Schadeverzekering bestaat over tien jaar niet meer

Pak als bestaande partij innovatie op, anders word je overruled door nieuwkomers. Dat zegt mede-oprichter Michel Schaft van We are sure. “Zeker wanneer weten regelgeving eenmaal op innovatie zijn aangepast, zal het snel gaan. Over tien jaar hebben we geen schadeverzekeringen meer.”

Schaft was best wel ‘gearriveerd’ in het verzekeringsbedrijf. Hij was topman van Meijers, directeur van de Vereniging Nederlandse Assurantie Beurs. Toch begon het te kriebelen. Samen met Bas Blokhuis en Hielko van der Molen richtte Schaft in 2015 We are sure op. Doel: een voor zzp’ers betaalbare en begrijpelijke oplossing voor arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Die oplossing bestaat er uit dat de zzp’er een (doel) vermogen opbouwt. Hij bepaalt zelf hoeveel hij per maand inlegt (instappen is mogelijk vanaf 100 euro per maand). Het vermogen wordt afgeschermd met een overlijdensrisicoverzekering. Daarnaast is er een aov

‘Nieuwe technologie in combinatie met principes van verzekeren maakt 't dubbel zo leuk'

die uitkeert bij 80 tot 100 procent arbeidsongeschiktheid. Bedraagt de arbeidsongeschiktheid minder dan 80 tot 100 procent, dan dragen de deelnemers zorg voor elkaar. Het broodfondsidee dus. We are sure faciliteert dit. Een compleet pakket dus eigenlijk en zo wil We are sure het ook het liefst in de markt zetten.

Eigenlijk wilde We are sure ‘live’ zijn voor de landelijke verkiezingen van 15 maart. Schaft: “Dan had ons product onderdeel kunnen zijn van de discussie over arbeidsongeschiktheidsdekking en aanvullend pensioen voor zzp’ers. De politiek hikt aan tegen het ‘aov- en pensioenspook’ voor zzp’ers, terwijl er een betaalbare en transparante oplossing voorhanden is. Met onze oplossing komt de discussie over een verplichte aov voor zzp’ers in een ander daglicht te staan.”

De deadline werd niet gehaald, omdat er nog gezocht werd naar een partner voor het beleggingsdeel van de oplossing van We are sure. Schaft: “Wij willen zelf nadrukkelijk geen bank en verzekeraar zijn. Onze kracht schuilt in marketing en ict. De wet staat het toe te werken als verbonden agent. Anders dan verzekeraars zijn Nederlandse banken hier echter niet aan gewend.

section1_page56_article47_1.jpg

Michel Schaft: ‘Politiek hikt aan tegen aov-en pensioenspook bij zzp’ers’

“Ik had niet gedacht dat we zo lang zouden moeten zoeken. Het is toch een tijd waarin we met elkaar moeten innoveren. Dan verwacht je niet zoveel geslotenheid en angst.”

Zelfrijdend

Schaft denkt dat bestaande partijen nu echt in beweging moeten komen. “Er zijn best partijen die in beweging zijn gekomen, maar de grootste gemene deler beweegt te weinig. Dit terwijl er voor nieuwkomers enorme kansen liggen in de combinatie van nieuwe technologie en vertrouwenscrisis. Als bestaande partijen niet snel ook innoveren, gaan buitenstaanders de markt overnemen.

“Ik denk dat er over tien jaar sowieso geen schadeverzekeringen meer zijn. Auto’s zijn dan zelfrijdend. Maar het Internet of Things (IoT) zal maken dat er ook steeds minder behoefte is aan bijvoorbeeld inboedel- en opstalverzekeringen. Als de koelkast uit zichzelf ziet dat de stekker moet worden vernieuwd en een monteur inschakelt, dan verdwijnt het risico van kortsluiting. Als we dankzij het IoT schade voor zijn, wat is dan nog het nut van verzekeringen?

“Met We are sure kiezen we bij de lancering voor het hybride model. Dat wil zeggen dat we werken met een standaard orv. De aov is in zoverre bijzonder dat ze aan zzp’ers dekking biedt vanaf 80 procent arbeidsongeschiktheid. Naar ons beste weten doet niemand dat. Maar het product an sich is een traditionele verzekeringspolis.

“Maar we zien het hybride model wel degelijk als opstap om ook de producten anders te maken. Uiteindelijk streven we naar een volledig op het individu toegesneden product. Dit komt snel dichterbij nu de smartphone zo’n belangrijke plek heeft gekregen in het leven van mensen. Als wij via de smartphone de gezondheid van de klant mogen monitoren, dan kunnen we risico’s verminderen en wordt verzekeren ook hier minder belangrijk.

“De technologie is er, mensen zijn ook bereid privégegevens te delen. Verwacht een doorbraak zodra de wet- en regelgeving op de nieuwe werkelijkheid is aangepast. Overigens vind ik zelf niet dat mensen verplicht zouden moeten zijn privégegevens te delen, maar ze moeten wel de mogelijkheid hebben. En als ze denken er voordeel bij te hebben, en onder bepaalde waarborgen, zullen ze absoluut bereid blijken gegevens te delen.”

Dubbel zo leuk

“Innovatie is hard nodig om producten te kunnen aanbieden aan de klant van vandaag. Die werkt anders dan vroeger en heeft ook andere behoeften”, zegt Schaft. “Het is ontzettend mooi om te werken aan een propositie die voor veel mensen – eindelijk – een oplossing biedt. Dat je dat dan doet met nieuwe technologie in combinatie met de oerprincipes van verzekeren is dubbel zo leuk.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Verduurzaming: toch gebouwgebonden financiering

Verduurzaming: toch gebouwgebonden financiering

Het kabinet heeft het voornemen een wetsvoorstel uit te werken dat een robuuste juridische basis geeft voor gebouwgebonden financierings- en ontzorgingsconcepten...

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

De mogelijke invoering van de digitale euro vraagt om een breed politiek en maatschappelijk debat. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Voor een...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...

Geïnspireerd door James Webb

Geïnspireerd door James Webb

(Innovator Kees Haverkamp in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De ruimtevaart heeft mij van kinds af aan al bijzonder geboeid. Toen in december 2021 de...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Kennismaken met een grote groep gelijkgestemden en je vervolgens vastbijten in duurzaamheid en verzekeren. Deze eerste stappen in het innovatieproces zijn gezet...

Waar blijft realtime premiebepaling?

Waar blijft realtime premiebepaling?

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De digitale revolutie gaat niet per se gepaard met een verzekeringsrevolutie. En waar blijft de realtime premiebepaling? Vergeet...

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd....

Vernieuwen doe je samen

Vernieuwen doe je samen

(Uit VVP 4-2022) Marktpartijen hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid om te vernieuwen, maar samenwerking tussen de verschillende ketenpartners is cruciaal....