Schade door drone niet altijd verzekerd onder de AVP

Drone Vereende 2018

Drones blijven nog altijd ongekend populair. Wat is er ook mooier dan prachtige overzichtsbeelden van je bruiloft of je zeilvakantie in Griekenland vanuit de lucht vastgelegd? Was het aanschaffen van een drone vroeger behoorlijk prijzig, nu is een drone voor enkele tientjes al online te bestellen. Hierdoor zijn drones voor steeds meer mensen beschikbaar en is het gebruik enorm toegenomen. Maar hoe zit het ook alweer met de regels voor het gebruik en de verzekeringsdekking bij schade? Biedt de AVP dan altijd dekking?

Voor recreatief (particulier) en zakelijk gebruik van drones gelden verschillende regels. In het kader van dit artikel en de AVP richten wij ons hier alleen op het recreatief gebruik.

Het recreatief gebruik van een onbemand luchtvaartuig dat op afstand wordt bestuurd (de drone) valt onder de 'Regeling Modelvliegen'. Hierin staan de wettelijke regels met betrekking tot het vliegen met drones vermeld. De belangrijkste regels zijn:

  • Vlieg alleen met daglicht;
  • Houd de drone altijd in het zicht;
  • Vlieg nooit hoger dan 120 meter;
  • Vlieg nooit boven bebouwing, mensen, spoorlijnen, haven- of industriegebieden;
  • Vlieg nooit in no fly zones zoals rondom vliegvelden;
  • Geef altijd voorrang aan ander vliegverkeer.

Als men zich niet aan deze regels houdt, kan een waarschuwing of een boete worden gegeven. Het is ook mogelijk dat de drone in beslag wordt genomen.

Het kadaster heeft een overzichtskaart ter beschikking gesteld voor het vliegen met drones. Hierop staat precies aangegeven wat er per gebied geldt. Dit is een handige tool om te zien of erin bepaalde gebieden verboden gelden.

Binnen Europa gelden er verschillende regels. In Nederland mag een recreatieve drone niet zwaarder zijn dan 25 kg en is de maximale vlieghoogte 120 meter. Maar bijvoorbeeld in België is dat 1 kg en maximaal 10 meter! Bovendien mag je daar alleen op je eigen terrein vliegen. In Frankrijk is het ook maximaal 25 kg en mag je weer tot maximaal 150 meter hoogte vliegen.

De Europese Unie wil dat er harmonisatie van de Europese regelgeving komt voor het vliegen met drones. Dit houdt in dat er voor de lidstaten van de Europese Unie dezelfde regels voor drones zullen gaan gelden. Het is dus te verwachten dat de Regeling Modelvliegen hierdoor op den duur ook aangepast zal worden (verwachting is dat het maximale toegestane gewicht naar 4kg wordt verlaagd).

Omdat er dus continu ontwikkelingen in de regelgeving zijn, is het verstandig om altijd te controleren of aan de meest recente regels wordt voldaan als je met een drone gaat vliegen.

Naast deze regels moet er ook rekening gehouden worden met de privacyrechten van anderen. Je mag bijvoorbeeld niet in het geheim filmopnames van iemand maken. Het maken van opnames of beelden kan al snel als onrechtmatig worden aangemerkt. Als iemand wordt gefilmd of gefotografeerd, moet die persoon hiervan op de hoogte worden gebracht of moet hem/haar om toestemming worden gevraagd.

AVP

Wordt er door schuld schade toegebracht aan spullen of het lichaam van iemand anders, dan valt dit in de regel onder de aansprakelijkheidsverzekering. Ook schade die wordt veroorzaakt bij het recreatief gebruik van een drone zal door de meeste aansprakelijkheidsverzekeringen vergoed worden. Denk bijvoorbeeld aan een drone die op een auto terecht komt en deze beschadigt of letsel veroorzaakt aan een omstander.
Sommige verzekeraars hebben speciaal voor drones artikelen in hun voorwaarden opgenomen. Bij andere verzekeraars vallen drones onder de benaming “modelvliegtuigen” waarvoor ook verzekeringsdekking onder de AVP bestaat. Schade wordt dan vaak vergoed als aan de regelgeving uit de Regeling Modelvliegen is voldaan.

Er wordt onderscheid gemaakt in het maximale gewicht dat voor drones in de voorwaarden van de verschillende verzekeraars wordt genoemd. Soms is dit maximaal 20 kg en soms de wettelijk toegestane 25 kg. De AVP van de Vereende heeft geen specifieke bepalingen voor drones. Bij ons vallen drones onder de benaming 'modelvliegtuig'  en is er verzekeringsdekking tot maximaal 20 kg.

Wordt er dus gevlogen met een drone van 22 kg dan is dat wel wettelijk toegestaan maar zal eventuele schade niet onder de AVP-dekking van de Vereende vallen.

Het is dus aan te bevelen altijd in de polisvoorwaarden te kijken wat er precies voor drones is geregeld, want een schade veroorzaakt door een drone hoeft dus niet altijd verzekerd te zijn onder de AVP.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...

Kifid boort klacht grond in

Kifid boort klacht grond in

(Kifid-uitspraak GC 2021-0927) Bij het lossen van een geleende grondboormachine is schade aan de machine ontstaan. De consument claimt de schade op de AVP. De verzekeraar...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...

Vereende bereidt zich voor op 2030

Vereende bereidt zich voor op 2030

De Vereende zag in 2020 het premievolume met 16,5 procent toenemen tot 53 miljoen euro. De Vereende spreekt in het jaarverslag van een wat rustiger tempo in groei...

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in VVP-special Bijzondere Risico's) Onverzekerbaar? Pas als De Vereende het niet kan verzekeren, kunt u zeggen dat het onverzekerbaar...

Adviesalerts!

Adviesalerts!

(Uit VVP-special Bijzondere Risico's) Actuele ontwikkelingen die van belang kunnen zijn bij de advisering en verzekering van bijzondere risico’s op een rij....

Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Verzekeren van pandemie onhoudbaar? Die vraag stelt zich het Verbond van Verzekeraars in de special Bijzondere Risico's van VVP. Klap No Risk denkt dat er - als...

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

“Kies AVP met dekking die bij je situatie past”

“Kies AVP met dekking die bij je situatie past”

Aansprakelijkheidsverzekeringen verschillen met name in de dekking van situaties waarin wettelijke aansprakelijkheid ontbreekt. Aldus de nieuwste Consumentengids. De...