Social media = gewoon delen

Op social media zit je als financieel adviseur niet voor jezelf, maar voor je klant; hij wordt er beter van. Aldus nico van koesveld, directeur-eigenaar van van koesveld financiële specialisten in barneveld, tijdens zijn kennissessie op de vvp dag van het topadvies 2018. Van koesveld is al jaren actief blogger en twitteraar.

Van Koesveld is dus zelf financieel adviseur. Dat is ook wat hij benadrukte tegenover de collega-adviseurs die zijn sessie ‘De kracht van social media voor adviseurs’ bijwoonden. “Ik ben geen marketeer, ik ben gewoon één van jullie.” Waarmee hij meteen ook aangaf dat iedereen kan bereiken wat hij zelf inmiddels voor de klant voor elkaar heeft gebokst via social media. Want daar gaat het Van Koesveld om: de klant moet er beter van worden. Van Koesveld, die overigens meldde dat zijn sessie zakelijk en dus niet privégebruik van social media betrof: “Als financieel adviseur wil je zorgzaam zijn voor je klant.

‘Social media moet onderdeel zijn van strategie, anders werkt het niet’

Social media helpen mij om de klant te ontzorgen.” Van Koesveld illustreerde dit aan de hand van een aantal voorbeelden, dat soms wel wat nadere uitleg behoefde. Duidelijk zijn de gevallen waarin Van Koesveld weer eens fulmineert tegen een verzekeraar of serviceprovider. Daarmee wil hij in de eerste plaats bereiken dat hij zijn klant de dienstverlening kan bieden die hij van hem mag verwachten. Indirecter was het voorbeeld waarin een bepaalde actie ertoe leidde, dat Van Koesveld op de thee werd uitgenodigd door de AFM. Zo kon hij de toezichthouder nuttige informatie geven over de praktijk van de financieel adviseur. Ook daar heeft de klant baat bij, want consumenten hebben niks aan adviseurs die zijn doodgeslagen door wet- en regelgeving. “Bovendien leest de klant dat jij voor zijn be-langen bezig bent”, zei Van Koesveld. “Daarom is het ook zo belangrijk dat je het deelt via de sociale media, als je een resultaat hebt bereikt.” Bijkomend voordeel: je bericht gaat de zoekmachine van Google in. En Van Koesveld gelooft dat juist Google heel bepalend is wanneer de klant een adviseur zoekt. “Zorg dat je Google-reviews krijgt”, aldus Van Koesveld.

Stel doelen

Van Koesveld gebruikt social media niet alleen om de klant maar ook om zichzelf te ontzorgen. Hij liet zien dat hij op een veel hoger niveau in de organisatie binnenkomt bij financiële instellingen. Daardoor wordt het probleem dat hij aankaart, veel sneller opgelost. Bovendien heeft hij dan een telefoonnummer of e-mailadres waardoor hij een eventuele volgende keer rechtstreeks op het juiste niveau contact kan zoeken.

Social media zijn volgens Van Koesveld ook bij uitstek geschikt om gericht informatie te delen en doelgroepen gericht te bereiken. Van Koesveld heeft voor zichzelf heel duidelijk voor ogen wat hij wil bereiken. Dat is cruciaal, zei hij. Stel jezelf een of meerdere doelen. Dat hoeven natuurlijk niet per se de doelen te zijn die Van Koesveld nastreeft. Een doel kan bijvoorbeeld ook zijn: vinden van nieuwe klanten. Maak verder niet de fout om meteen met alles tegelijk te willen beginnen. Kies één of twee social media die bij jou passen en bekwaam je daar eerst eens in. Doe het om te beginnen niet op de smartphone, maar op PC of laptop. Gebruik een verzamelprogramma, zodat je het overzicht niet verliest. En besteed er niet te veel tijd aan. Uiteindelijk drie keer tien minuten per dag is volgens Van Koesveld meer dan voldoende. Die tijd moet je dan consequent wel steeds nemen. “Social media moet echt onderdeel zijn van je strategie, anders werkt het niet.” En maak het niet te ingewikkeld: “Social media is gewoon delen.”

Trump

De keuze voor het medium wordt bepaald door het doel. Met Instagram en Facebook kun je volgens Van Koesveld zakelijk niks. WhatsApp ziet Van Koesveld als een heel goed medium om doelgericht informatie te kunnen verstrekken. LinkedIn is volgens Van Koesveld minder zakelijk aan het worden. “Het wordt een beetje een babbelbox. Jammer.”

Twitter vindt Van Koesveld nog altijd een heel mooi medium. Zeker nu Twitter steeds minder wordt gebruikt voor gezeur over ‘wat zal ik vandaag eens aan doen?’ en ‘kijk eens wat ik net gegeten heb’. Twitter gaat anno 2018 ergens over, volgens Van Koesveld mede dankzij de Amerikaanse president Trump. “Hij heeft Twitter weer op de kaart gezet.”

Hoewel Van Koesveld er doorgaans met een gestrekt been ingaat, als iets hem niet zint, krijgt hij zelden negatieve reacties. De partijen die Van Koesveld op de korrel neemt, reageren doorgaans juist constructief. Waarschijnlijk ook omdat hij zijn beweringen onderbouwt. Want dat is belangrijk: het moet meer zijn dan alleen maar schreeuwen. Van Koesveld wees op het grote belang om vooral ook positieve ervaringen te delen via social media. “Als je alleen maar over negatieve zaken schrijft, word je gezien als zeurpiet.” Verder krijgt Van Koesveld heus niet altijd zijn zin via de Social media. “Er zijn ook dingen die mislukken.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Van Koesveld ambassadeur Advieskeuze.nl

Van Koesveld ambassadeur Advieskeuze.nl

  Nico 'Robin TwitterHood' van Koesveld is ambassadeur geworden van Advieskeuze.nl. In totaal heeft de adviesvergelijker nu 65 ambassadeurs.   Het doel...

555-oproep van Koesveld positief ontvangen

555-oproep van Koesveld positief ontvangen

Vanuit de branche is direct positief gereageerd op de oproep van financieel adviseur Nico van Koesveld om bij te dragen aan de hulpverlening op de Filipijnen. Van...

Afm: "aanbieders niet verplicht om met alle financieel adviseurs zaken te doen"

Afm: "aanbieders niet verplicht om met alle financieel adviseurs zaken te doen"

Aanbieders zijn niet verplicht om met alle financieel adviseurs zaken te doen. Dat stelt de AFM in de Llinkedin-groep AFM Marktdiscussies in een discussie die is...

"florius erkent geen portefeuillerecht meer"

"florius erkent geen portefeuillerecht meer"

Financieel adviseur Nico van Koesveld bracht in het verleden een klant aan bij de inmiddels failliete service provider ViaFeria. Nu wordt deze klant door hypotheekverstrekker...

Van Koesveld geeft Baarsma gelijk

Van Koesveld geeft Baarsma gelijk

Financieel adviseur Nico van Koesveld is het eens met de stelling van SEO-directeur en hoogleraar Barbara Baarsma dat banken en verzekeraars afgerekend moeten kunnen...