Werkloze bankiers als sociaal probleem

section1_page64_article25_1.jpg

“De wereld verandert te snel om te blijven doen wat je altijd al deed”, zegt Jelle Bartels in een blog op het New Financial Forum. Hij verwijst onder meer naar de bijeenkomst over innovatie van het New Financial Forum in oktober waar voorzichtig werd geconstateerd dat het tijdperk van banken en verzekeraars in hun huidige vorm snel voorbij zal zijn. Ook verwijst Bartels naar ‘frisdenker’ Jan-Henk Bouwman die van mening is dat de kracht van blockchains grote consequenties zal hebben voor de banken verzekeringssector. Ook verwijst Bartels naar een artikel in de telegraaf met de titel ‘Over tien jaar bestaan banken niet meer’.

De wakkere krant van Nederland constateert dat het personeel er bij banken uitvliegt omdat klanten banken steeds minder nodig hebben. “Ik denk dat de meeste banken over tien jaar verdwenen zijn”, zo haalt de krant hoogleraar David Yermack van de New Yorkse stern school of business aan. “De technologie maakt dat banken straks overbodig zijn. Wat er door internet met de reisagentschappen is gebeurd, zal ook met het bankwezen gebeuren.”

Volgens Yermack maken digitale innovaties de rol van banken in rap tempo overbodig. “Technologie zorgt ervoor dat mensen die geld sparen en mensen die geld willen lenen elkaar online direct kunnen ontmoeten. Ook contant geld wordt digitaal. Klanten vragen zich af: waarom betaal ik bij een bank voor een betaalpas, terwijl ik met een app gratis kan afrekenen?” Arnoud Boot, hoogleraar financiële markten aan de universiteit van Amsterdam, gaat een eind met Yermack mee. “Sommige banken zullen uiteindelijk overleven. Dit zijn de banken die in de internetwereld waardevol zijn voor de klant, maar dan als een soort supermarkt. Ook kunnen zij voor klanten een soort adviseur zijn.”

De grootbanken constateren dat smartphones de rol van het traditionele bankkantoor steeds meer aan het overnemen zijn. Ook weten ze dat nieuwe Europese bankregels banken verplichten om vanaf 2018 apps van technologiebedrijven toegang te geven tot bankgegevens van klanten die hier specifiek toestemming voor geven. Tegelijk sluiten veel woningkopers geen hypotheek meer af bij de bank, maar bij verzekeraars en pensioenfondsen. Ten slotte wenden ondernemers wenden zich voor leningen steeds meer naar kredietplatformen en crowdfunding. De banken zien de bui al hangen met enorme reorganisaties als gevolg.

“Er zullen straks veel werkloze bankiers van veertig jaar en ouder rondlopen”, zegt Yermack in de Telegraaf. “Dat wordt nog een sociaal probleem. Mijn universiteit merkt het nu al. Normaal studeerden bij ons honderden bankiers per jaar af, die direct een mooie baan voor het leven vonden. Nu geven wij ook les in programmeren. Anders komen onze studenten niet meer aan de slag.”

Bartels besluit zijn blog op het New Financial Forum als volgt: “Wil je nog steeds je hoofd in het zand steken? Dat kan en mag. Wil je meehelpen en meedoen aan een mogelijke toekomst? Avonturieren en pionieren? Kom dan binnenkort naar de vervolgbijeenkomsten van het Innovatielab van het New Financial Forum.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Michiel Dietvorst: "Comfortabel op weg naar de afgrond"

Michiel Dietvorst: "Comfortabel op weg naar de afgrond"

"Luisteren naar de echo van wat je zelf denkt of weet, is comfortabel en voelt heel veilig, maar maakt je doof en blind voor wat er om je heen aan het gebeuren is...

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

"Het zou bij mij niet opkomen om premie te baseren op basis van afkomst. En als de hoogte van die premie dan bij toeval samenvalt, dan kan ik dat onderbouwen met...

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...

Eerste Nederlandse bank met cashback

Eerste Nederlandse bank met cashback

bunq is sinds woensdag de eerste Nederlandse bank met cashback. De neobank geeft haar Easy Money en Easy Green gebruikers één procent terug op alle...

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de...

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Het schiet niet op met Open Insurance, stelt de INNOPAY Open Insurance Monitor 2023. “Open Insurance is voorlopig nog een en al geblaf en geen bijten”,...

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Uit de FinTech Census 2023, uitgevoerd door EY in opdracht van Financiën, blijkt dat Nederland nog steeds een sterke uitgangspositie heeft voor de ontwikkeling...

Karin Polman: show, don’t tell

Karin Polman: show, don’t tell

"Dat ik niet de enige ben die meer gelooft in feiten dan in woorden, zag ik laatst bevestigd in een onderzoek van de universiteiten van Loughborough University,...