Samenloop

de Vereende logo groot

Van samenloop van verzekeringen is sprake wanneer voor één verzekerde hetzelfde belang meer dan één keer is verzekerd, tegen hetzelfde gevaar en tegen dezelfde schade. Er bestaat dan dus verzekeringsdekking op meerdere polissen. Denk bijvoorbeeld aan een antieke spiegel die zowel onder een inboedel- als een kostbaarhedenverzekering is verzekerd.

'Samenloop' versus 'oneigenlijke samenloop'

Bij samenloop moet er dus sprake zijn van verzekering van een zelfde belang. In een situatie die 'oneigenlijk samenloop' wordt genoemd, is er wel sprake van meerdere verzekeraars maar zijn er ook verschillende belangen. Denk hier weer terug aan de antieke spiegel. Deze wordt nu door de buurman van de muur gestoten. De eigenaar van de spiegel heeft een aanspraak op zijn kostbaarhedenverzekering, terwijl hij ook zijn buurman kan aanspreken uit onrechtmatige daad. Deze laatste aanspraak zou dan bij de aansprakelijkheidsverzekeraar van de buurman terecht komen. In dat geval is er dus sprake van meerdere verzekeraars, maar tevens van verschillende belangen; oneigenlijke samenloop.

Wetgeving

Onder het oude artikel 252 WvK was het verboden om een zaak meer dan één keer te verzekeren. Dit artikel moest voorkomen dat een verzekerde bij meer dan één verzekeraar zijn schade vergoed kon krijgen en dan meer uitgekeerd kon krijgen dan waar hij recht op had. Dit zou in strijd zijn met het indemniteitsbeginsel.

Art. 277 lid 1 WvK bepaalde vervolgens, in andere bewoordingen, hetzelfde als art. 252 WvK. Alleen de verzekeraar met wie het eerst een verzekeringsovereenkomst was gesloten moest tot vergoeding van de schade overgaan. Dit principe -de oudste verzekering gaat voor- was niet van toepassing op aansprakelijkheidsverzekeringen. De verzekerde had bij samenloop van die verzekeringen de keuze wie van de betrokken verzekeraars hij zou aanspreken.

Met de komst van artikel 7:961 BW is dit een vaste regel geworden voor samenloop bij alle soorten verzekeringen. De verzekerde kan altijd zelf de keuze maken welke verzekeraar hij benadert.

Na-u-clausules

Vaak nemen verzekeraars na-u-clausules op. Door middel van deze clausules verleent de verzekeraar in geval van samenloop dan geen dekking.

Bij een ‘zachte’ na-u-clausule is er geen dekking als er ook dekking onder een andere verzekering aanwezig is. Bij een ‘harde’ na-u-clausule is er geen dekking voor zover de schade door een andere verzekering wordt gedekt óf gedekt zou zijn indien de verzekering waaronder aanspraak wordt gemaakt niet bestond.

Botst een verzekering met een ‘harde' na-u-clausule met een verzekering die een 'zachte' na-u-clausule kent, dan moet de verzekering met daarin de ‘harde' na-u-clausule worden weggedacht. Dan is er eigenlijk ook geen sprake meer van samenloop. Kennen beide verzekeringen een ‘harde', dan wel een 'zachte' na-u-clausule, dan moeten beide clausules tegen elkaar worden weggestreept en geldt de wettelijke bepaling van artikel 7:961 lid 3 BW. In de praktijk zie je dat de meeste verzekeraars harde na-u-clausules gebruiken, hierdoor zal de onderlinge verhaalsregeling van artikel 7:961 BW weer volledig gelden.

Regelen van de schade

Een verzekerde kan dus elke verzekeraar aanspreken die dekking geeft. De aangesproken verzekeraar kan wel zijn verplichting tot schadevergoeding opschorten tot de verzekerde zijn andere verzekering(en) heeft genoemd. Verzekeraars zullen vervolgens de schade naar evenredigheid onderling verhalen.   

Als verzekeraars het onderling niet eens zijn over de vraag of sprake is van samenloop, dan kunnen zij zich richten tot de Geschillencommissie Samenloop van het Verbond van Verzekeraars. Een geschil wordt door de Geschillencommissie Samenloop beslecht wanneer samenloop tussen de leden van het Verbond zich lijkt voor te doen. De Geschillencommissie is er niet voor geschillen tussen verzekeraars en consumenten. Consumenten kunnen bij benadeling of klachten over schadebehandeling door een verzekeraar terecht bij Kifid.

Reactie toevoegen

 
Meer over
De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven

De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven

De Vereende onderzoekt of het potgrondbedrijven kan verzekeren. De verzekeraar in zijn nieuwsbrief: "Wij werden benaderd met de vraag of wij bereid waren om deze...

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Het komt vaak voor, particuliere woonhuiseigenaren die hun huis verhuren. Bijvoorbeeld via een boekingssite of een bemiddelingsbureau. Maar wat als u niet aan uw...

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Het komt vaak voor, particuliere woonhuiseigenaren die hun huis verhuren. Bijvoorbeeld via een boekingssite of een bemiddelingsbureau. Maar wat als u niet aan uw...

Feit of fabel: geen vergoeding bij schade veroorzaakt door auto van diplomaat

Feit of fabel: geen vergoeding bij schade veroorzaakt door auto van diplomaat

Eerder dit jaar reed een bestuurder van een ‘diplomatenauto’ vijf geparkeerde auto’s aan in Den Haag. Er was behoorlijk wat ophef over het feit...

Feit of fabel: bij een schade veroorzaakt door een auto van een diplomaat kun je fluiten naar je centen

Feit of fabel: bij een schade veroorzaakt door een auto van een diplomaat kun je fluiten naar je centen

Eerder dit jaar reed een bestuurder van een ‘diplomatenauto’ vijf geparkeerde auto’s aan in Den Haag. Er was behoorlijk wat ophef over het feit...

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Als werkgever wil je jouw werknemers een prettige en veilige werkplek bieden. Dat is ook een verplichting die volgt uit de zorgplicht richting jouw werknemers. Maar...

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Feit of fabel: werkgever is buiten werktijd aansprakelijk bij een ongeval op de werkplek

Als werkgever wil je jouw werknemers een prettige en veilige werkplek bieden. Dat is ook een verplichting die volgt uit de zorgplicht richting jouw werknemers....

Ondanks preventiecampagnes verhoogt de Vereende de premies

Ondanks preventiecampagnes verhoogt de Vereende de premies

De Vereende zegt zich zorgen te maken over de stijgende schadelast van bezorgbrommers, taxi’s en ‘overige bijzondere voertuigen’. Om het tij te...

Leiden stijgende huizenprijzen tot hogere verzekeringspremies?

Leiden stijgende huizenprijzen tot hogere verzekeringspremies?

Het afgelopen jaar zijn de huizenprijzen in de meeste regio’s van Nederland explosief gestegen. Veel mensen zullen denken dat daarmee automatisch ook de premies...

Feit of fabel? Stijgende huizenprijzen leiden tot hogere verzekeringspremies

Feit of fabel? Stijgende huizenprijzen leiden tot hogere verzekeringspremies

Het afgelopen jaar zijn de huizenprijzen in de meeste regio’s van Nederland explosief gestegen. Veel mensen zullen denken dat daarmee automatisch ook de...