Verkoop woning vereist actieve houding adviseur

LEVEN – In 2014 verkoopt de consument zijn woning en lost zijn hypothecaire lening af. In overleg met de consument beëindigt de adviseur wel de opstalverzekering van de woning. De adviseur overlegt echter niet met de consument over de via zijn bemiddeling afgesloten overlijdensrisicoverzekeringen waaronder een verzekering die verpand is aan de geldverstrekker. Beide verzekeringen lopen na de verkoop door. De consument komt daar pas geruime tijd later achter en verwijt de adviseur dat deze hem hierop niet geattendeerd heeft. De geschillencommissie stelt de consument in het gelijk met onder meer de volgende motivering:

De commissie is van oordeel dat de tussenpersoon bij gelegenheid van de verkoop van de woning en de daarbij behorende aflossing van de hypothecaire geldlening door consument, niet enkel de opstalverzekering had moeten stopzetten, maar de overlijdensrisicoverzekeringen ter sprake had moeten brengen en had moeten bespreken wat met die verzekeringen diende te gebeuren. De tussenpersoon had de nieuwe (financiële) situatie met de consument moeten bespreken om te bezien of de assurantieportefeuille van consument moest worden aangepast. De adviseur heeft dit echter niet gedaan, waarmee vaststaat dat hij is tekortgeschoten in zijn verplichtingen als assurantietussenpersoon – Uitspraak 2017 – 130

Reactie toevoegen

 
Editie
Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...