WhatsApp Buurtpreventie: “Voorkomen is altijd beter dan genezen”

what's app buurtpreventie Vereende

Als schadeverzekeraar is De Vereende enthousiast over preventieve maatregelen en initiatieven om schadelast zo laag mogelijk te houden. Het oprichten van Buurtpreventie groepsapp is zo’n initiatief. Een zeer effectief initiatief zelfs. In Tilburg halveerde het aantal woninginbraken in een aantal buurten waar gebruik werd gemaakt van Whatsapp Buurtpreventie groepsapp. In de Delftse wijk Tanthof zijn soortgelijke successen geboekt. 

WABP

Een buurtpreventie groepsapp oprichten lijkt dus een goed idee. Maar hoe gaat dat in z’n werk en zijn er regels waar u zich aan moet houden? Dat kan op verschillende manieren. Natuurlijk heel informeel door in de dagelijkse contacten met uw buren hier eigen afspraken over te maken. Maar het kan ook iets meer georganiseerd. Verschillende organisatie geven op internet aan hoe u dit aan kunt pakken. Een van de grootste organisaties op dit vlak is de Stichting WABP Nederland & België. Zij helpen bij het opzetten van uw eigen groep. Sinds 1 juni 2015 heeft de stichting (wapb.nl) al meer dan 8.100 geregistreerde buurtpreventie groepen die samen goed zijn voor zo’n 600.000 leden.

Een buurtpreventie groepsapp werkt anders dan de gemiddelde groepsapp op uw telefoon. De buurtpreventie app is er niet voor de gezelligheid en gaat gepaard met een aardige set huisregels. Hierdoor weet u dat, als de groepsapp ‘afgaat’ er ook daadwerkelijk iets aan de hand is. WABP ondersteunt verder door het leveren van promotie materiaal voor in de wijk en heeft zelfs een zoekfunctie om te zien of er in uw wijk al een groepsapp is en bij wie u zich kunt melden om deel te nemen.

Tips

Wilt u zelf aan de slag gaan dan zijn er een aantal tips & tricks om alvast rekening mee te houden. Zo kunnen er in een WhatsApp groep maximaal 256 personen. Hou dus rekening met de omvang van de buurt als uw mensen begint uit te nodigen.

In veel gevallen wil de wijkagent ook wel deelnemen aan de groep. Hij of zij zal nooit reageren maar is wel aanwezig om mee te lezen en indien nodig actie te ondernemen.

Belangrijke ‘huisregels’:

  • Deelnemers hebben minimaal de leeftijd van 18 jaar;
  • Deelnemers zijn woonachtig en/ of werkzaam in straat/ buurt/ wijk van de groep;
  • WhatsApp is een burgerinitiatief.
  • De politie komt alleen in actie wanneer een melding bij 112 gedaan wordt
  • Gebruik de WhatsApp volgens de SAAR afkorting: S = Signaleer, A = Alarmeer 112, A = App om je waarneming bekend te maken aan anderen, R = Reageer
  • Gebruik deze Whats-App groep(en) alleen waar het voor bedoeld is en niet voor onderling contact/privéberichten.

 Bron: Consumentbond en WABP.nl

Meer informatie op de site van De Vereende.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Nieuwe risico’s: als er één verzekeraar is die weet hoe je daarmee...

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende...

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...

Vereende bereidt zich voor op 2030

Vereende bereidt zich voor op 2030

De Vereende zag in 2020 het premievolume met 16,5 procent toenemen tot 53 miljoen euro. De Vereende spreekt in het jaarverslag van een wat rustiger tempo in groei...

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in VVP-special Bijzondere Risico's) Onverzekerbaar? Pas als De Vereende het niet kan verzekeren, kunt u zeggen dat het onverzekerbaar...