Tips en valkuilen bij contra-expertise

de Vereende logo groot

Verzekeraars laten bij grote en complexe brandschades de omvang en oorzaak van de schade vaststellen door een schade-expert. Schade is al vervelend genoeg, dan wil je eigenlijk ook niet nog eens een discussie over bijvoorbeeld de hoogte van de schade krijgen. Maar het kan natuurlijk voorkomen dat de verzekerde het niet eens is met de door een expert vastgestelde bevindingen. Dan kan contra-expertise de oplossing bieden.

Expertise

Alle betrokkenen zijn gebaat bij een objectief en vakkundig schaderapport.  Er wordt dan ook altijd zorgvuldig met expertises omgegaan. De onderzoeken, taxaties en waardebepaling vinden plaats door goed gekwalificeerde deskundigen. Dit is vastgelegd in de Gedragscode expertiseorganisaties.
De kosten van deze ingeschakelde experts komen voor rekening van de verzekeraar. Maar als een verzekerde het niet eens is met de schadebepaling of denkt dat die niet goed is uitgevoerd, heeft hij de mogelijkheid zelf nog een eigen expert in te schakelen.

Heeft een verzekerde net zijn huis verbouwd en is er bijvoorbeeld sprake van een waterschade, dan kan een verzekerde van mening zijn dat de expert bepaalde zaken niet of onvoldoende in zijn rapport heeft meegenomen. Uiteraard zal een verzekerde dan eerst in gesprek gaan met de expert om nader tot elkaar te komen. Lukt dat niet dan kan de verzekerde een beroep doen op contra-expertise.

Inschakelen contra-expert

Een verzekerde dient bij zijn verzekeraar aan te geven dat hij gebruik wil maken van een contra-expert. Deze contra-expert dient ook te handelen volgens de Gedragscode expertiseorganisaties. Samen met de contra-expert die door de verzekeraar werd ingeschakeld, zal er nog een derde schade-expert worden aangewezen. Deze laatste zal optreden als arbiter. Worden de contra-expert en de oorspronkelijke schade-expert het niet eens met elkaar? Dan bepaalt de arbiter definitief hoe hoog het schadebedrag zal zijn en zal de verzekeraar zich daar ook aan houden.

Redelijkheid

Verzekerden kunnen dus een contra-expert inschakelen als zij dat willen. De kosten daarvan komen echter niet altijd voor vergoeding in aanmerking.

Voor het inschakelen van een contra-expert moeten goede argumenten zijn. Dit staat beschreven in artikel 6:96 van het Burgerlijk Wetboek. Allereerst moet het redelijk zijn dat de contra-expert wordt ingeschakeld. Als de schadevaststelling volledig duidelijk is en er geen twijfel bestaat over de bevindingen van de expert, dan kan het inschakelen van een contra-expert worden afgewezen. Er is dan sprake van onnodige kosten. Ten tweede moet de omvang van de kosten redelijk zijn. Is er een contra-expert ingeschakeld dan mogen de kosten die deze rekent niet exorbitant hoog zijn in verhouding met de werkzaamheden die hij verricht.
Per geval zal moeten worden gekeken of aan deze dubbele redelijkheidstoets is voldaan.
Dat is best lastig want wanneer is iets redelijk en wanneer niet?

Het is dan ook verstandig om tijdens zo’n expertiseprocedure continu overleg te houden met de verzekeraar. De verzekeraar kan op verzoek duidelijk en transparant zijn over de kosten van de eigen expert in de zaak. Dan weet de verzekerde vooraf welke kosten worden vergoed, en welke kosten worden getoetst aan de redelijkheid. Zo voorkom je dat achteraf bepaalde verwachtingen niet worden waar gemaakt.

 

Reactie toevoegen

 
Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Nieuwe risico’s: als er één verzekeraar is die weet hoe je daarmee...

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende...

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...

Vereende bereidt zich voor op 2030

Vereende bereidt zich voor op 2030

De Vereende zag in 2020 het premievolume met 16,5 procent toenemen tot 53 miljoen euro. De Vereende spreekt in het jaarverslag van een wat rustiger tempo in groei...

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in VVP-special Bijzondere Risico's) Onverzekerbaar? Pas als De Vereende het niet kan verzekeren, kunt u zeggen dat het onverzekerbaar...