Zeven vragen aan... Rens van den Boom

section1_page24_article25_1.jpg

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto?

De veranderende maatschappij is mijns inziens de grootste verandering waarop een ondernemer in deze tijd moet inspelen. Het individualisme en materialisme van de afgelopen dertig jaar maken plaats voor meer met en voor elkaar willen doen. Niet alleen omdat de overheid zich terugtrekt, maar zeker ook omdat de menselijke maat belangrijker wordt.

Ook de snelle ontwikkeling van de techniek werkt deze nieuwe manier van leven in de hand en maakt haar tegelijkertijd mogelijk.

Als persoon en ondernemer ben ik blij met bovenstaande ontwikkeling en als relatief klein financieel advieskantoor in hypotheken en verzekeringen is het mijn drijfveer om in deze veranderende wereld een plek te vinden. Geen speciaal motto, maar wel de echte overtuiging dat alleen 100 procent klantgerichtheid en totaalrelaties dit mogelijk maken.

2. Aan wie neem jij een voorbeeld als ondernemer? Leg uit waarom.

Dat Arno Dolders zich al jaren expliciet uitspreekt voor het onafhankelijke intermediair spreekt mij zeer aan.

En Dennes Roes laat bij de ontwikkeling van Findesk steeds weer zien dat hij begrijpt wat een adviseur nodig heeft en dat software hem daarbij moet helpen.

3. Ben jij als ondernemer ook sociaal betrokken? Hoe?

De sociale betrokkenheid zit er wat mij betreft enerzijds in dat ik mijn klanten vooral wil helpen met antwoord op hun financiële vragen – zonder eerst aan mijn declaratie te denken of me zorgen te maken of ik wel de juiste procedures volg. Mijn interesse in mensen en eigen integriteit staan daarbij voorop. En als lokaal kantoor steunen wij al jaren diverse verenigingen en maatschappelijke doelen.

4. Wat zal de grootste game changer zijn in onze economie?

Door de combinatie van de hierboven aangestipte maatschappelijke ontwikkeling en de snelle ontwikkeling van techniek en automatisering ben ik er van overtuigd dat ons soort kantoren op relatief korte termijn geen bemiddelaar maar hoofdzakelijk adviseur zullen zijn. Hiervoor zal een forse automatiseringsslag nodig zijn. Al dertig jaar probeert de verzekeringsmarkt te standaardiseren. Dat lukt maar niet omdat er op de achtergrond altijd omzetbelangen meespelen.

Net zoals in de auto-industrie – waar niet de fabrikanten maar Apple en Google het voortouw nemen – zal waarschijnlijk ook een automatiseringsbedrijf in het gat duiken dat het niet-samenwerken in onze branche oplevert.

5. Hoe ziet de financiële sector er over tien jaar uit?

Over tien jaar verwacht ik dat er geen verzekeraars meer zijn die zich nog als fabrikant opstellen met vaste producten. Maatwerk is de enige mogelijkheid om te overleven. Ook provisie zal niet meer bestaan. Je houdt prijsconcurrentie, maar meerwaarde bieden wordt cruciaal. En dan zowel meerwaarde van de verzekeraar aan het intermediair als meerwaarde van en door het intermediair aan de eindklant. Met de door ons kantoor ingevoerde ‘Financiële Nachtrust’-werkwijze hebben wij gekozen voor totaalrelaties en provisieloos werken. Via Finam is deze werkwijze ook beschikbaar voor andere kantoren, waarbij dit delen weer past in de huidige tijd.

Er blijft een rol als pure adviseur . In de wetenschap dat financiële producten aanschaffen geen alledaagse bezigheid is voor consumenten en bedrijven, zal het intermediair ook hier een rol blijven spelen. Waarschijnlijk wel bij een kleiner aantal producten en bij minder klanten.

6. Hoe belangrijk wordt duurzaamheid in de financiële sector?

Duurzaamheid gekoppeld aan producten is beperkt mogelijk bij financiële producten; wel denk ik dat er producten komen die ‘levensloopbestendig’ zijn. Onze dienstverlening kan wel duurzamer dan nu. De samenwerking met klanten moet dan wel meer reliëf krijgen. De relatie wordt daarmee ook levensloopbestendig of in ieder geval veel langduriger. Dat is efficiënter en daarmee duurzamer.

7. Wat wil je per se nog eens doen als ondernemer?

Als je – zoals ik – inmiddels ruim 35 jaar meedraait en ontwikkelingen meer in perspectief kunt zien, komt de behoefte meer en meer bovendrijven om de beleidsbepalers, zowel bij de overheid als bij de verzekeraars, uit te leggen dat de invulling van de Wft lijkt op een olifant die door de porseleinkast dendert. Je kunt erop wachten tot de wal het schip keert, maar dat gaat meestal niet zonder schade. Het past ook in de nieuwe tijd dat die beleidsbepalers meer naar buiten – en vooral naar de basis – kijken en luisteren..

‘Kantoren zullen hoofdzakelijk adviseur zijn en minder bemiddelen’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
"Niet iedere adviseur heeft zin in hypotheek voor zzp'er"

"Niet iedere adviseur heeft zin in hypotheek voor zzp'er"

 Niet elke adviseur is bereid de tijd te nemen een hypotheek voor een zzp'er te verzorgen. Dat stelt hypotheekadviseur Niels Eriks (Eriks hypotheken & personal...

Erkend financieel Adviseur 'kansberoep'

Erkend financieel Adviseur 'kansberoep'

Toch nog een beetje positief overheidsnieuws richting financieel adviseurs: het UWV ziet de Erkend Financieel Adviseur als kansberoep. Nibe-SVV wijst momenteel op...

Adviseur niet gehouden zelfstandig polissen klant op te zeggen

Adviseur niet gehouden zelfstandig polissen klant op te zeggen

Het behoort, behoudens concrete afwijkende afspraken met zijn opdrachtgever, niet tot de taak van de tussenpersoon om zelfstandig verzekeringen van een cliënt,...

Adviseur behoorde hefboom- en inteereffect te kennen

Adviseur behoorde hefboom- en inteereffect te kennen

 Een financieel adviseur kan zich er niet op beroepen dat hij het hefboom- en inteereffect bij zijn eigen beleggingsverzekering niet kende. Dat stelt de Geschillencommissie...

Absoluut toekomst voor adviseur

Absoluut toekomst voor adviseur

"Ik geloof absoluut dat er een toekomst is voor de adviseur, alleen wel in een aangepaste rol." Aldus Menno Luiten, Manager Marketing en Distributie bij...

Hypotheekadviseur moet rente vergoeden

Hypotheekadviseur moet rente vergoeden

Een adviseur moet de 6.364 euro rente vergoeden die een huizenkoper kwijt was omdat de adviseur verzuimde om verlenging van de passeerdatum te vragen. Dat oordeelt...

Adviseur had proactiever moeten zijn

Adviseur had proactiever moeten zijn

"Het zonder meer doorverwijzen van consument naar de verzekeraar ontkent de toegevoegde waarde die een adviseur in situaties als deze juist heeft. Van een redelijk...

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

“Het kan ook jou zomaar overkomen: ziekte of ongeluk. Zorg dat je hebt nagedacht over hoe het dan verder moet je kantoor. Wij konden gelukkig snel schakelen,...

Het vuur van... Edwin Lasschuijt

Het vuur van... Edwin Lasschuijt

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen op...

Local hero... Hans Juch

Local hero... Hans Juch

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...