Wees er voor je klant!

Linda van Loon

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “Er écht zijn voor de klant. Dat is voor mij de waarde van advies”, aldus Linda van Loon-De Graaf van Helder Hypotheekadvies.

“Door alle regels, mogelijkheden en voorwaarden is het soms lastig om door de bomen het bos te zien. Hierin ligt je toegevoegde waarde als adviseur. Financieel advies is maatwerk en dat kunnen wij als adviseur geven. Natuurlijk betaalt de klant voor het advies, maar het levert hem ook veel op. Dit kan inzicht zijn of rust, maar ook financieel voordeel. Als adviseur help je de klant een weloverwogen financiële beslissing te nemen. Je brengt alle wensen in kaart en bepaalt welke producten hierop aansluiten. Je denkt mee en fungeert als een financiële coach om het financiële plaatje toekomstproof te maken én te houden. Voor mij is de waarde van advies: er écht voor je klant zijn.”

“Eerlijk gezegd ben ik niet bezig met het overtuigen van mijn klanten van mijn waarde. Tijdens het kennismakingsgesprek leg ik duidelijk uit wat ze van mij kunnen verwachten. Ik leg het proces uit, deel informatie en laat hen ervaren hoe ik als adviseur aan hun zijde sta. Ik begeleid hen in het traject van de zoektocht naar een woning tot het passeren daarvan. Maar ook daarna nog. Tijdens het gesprek maak ik de kosten inzichtelijk en dan is het aan de klant om er wel of niet voor te kiezen. Persoonlijk denk ik dat de waarde vooral zit in vertrouwen. Als ze oprechte aandacht en interesse ervaren, helder inzicht krijgen in de mogelijkheden en merken dat ik net dat stapje extra zet, dan zien klanten de waarde vanzelf wel in. Dat is mijn ervaring.”

Vertrouwen

“Een goed advies levert niet alleen besparingen of extra inkomsten op, het zorgt ook voor gemoedsrust. Zeker bij de aankoop van een woning komt vaak spanning of stress kijken. Hoe fijn is het dan als je de klanten vertrouwen kunt geven. Vertrouwen in de eigen financiële situatie én de overtuiging dat ze met eventuele financiele tegenvallers kunnen omgaan.”

“Het verbaast dat nog steeds klanten geen adviesrapport ontvangen. Maar hoe kunnen zij dan weten waar dat advies op gebaseerd is? Het is niet alleen een kwestie van de hypotheek in orde maken; bij een advies hoort een uitgebreide analyse. Dat is tenslotte waar de klant voor betaalt. Hier ligt ruimte voor verbetering. Dat we klanten laten weten dat we er ook in de toekomst voor ze zijn.”

 

Linda van Loon-De Graaf: ‘De waarde zit vooral in vertrouwen.’

Reactie toevoegen

 
Meer over
Een frisse blik op het adviesvak

Een frisse blik op het adviesvak

(Uit VVP 3-2022) In de rubriek Nieuwkomers en Doorstarters besteedt VVP aandacht aan adviesbedrijven die (vrij) recent zijn gestart. Dit om hun visie op de markt...