Tijd voor echte persoonlijke aandacht, mét meer rendement

Ewald Bary 2017

“Robotisering als een bedreiging zien, is verleden tijd”, stelt Ewald Bary, commercieel directeur van opleidings en exameninstituut Lindenhaeghe. “Er liggen juist kansen als je als adviseur meegaat in de ontwikkelingen en prioriteit geeft aan je persoonlijke vaardigheden.”

Het is even omdenken na alle onheilspellende berichten dat in de toekomst 80 procent van het advies op de één of andere manier wordt overgenomen door robots. Een ontwikkeling die in 2025 gerealiseerd zal zijn. Hoe houd je dan als adviseur je hoofd boven water? Welke verantwoorde stappen kun je als advieskantoor nu nemen op weg naar 2025?

Bary is allang niet meer de enige die positief over robotisering denkt, bleek ook onlangs op de Dag van het Topadvies. Na het eerste doemdenken is er nu juist meer aandacht om positiever tegen robotisering aan te kijken: het gaat de adviseur helpen zijn werk efficiënter te doen en leuker te maken. “Robotisering biedt veel nieuwe kansen. De kansen liggen bovendien ook nog eens op het vlak van waar de adviseur goed in is en wat de adviseur leuk vindt, namelijk persoonlijke aandacht voor de klant. Het voeren van het gesprek, het identificeren van de daadwerkelijke doelstellingen en risicobereidheid van de klant en dat vertalen naar de beste oplossingen”, licht Bary toe.

Persoonlijke aandacht

Dat klinkt allemaal heel mooi, ‘persoonlijke aandacht’. Maar dat is waar de adviseur zegt zich nu ook al mee te onderscheiden. Bary reageert: “Een adviseur is nu een groot deel van zijn tijd kwijt aan de inventarisatie van gegevens. Dat is geen persoonlijke aandacht. Het gaat om échte en oprechte interesse in klanten. Daarmee kan een adviseur zich onderscheiden. Hoe? Maak verdieping in het gesprek. Blijf niet aan de oppervlakte, verzand niet in details, maar kom tot de kern en de emotie van de klant.”

Het mooie van op deze manier op robotisering inspelen, is dat het ook meer oplevert, vult Bary aan. “Robotica zal eraan bijdragen dat klanten beter voorbereid het gesprek ingaan met de adviseur. En door robotisering het eenvoudige en procesmatige werk te laten overnemen, kan de adviseur zich volledig richten op de persoonlijke aandacht voor de klant. Het tarief dat je als adviseur mag rekenen voor deze kwalitatieve aandacht is hoger dan het tarief voor administratieve handelingen.”

Snel en eficiënt werken

Ondanks dat er meer tijd komt voor persoonlijke aandacht, blijft het van belang om zo snel en efficiënt mogelijk te werken. Bary: “Veel adviseurs hebben hierin nog wel wat te winnen. Een goed en klantspecifiek advies vraagt om een goede balans tussen vaardigheden om de juiste vragen te stellen en wetgeving hoe het advies vast te leggen. De juiste vragen stellen is vaak lastiger dan het lijkt. De vraag moet snel leiden tot het juiste antwoord, moet duidelijk maken of de klant en adviseur hetzelfde bedoelen en alle specifieke wensen en doelen nog open laten. Dan is er ook nog

‘De juiste vragen stellen is vaak lastiger dan het lijkt’

lichaamstaal en informatie die de klant niet uit zichzelf vertelt, omdat de klant niet weet dat het van belang kan zijn. Ga er maar aanstaan als adviseur. Deze vaardigheden komen niet aan bod bij een Wft- of PE-examen. Dat is een stukje persoonlijke ontwikkeling. De toekomstbestendige adviseur heeft beide hard nodig. De investering in de persoonlijke ontwikkeling zal zich vertalen in een hoger rendement.”

Kortom: door robotisering gaat de adviseur vooral het werk doen dat hij het leukst vindt (adviseren) en hij krijgt hier nog meer voor betaald ook.

Verbeter jezelf

Dit is de zonnige kant van het verhaal. Om hierop te kunnen meeliften, moet de adviseur wel keuzes maken. Bary: “Robotisering gaat het meeste invloed hebben op het efficiënter maken van het proces. Functies in deze hoek zullen veel merken van deze verandering. Deze medewerkers doen er goed aan om zich af te vragen hoe zij zich persoonlijk willen ontwikkelen om ook in de toekomst een rol te hebben in de financiële dienstverlening. Ik ga er vanuit dat de advieswereld er over vijf jaar een stuk anders uitziet.”

Wat Bary verder opvalt, is dat veel adviseurs zich bewust zijn van de ontwikkelingen, hierin graag mee willen, maar niet weten waar zij moeten starten. “Ik wil tegen de adviseurs zeggen: begin vandaag met het verder verbeteren van jezelf. Investeer in jouw adviesvaardigheden en zorg ervoor dat je het verschil maakt voor de klant.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2022 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Naar aanleiding van een geheime bijeenkomst op 13 april 2022 van juryleden en spotters van de VVP Advies Award 2022 heeft de jury drie kantoren per categorie in...

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 01-2022). Sinds juli vorig jaar hebben verenigingen en stichtingen te maken met de Wet Bestuur en Toezicht...

Doe-het-zelf beleggen niet zonder risico’s

Doe-het-zelf beleggen niet zonder risico’s

(Permanent Actueel, Wft Vermogen, in VVP 01-2022) Steeds meer Nederlanders stappen van sparen over naar beleggen. Ze willen dat beleggen vooral zelf doen en ontdekken....

Ewald Bary: wat is jouw volgende STAP?

Ewald Bary: wat is jouw volgende STAP?

"STAP (Stimulans Arbeidsmarkt Positie) draagt eraan bij dat werknemers én werkgevers zich toekomstgericht kunnen ontwikkelen",  aldus Ewald Bary van...

Regeling WTS juli 2021

Regeling WTS juli 2021

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) In juli 2021 werd een deel van Nederland geplaagd door extreem hoog water en grote overstromingen. De gevolgen van...

Wetsvoorstel opkoopbescherming

Wetsvoorstel opkoopbescherming

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) Het kabinet heeft besloten om de opkoop van woningen door beleggers voor verhuur aan banden te leggen. Er komt dus...

Ewald Bary: "Laten we voor de verandering eens met één mond spreken"

Ewald Bary: "Laten we voor de verandering eens met één mond spreken"

"Het is nog nooit in de financiële sector gelukt om ook maar op één thema gezamenlijk naar buiten te treden. Hoe gaaf zou het zijn als we onze...

Geschillenregeling BKR naar Kifid

Geschillenregeling BKR naar Kifid

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken ja vak! VVP 5-2021) De Geschillenregeling BKR is 1 oktober over gegaan naar Kifid. Aanleiding hiervoor is het feit dat...

Kennis- en ervaringstoets niet altijd meer verplicht

Kennis- en ervaringstoets niet altijd meer verplicht

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in VVP 5-2021) Het is niet verplicht om advies in te winnen over een impactvol financieel product, zoals een hypotheek. In...