Vechten tegen computer says no

Gert Vasse 2018

Door Gert Vasse (Yellowtail)

Je hebt het vast zelf ook wel eens meegemaakt, van die Babylonische spraakverwarringen waarbij je denkt ‘praat ik nou zo onduidelijk of begrijpt hij/zij het echt niet?’ Een collega van mij heeft onlangs veel moeite moeten doen om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten in plaats van een arbeids-geschiktheidsverzekering...

Vanuit Yellowtail zijn wij sinds dit jaar dagelijks bezig met het trainen van innovatieve chatbots, zodat zij zelfstandig een gedegen klantdialoog kunnen voeren. Ik hoor je denken, wat heeft het afsluiten van een verzekering te maken met innovatieve chatbots? Lees verder hoe deze twee verhalen bij elkaar komen.

De eerdergenoemde collega koos ervoor om zelf online een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten en had na diverse voorwaarden- en premievergelijkingen gekozen voor aanbieder A. Gezien de ingevulde uitgebreide gezondheidsverklaring en de hoogte van het verzekerde risico, was een medische keuring noodzakelijk. Precies op dat moment begon het gedoe: er was aanleiding om een bepaald gezondheidsrisico extra onder de loep te nemen. Een premieverhoging zou voor de hand liggen omdat mijn collega nu eenmaal ook dat bepaalde bekende risico wilde afdekken. De basisreden om je tot een verzekeraar te wenden, is omdat deze juist bepaalde risico’s beter kan dragen dan een individueel persoon, toch? De medewerker aan de lijn dacht daar nadrukkelijk anders over. ‘Wij willen u wel verzekeren maar dan sluiten we dat bepaalde gezondheidsrisico uit’, was het antwoord. Anekdote: de initieel geoffreerde premie zou dan gelijk blijven, dus een ‘mindere verzekering’ tegen een gelijke premie....

Mijn collega heeft menig discussie moeten voeren en uiteindelijk een formele klacht moeten indienen. Uiterst gefrustreerd omdat hij simpelweg niet gehoord werd en moest vechten tegen ‘computer says no’ gedrag. Om de zaak vlot te trekken, is er een tussenpersoon ingeschakeld die het voor elkaar kreeg bij dezelfde maatschappij ook dat gezondheidsrisico af te dekken tegen een al met al acceptabele 10 procent premieopslag. Eind goed al goed.

Het trainen van chatbots is een gaaf, leerzaam én grappig traject. Voor het hypotheek-domein hebben we inmiddels een werkende chatbot die qua kennisniveau al een behoorlijk gesprek kan voeren met een oriënterende hypotheekklant. Zelf ben ik best wel onder de indruk van de wijze waarop de chatbot doorvraagt om scherp te krijgen wat nu de exacte behoefte of vraag is van de betreffende klant. In de hiervoor genoemde verzekeringscasus was dat bijvoorbeeld een welkome back-on-track interactie geweest.

Waar wij nu vooral op focussen is het beter leren kennen van de consument om de consument vervolgens persoonlijk te kunnen benaderen. Via gedragsprofielen kunnen wij snel herkennen met welk type consument wij te maken hebben. Erik is bijvoorbeeld zorgeloos en chaotisch. Terwijl wij Sanne herkennen als nauwgezet en gewetensvol. De chatbot weet daar tegenwoordig wel raad mee. Erik wil vooral goed ondersteund worden in het proces, terwijl Sanne zelf de controle wil hebben. Erik en Sanne ervaren vervolgens een persoonlijke dialoog en hebben een prettig gesprek.

Dat gesprek verloopt zo goed dat ze de chatbot beginnen uit te dagen. Een afwijkende vraag, een grap en een grol. Men vindt het vaak leuk om de chatbot even uit te testen. Hier ligt ook voor ons nog een mooie uitdaging. De ene keer reageert de chatbot heel gevat terwijl hij de andere keer volledig het spoor bijster is en verwoede

‘Het goede nieuws: zo’n chatbot is net als een mens zelflerend’

pogingen doet om het gesprek weer tot de kernvraag terug te brengen. Maar het goede nieuws is dat zo’n chatbot net als een mens zelflerend is; dus alle ervaringen slaat hij op in zijn computerbrein om daar een volgende passende gelegenheid dankbaar gebruik van te maken. Al doende leert men.

Over leren gesproken: je krijgt vaak de melding dat ‘dit gesprek opgenomen wordt voor trainingsdoeleinden’. In de casus van de arbeids(on-)geschiktheidsverzekering helpt dat waarschijnlijk om bij een volgende gelegenheid meer klantgericht te handelen. Chatbotgesprekken worden over het algemeen doorlopend gemonitord. Enerzijds voor het zelflerend vermogen en anderzijds om de ongemakkelijke situaties op te slaan, zodat de programmeurs de juiste input hebben om het gedrag van de chatbot te finetunen. Want uiteindelijk begint het met elkaar goed te begrijpen. Of je nu met een mens of computer te maken hebt.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 7)

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 7)

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

Inschrijving JIP 2023 gestart

Inschrijving JIP 2023 gestart

Voor alles en voor iedereen een verzekering. Dat is het thema van de achtste editie van het Jongeren Innovatie Programma (JIP) van het Verbond van Verzekeraars,...

Britse makelaar Superscript via Rotterdam Europa in

Britse makelaar Superscript via Rotterdam Europa in

De Britse verzekeringsmakelaar Superscript betreedt de Europese markt, met Rotterdam als uitvalsbasis. Superscript richt zich op Europese techbedrijven, veelal startups...

AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

Digitalisering zal een grote invloed hebben op de verzekeringsmarkt het komende decennium. Met de gegevens van consumenten zal het mogelijk zijn om verzekeringen...

Achmea gaat vliegende auto's verzekeren

Achmea gaat vliegende auto's verzekeren

Achmea denkt dat over twee jaar de eerste passagiersvluchten met drones zullen plaatsvinden. Als luchttaxi's vliegende auto's zijn, wil Achmea ze wel verzekeren....

Oud en nieuw

Oud en nieuw

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 06-2022) MoneyView en ik vieren in 2023 allebei ons dertigjarig jubileum. Deze mijlpaal maakt dat ik, bij wijze van uitzondering,...

Ockto neemt Open Banking platform Bittiq over

Ockto neemt Open Banking platform Bittiq over

Ockto neemt het Open Banking platform Bittiq over. Het platform zal binnen Ockto verder gaan als het Ockto Open Banking team. Robert Harreman, CEO van Ockto: “Wij...

Wereld barst van zaken die eenvoudiger kunnen

Wereld barst van zaken die eenvoudiger kunnen

(Uit VVP 06-2022) “Innovatie gebeurt nooit zomaar uit het niets”, aldus CEO Ali Niknam van bunq. Volgens Niknam “barst de wereld van dingen die...

Hypotheekmarkt wil gebruik brondata versnellen

Hypotheekmarkt wil gebruik brondata versnellen

Meer dan 40 ketenpartijen uit de hypotheekmarkt slaan de handen ineen om het delen van brondata binnen de keten te versnellen. Hiervoor tekenden zij het convenant...

Meer investeren in digitalisering en innovatie

Meer investeren in digitalisering en innovatie

(Blog door Saket Gulati, Cognizant) Buitenlandse digitale bedrijven hebben nu de potentie in Nederland gezien en beginnen geleidelijk de zaken binnen de verzekeringssector...