Vergrijzing gouden kans

Senioren 2 via Pixabay

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 2-2024) De Nederlandse bevolking vergrijst in rap tempo. Dit biedt perspectieven voor de financieel adviseur die zich hierin specialiseert. Het is een gouden kans om deze klanten te helpen met specifieke financiële planning, zeker in de context van de vanaf 1 juli verplichte actieve provisietransparantie.

De invoering van actieve provisietransparantie zal de financiële sector flink opschudden. Je zult als adviseur nog duidelijker je toegevoegde waarde moeten laten zien. Alleen op die manier zal je klant begrijpen waarom je je beloning vraagt. Met de voorgenomen verplichting voor actieve transparantie zal je je als ondernemer de vraag moeten stellen of de richtlijnen voor jou werkbaar zijn. Je zou een andere beloningsvorm kunnen overwegen in te voeren (als je dat nog niet gedaan hebt). Dit maakt het belangrijker dan ooit om waardevolle diensten te bieden die relevant zijn voor een doelgroep. Overweeg daarom oudere cliënten.

Ouderen hebben vaak complexe financiële vragen. Ze moeten bijvoorbeeld nadenken over hun pensioen, hun vermogensoverdracht, en de zorgkosten. In tegenstelling tot jongere cliënten, beschikken ouderen doorgaans over (een aanzienlijk) vermogen. Daarnaast zitten ze in een fase waarin ze leuke dingen willen doen. Over het algemeen is dit niet het regelen van hun financiële zaken. Dat moet gewoon goed zitten en ze zo weinig mogelijk tijd kosten. Dit maakt hen een interessante doelgroep voor adviseurs die zich willen richten op financiële planning en vermogensbeheer.

Ondanks de gouden kans die de vergrijzing biedt, zijn er nog steeds opvallend weinig adviseurs die zich specifiek op deze doelgroep richten. Uit onderzoek van Rabobank blijkt dat slechts vijftien procent van de adviseurs zich richt op de doelgroep van 50-plussers. Dit betekent dat er een enorme potentiële markt is voor adviseurs die zich willen specialiseren in de financiële planning voor ouderen. De Nederlandse bevolking vergrijst namelijk in rap tempo: in 2023 was al 20 procent van de bevolking 65 jaar of ouder. Een percentage dat alleen maar zal toenemen in de aankomende jaren. In 2040 zal naar verwachting 28 procent van de bevolking tot deze leeftijdsgroep behoren.

‘Enorm potentieel, met weinig concurrentie’

Tips

Drie tips voor om te profiteren van de vergrijzing:

• Verdiep je in de specifieke behoeften van ouderen. Ga na wat hun financiële zorgen en doelen zijn.

• Bied specialistische diensten aan. Denk bijvoorbeeld aan advies over pensioenen, vermogensoverdracht, en zorgkosten.

• Maak gebruik van digitale tools. Er zijn diverse digitale tools beschikbaar die je kunnen helpen om je klanten efficiënter te bedienen. Het zal je verbazen, maar juist deze doelgroep heeft de tijd om deze tools te gebruiken.

De vergrijzing biedt een gouden kans voor financieel adviseurs, zeker in de context van actieve provisietransparantie. Door zich te verdiepen in de specifieke behoeften van ouderen en specialistische diensten aan te bieden, kunnen adviseurs een lucratieve nichemarkt bedienen, waardevolle maatschappelijke impact creëren én zich onderscheiden van de concurrentie.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Convenant 'Ouderen en toekomstbestending wonen'

Convenant 'Ouderen en toekomstbestending wonen'

Partijen uit de hypotheeksector hebben in het bijzijn van minister De Jonge het convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' ondertekend. Het convenant sluit aan...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Kernwaarden omzetten in gedrag

Kernwaarden omzetten in gedrag

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 6-2023) Door kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag, kan een organisatie een sterke en positieve bedrijfscultuur...

Stop nooit met leren

Stop nooit met leren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 5-2023) In de afgelopen jaren heeft er een enorme verschuiving plaatsgevonden in het landschap van de adviseur....

Ontdek je onderscheidende kracht

Ontdek je onderscheidende kracht

(Jelle Bartels van The Main Thing in katern 'Ken je Vak! in VVP 4, 2023) Volgens onderzoek van Bureau DFO willen adviseurs de komende tijd hun meerwaarde voor...

Kampvuur als verbinding

Kampvuur als verbinding

(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...

De kunst van vragen stellen

De kunst van vragen stellen

(Jelle Bartels van Next Step Factory in VVP 2) Een goede financieel adviseur helpt mensen beslissingen nemen over hun financiën. Maar hoe geef je goed advies...

"Veel aanbod voor ouderen die autoverzekering willen afsluiten"

"Veel aanbod voor ouderen die autoverzekering willen afsluiten"

Ouderen die een autoverzekering willen afsluiten, kunnen uit genoeg verzekeraars kiezen. Bij driekwart van de aanbieders kunnen oudere automobilisten terecht....