Verzekeraar mag dossier opruimen
LEVEN – In de casus hierboven spreekt de consument ook de verzekeraar aan. Deze stelt dat – omdat de verzekering destijds niet tot stand kwam – zij het dossier heeft vernietigd en zij hiertoe ook gehouden was op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens.
De geschillencommissie gaat in dit verweer mee: “Verder heeft de verzekeraar toegelicht dat zij het gehele dossier inmiddels heeft vernietigd omdat de aanvraag nergens toe heeft geleid. Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens is zij hier ook toe gehouden. Gelet op het voorgaande heeft de commissie niet kunnen vaststellen dat de verzekeraar toerekenbaar jegens consument is tekort geschoten in haar zorgplicht. Het had op de weg van de adviseur gelegen het aanvraagproces van de verzekering te bewaken. Het feit dat de verzekeraar geen stukken meer kan reproduceren is het gevolg van wettelijke regels en kan haar naar het oordeel van de Commissie niet worden aangerekend
Reactie toevoegen
Editie
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...
Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in
(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...
Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'
(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...
Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden
(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...
Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar
De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...
(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende
(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...
Sector geeft Kifid ruime voldoende
Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...