Robot geeft voor, adviseur scoort

Paul van Brederode

Uw dienstverlening als financieel adviseur voor de consument bestaat uit drie delen: het inventarisatiegedeelte, de analyse en het aandragen van mogelijke oplossingen. Wij introduceren de 3D-methode.

De inventarisatie wordt verricht door de robot en hierbij speelt de klant zelf de hoofdrol. Hoe werkt dat? De robot wordt gevoed met bestaande informatie, bijvoorbeeld uit een dBase. De klant gaat zelf de dynamische vragen invullen. Geen kwantitatieve vragen, maar kwalitatief. Dynamische vragen die anticiperen op het eerder gegeven antwoord. Bijvoorbeeld als de vraag gesteld wordt of iemand rookt en hij vult in ‘nee’ in, dan kan niet de volgende vraag zijn: ‘hoeveel rookt u per dag?’

Het gaat dus om kwalitatieve vragen als: heeft u verhuisplannen, wilt u verbouwen en gaat u dan toch die boot kopen of juist verkopen? Zijn deze vragen ingevuld, dan volgt er een voorlopig advies aan de klant. Daarin staat een resumé van datgene wat is ingevuld en een wens, bijvoorbeeld: u geeft aan een wereldreis te willen maken en een zeiljacht te kopen en daarvoor een lening af te willen sluiten ter overbrugging van een te verwachten erfenis. Ook geeft de klant aan dat hij een advies wil ontvangen en daarvoor te willen betalen.

Dan de analyse. De financieel adviseur krijgt een bericht dat onze wereldreiziger zijn survey heeft ingevuld, dat er specifieke aandachtspunten zijn waarnaar gekeken moet worden en dat de klant binnen drie weken een betaald advies wil ontvangen.

Tenslotte de oplossing. De financieel adviseur heeft alle informatie gekregen die nodig is om een passend advies te maken, zonder bij de klant te zijn langs geweest of gebeld te hebben. De adviseur bekijkt zelf, met zijn of haar specifieke kennis, wat de best mogelijke oplossing is. Kortom de robot verzamelt op dynamische manier de nodige informatie samen met de klant, met als resultaat een helder voorlopig advies. De financieel adviseur analyseert wat kan, wat nodig is en komt met een passende oplossing voor de klant. Deze oplossing wordt omgezet in een financieel product.

 

Adviseur Paul van Brederode richtte samen met Rob Ubels Zeef Software op. Van Brederode en Ubels vertellen hun verhaal in vakblad VVP in aanloop naar de Dag van het Topadvies op 20 juni. Daar laten ze zien hoe financieel adviseurs én robot samen kunnen excelleren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Save the dates: Topadvies en Positive Finance

Save the dates: Topadvies en Positive Finance

VVP organiseert in november twee topevents voor de markt. Op 2 november de Dag van het Topadvies in Leusden en op 17 november de First Positive Finance Day. VVP...