Klanten en regels

Peter Risseeuw Wetenschap en markt vormen een mooie combinatie, betoogt Peter Risseeuw (Periscoop Onderzoek & Advies). Kijk bijvoorbeeld eens naar wat het provisieverbod doet met het klantgedrag.

Het wetgevend kader dat de afgelopen twaalf jaar is ontwikkeld voor financieel advies (Wft, Bgfo, aanpalende maatregelen) is gericht op consumentenbescherming. Een belangrijke overweging is het voorkomen van mis-selling. Met ‘voorkomen’ in twee betekenissen: de vrees dat het vóórkomt, en de overtuiging dat het moet worden voorkómen.

 

De regelgeving, waarin beloningsregels een dominante plaats innemen, beoogt klanten te beschermen tegen hun eigen dwalingen, en tegen niet-passende adviezen. Beloningsregels dienen te waarborgen dat adviseurs zich niet laten leiden door oneigenlijke financiële prikkels.

 

In de praktijk hoor je vaak dat het de klant helemaal niet interesseert hoe of door wie de adviseur betaald wordt, zolang (of zodra) hij of zij de adviseur vertrouwt. Deze overtuiging lijkt in de sector net zo diep geworteld te zijn als de twijfel over de gerechtvaardigdheid van dat vertrouwen bij de politiek.

 

Genuanceerd

Twee conflicterende visies, dat is een goede aanleiding om eens te kijken wat de wetenschap er van vindt. Die ziet het, u vreesde het al, genuanceerd.

 

Janko Gorter van De Nederlandsche Bank schreef er een paar jaar geleden een uitgebreid artikel over (DNB Working paper 350, 2012). Centrale vraag is hoe de positie van de adviseur (onafhankelijk of gebonden) en de wijze van beloning (provisie of direct) doorwerken in de adviespraktijk, en in de prijzen en voorwaarden van producten. En hoe regelgeving (beloningsregels, transparantie-eisen, zorgplicht) daarop kan ingrijpen. In de wetenschap is geen plaats voor plausibele, maar niet getoetste overwegingen. Transparantie is altijd goed denk je, dat is een abc-tje. Maar als een adviseur de informatieplicht over mogelijk conflicterende belangen ziet als een vrijbrief voor het vooropstellen van het eigen belang? 'Ik heb er toch op gewezen!' Dan werkt het precies de andere kant op.

 

Ook bij beloningsregels zijn paradoxale effecten denkbaar. Er zijn financieel geletterde klanten, met een goed besef van de eigen voorkeuren en mogelijkheden, die ook nog eens in staat zijn om verschillende producten te beoordelen. En er zijn mensen die een huis willen kopen, en niet veel meer weten dan dat je daar een hypotheek voor nodig hebt. Er zijn ‘alerte klanten’, die kwaliteitsverschillen tussen adviseurs onderkennen, en die weten dat onafhankelijk tussenpersonen een andere positie innemen dan gebonden adviseurs. En er zijn ‘naïeve klanten’, voor wie het om het even is: een adviseur heeft het beste met je voor, tot het tegendeel bewezen is.

 

Alerte klanten, die de kwaliteit van gedegen advies over een breed scala van producten herkennen, voelen zich senang bij een onafhankelijk adviseur. Ze weten wat ze nodig hebben, en wegen de prijs (provisie, direct) van het advies af tegen de waarde die ze er voor terugkrijgen. Voor adviseurs met zulke klanten kan provisie werken als een positieve prikkel om hun kennis en kwaliteit op niveau te houden. Naïeve klanten maken dat kwaliteitsonderscheid niet. Omdat ze geen eisen stellen, lopen ze het risico te veel te betalen: voor het advies, voor het financiële product, voor allebei. Door directe betaling worden ze –als het goed is– kritischer. Als er voldoende concurrentie tussen aanbieders en tussen adviseurs is, versterkt dat hun positie. Onder deze aannames beschermt een provisieverbod naïeve klanten dus beter dan alerte klanten.

 

Maar de wet is wel voor iedereen gelijk, en adviseurs hebben een gemengde portefeuille, met verschillende soorten klanten. Transparantie over de positie en de beloning van de adviseur maakt het onderscheid tussen alert en naïef helderder. Naïeve klanten kunnen directe betaling ervaren echter als nog meer keuzestress. Dat kan leiden tot de gang naar een gebonden adviseur, wiens wereld overzichtelijker is. Aanbieders kunnen dat met marketing en prijsstelling ook stimuleren. Op deze manier geredeneerd leidt een provisieverbod tot een tweedeling in de markt: alerte consumenten blijven kiezen voor het onafhankelijk intermediair, naïeve klanten gaan voor het directe kanaal.

 

Mooie combinatie

Is dat erg? Niet noodzakelijk. Het is wel goed om dit mechanisme te begrijpen als je met de vraag zit wat ‘passend advies’ is. En als je adviseur bent, om te weten wat voor klant je voor je hebt.  Het zijn allemaal aannames. Het is aan de wetenschap om met verder onderzoek na te gaan of het echt zo werkt. Dat kan alleen met de kennis en vooral met data van marktpartijen. Wetenschap en markt, het is een mooie combinatie.

 

(Deze blog verscheen eerder op www.newfinancialforum.nl)

 

Reactie toevoegen

 
Nederlander bekijkt afgesloten verzekeringen zelden

Nederlander bekijkt afgesloten verzekeringen zelden

De meeste Nederlanders bekijken hun verzekeringen niet of nauwelijks meer nadat ze deze afsluiten, blijkt uit onderzoek Aon. Zo kijkt zo’n 40 procent nooit...

Van Gaal op Adfiz Platformbijeenkomst: financieel adviesabonnement voor alle werknemers

Van Gaal op Adfiz Platformbijeenkomst: financieel adviesabonnement voor alle werknemers

Laat alle werkgevers bij financieel adviseurs een abonnement nemen op financieel advies voor hun werknemers. Aldus Annemarie van Gaal tijdens de woensdagmiddag gehouden...

Eigen kracht

Eigen kracht

De onafhankelijk financieel adviseur krijgt de erkenning die hij of zij verdient. Juist in deze tijd van onzekerheid is de adviseur de aangewezen vertrouwenspersoon...

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

De betrokkenheid van de sector bij de vakpers is groot. Dat bleek maar weer eens bij de officiële hergeboorte van uw vakblad, na de overname door hoofdredacteur...

Financieel advies, wat heb je eraan?

Financieel advies, wat heb je eraan?

"De hypotheekmarkten en de adviespraktijk in Italië en het Verenigd Koninkrijk zijn anders dan bij ons. Maar aan financieel adviseurs die moeite hebben met...

PE-beleid heeft zin!

PE-beleid heeft zin!

"Financieel adviseurs zuchten – naar eigen zeggen – onder de eisen van de permanente educatie, een instrument dat de overheid heeft ingezet om de kwaliteit...

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Verzekeraars zouden meer out of the box moeten denken. Dat vindt Bas Schumacher, directeur-eigenaar van Welkom bij BAS in Bilthoven. “Het kost al moeite...

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

  1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn drijfveer in mijn werk is het persoonlijk contact met mensen. Iedere klant brengt een eigen...

Verzekeren is niet sexy

Verzekeren is niet sexy

"Recent heb ik beroepshalve nogal wat vertegenwoordigers van de financiële sector gesproken. Velen probeerden me ervan te overtuigen dat er op de financiële...

Persoonlijk advies en big data

Persoonlijk advies en big data

"Big data kan ontegenzeggelijk behulpzaam zijn bij marktanalyse. Voor standaardadviezen in standaardsituaties staan inmiddels goed geïnstrueerde robots klaar....