Is een rente van 14 procent op een consumptief krediet van enkele tienduizenden euro’s normaal?

Grafiek bij blog RG Interbank

(blog door Rob Goedhart, voorzitter Stichting Geldbelangen)

In 2014 zei iemand tegen me: 'Ik krijg wat van die Interbank. Ik betaal me blauw en toch los ik niets af'. Ze zei dat ze 13,6 procent rente betaalde. Ik was verbijsterd. Al een aantal jaren staat onze spaarrente op ongeveer 0 procent. In de pensioenfondsenwereld wordt al jaren geklaagd over de veel te lage rentestand. En je leest overal dat de ECB sinds 2009 maatregelen neemt opdat banken goedkoop bij elkaar kunnen lenen. En dan tóch bijna 14 procent (wettelijk maximum) in rekening brengen? Terwijl Interbank aan nieuwe klanten 4,5 procent aanbood? Zo’n behandeling van bestaande klanten kan toch alleen bij maffiose banken?  

Mevrouw had al sinds 2012 een klacht bij het Kifid lopen. De Ombudsman had gezegd dat wat Interbank flikte niet zou moeten kunnen. Maar Interbank trok er zich niets van aan. De Ombudsman kon er verder niets aan doen.

Getorpedeerd

Vanaf dat moment trok ik met mevrouw op naar de Geschillencommissie. Ik las op de site van Kifid in een nieuwsbericht van 29 mei 2013 dat ook de Geschillencommissie vond dat de bank fout zat. Kifid stelde dat de bank de Euribor had moeten volgen. En dat ook maar moest gaan doen in de toekomst. Appeltje-eitje dacht ik. Klacht wordt toegewezen. Totdat een jurist me er op wees dat de Commissie van Beroep van het Kifid in 2014 de uitspraak van de Geschillencommissie had getorpedeerd. Het Kifid zou – volgens de Commissie van Beroep - niet zomaar het rentebeleid van de bank mogen bepalen. Nee, hierover geen nieuwsbericht op de site van het Kifid. Staat ergens diep in de krochten van de uitspraken. Moet je maar weten als consument…

Toch de zaak van mevrouw maar doorgezet bij het Kifid. Want inmiddels er achter gekomen dat de overheid tót 2000 dagdagelijks de maximum rente voor verschillende hoogten van consumentenkrediet vast stelde (hoe hoger het krediet; des te lager het rentepercentage). Maar de regering vond dat teveel gedoe en stelde één maximum in. Op dit moment dus 14 procent.

Uit de memorie van toelichting in Staatsblad 2000-156 kun je opmaken dat de overheid het maximum eigenlijk alleen bij kleinere (post-)kredieten vindt horen. En vertrouwt er op dat door concurrentie de consument geen oor aan genaaid wordt. Het tegendeel bleek dus waar.

Tot onze verbijstering besliste de Geschillencommissie van het Kifid in geval van mevrouw dat een rente van 13,6 procent (in 2014!) helemaal niet raar was. Bijzonder opmerkelijk: de Geschillencommssie had de bank opgedragen te laten zien hoe haar handelen zich verhield tot de concurrentie. De bank zei dat niet te kunnen. Maar de Geschillencommissie besloot toch de klacht af te wijzen. ‘Op basis van eigen ervaringen...' 

Toen maar de zaak voorgelegd aan de Commissie van Beroep. Die zei in februari 2017 dat als de bank niets kon laten zien over de concurrentie de bank fout zat. Klacht toegewezen.

Gemiddelde besparing van 14.500 euro

Inmiddels was het Stichting Geldbelangen en Kassa (BNN/Vara) in 2016 gelukt de veel te hoge rente bij Interbank (Credit Agricole Consumer Finance) aan de kaak te stellen. De bank bleek bereid er naar te kijken en mensen te helpen over te stappen van een doorlopend krediet naar een persoonlijke lening. Vaak tegen een lagere rente. Stichting Geldbelangen heeft zo’n 100 tot 150 mensen begeleid. En een gemiddelde besparing voor de toekomst bereikt van 14.500 euro per consument. Toen verbood de AFM Geldbelangen om verder te helpen. Dat zou de taak moeten zijn van de tussenpersonen met Wft-vergunning.

Na de gewonnen casus in 2017 hoopte Geldbelangen dat meer mensen met soortgelijke klachten door het Kifid in het gelijk zou worden gesteld. Logisch toch? Nou, toch niet.

In een uitspraak van 11 januari 2018 wijst het Kifid een klacht over te hoge rente toch weer af. Interbank had zich vergeleken met ING, RABO, ABN Amro en Defam. En daaruit leidde de Geschillencommissie af dat wat Interbank gedaan had niet fout was. Maar op 18 januari wees Kifid ineens een klacht toe. Consument Gerard de Graauw had tegen de commissie gezegd dat hij destijds een prospectus had ontvangen waarin stond: Uw rente is afhankelijk van de rentestand; zodra die rente verandert verandert uw rente mee. Het heeft hem een compensatie van 34.000 euro opgeleverd. Kassa heeft hieraan vier uitzendingen besteed.

Nou, denk je dan, nu gaat Kifid alle klachten uit die tijd toewijzen. Het is immers exact dezelfde klacht (teveel rente betaald) over exact hetzelfde product  (doorlopend krediet met variabele rente) van exact dezelfde aanbieder (Credit Agricole Consumer Finance). Maar nee hoor, het Kifid wijst toch weer een aantal klachten af. Ook al gaat het om leningen met een rente van 14 procent op een krediet van enkele tienduizenden euro’s.

Op 17 juli jongstleden gaf Kifid ‘duidelijkheid’. In de zaken waarin de consument kan tonen dat de befaamde zin "Uw rente verandert mee als 'de rente' verandert" in de overeenkomst, voorwaarden of prospectus staat wordt de klacht toegewezen. En moet de bank de ontwikkeling van de 3-maands-euribor volgen.

Ik vind dat zo’n zin slechts bevestigt wat een consument verwacht bij een variabele rente.  Hij hoopt natuurlijk dat zijn rente omlaag gaat als ‘de rente’ omlaag gaat. Maar moet accepteren dat zijn rente omhoog gaat als ‘de rente’ omhoog gaat.

In alle zaken die wij zien heeft Interbank de rente sinds 2009 hoog gehouden en soms nog hoger gesteld. Terwijl ze zelfs via haar advocaat laat zien dat de rente die ze zelf moest betalen (funding) enorm gekelderd is.

Kan de consument niet wijzen op zo’n zin dan vindt het Kifid ineens wat de bank doet allemaal heel normaal. Zelfs bij een percentage van 14 procent!

Juridische millimeter

Het Kifid lijkt zo langzamerhand meer op de beschermer van de financieel dienstverlener dan van de consument. Tachtig procent van de uitspraken eindigt in afwijzing van de klacht. Kifid werkt op basis van de Europese Richtlijn over alternatieve geschilbeslechting van consumenten ten opzichte van het bedrijfsleven. Die richtlijn is opgesteld omdat Europa (en ook de Nederlandse overheid) vindt dat de consument een hoog niveau van bescherming verdient. Dát lijkt nog niet tot de dames en heren van het Kifid doorgedrongen. Want als je niet schrikt van 14 procent rente op een krediet van 20.000 euro, dan laat je zien niet te weten wat er in de maatschappij gebeurt en je alleen te focussen op de juridische millimeter.

Reactie toevoegen

 
Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...