Overregulering pensioenen kost miljoenen en schiet doel voorbij

Arthur Arbou 2018 juiste resolutie

(Arthur Arbouw is adjunct-directeur Pensioenen bij a.s.r. pensioenen)

Dat het op dit moment onrustig is in pensioenland, is geen nieuws meer. Maar daardoor zouden we bijna vergeten dat de Pensioenwet al langer dan vandaag onderhevig is aan veel veranderingen. Zo is de laatste drie jaar twee keer de pensioenrichtleeftijd verhoogd, is Pensioen 123 ingevoerd, wordt het UPO toch weer aangepast, zijn er fiscale staffels gewijzigd en is de optie doorbeleggen toegevoegd. Dit soort wijzigingen brengen vanzelfsprekend een enorme administratie op gang. En het is maar de vraag of ook maar iemand hier beter van wordt.

Deregulering

Het telkens opnieuw moeten aanpassen van de administratie bij zulke wijzigingen, het doorrekenen van de scenario’s en het vervolgens informeren van de deelnemers vraagt heel veel inspanningen van uitvoerders. Hier gaan vele miljoenen aan op die ook anders hadden kunnen worden besteed. Dit terwijl de consument, voor wie de nieuwe regels uiteindelijk zijn bedoeld, in feite maar één ding wil weten: wat houd ik over onder aan de streep? Al die veranderingen helpen ook niet bij de motivatie voor consumenten om zich in de pensioensituatie te verdiepen. Terwijl dat is wat we graag willen bereiken.
De overheid doet er dan ook verstandig aan om (Europese) wet- en regelgeving niet rule-based maar principle-based  te implementeren, zodat de sector enige mate van vrijheid heeft om dit zo klantvriendelijk mogelijk te verzorgen. Deregulering zorgt namelijk voor meer duidelijkheid bij de consument en voor aanzienlijk minder kosten.

Voorbeeld: het UPO

Exemplarisch is het Uniform Pensioen Overzicht (UPO), het (papieren) overzicht waarin nu de uitkomsten van verschillende toekomstscenario’s moeten worden meegenomen. Een ingrijpende en kostbare aanpassing waarbij het maar afwachten is wie hiermee geholpen is. De deelnemer in ieder geval niet. Als én de materie lastig is én het niet nu belangrijk is én je ook niet snapt hoe deze veranderingen jou gaan helpen, dan leg je het naast je neer. In de praktijk maakt de consument netjes twee gaatjes in het UPO, waarna het ongelezen in een map belandt.

Duidelijkheid voor de consument

We kunnen beter stoppen met het UPO en jaarlijks verwijzen naar het goed toegankelijke online Pensioenregister van de overheid. Dit brengt niet alleen de papierwinkel tot een einde, maar het is tevens completer dan het UPO. Het Pensioenregister brengt namelijk, in tegenstelling tot het UPO, meteen alle pensioenpotjes samen. En voor mensen die niet zo digitaal zijn, kan dan altijd nog jaarlijks een uitdraai van het Pensioenregister worden verstrekt.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Concepten UPO-modellen 2021 gepubliceerd

Concepten UPO-modellen 2021 gepubliceerd

Het Verbond van Verzekeraars en de Pensioenfederatie hebben op pensioenmodellen.nl de concepten voor de UPO-modellen 2021 en de bijbehorende handleiding gepubliceerd....

Minister schrapt standaardmodellen Pensioen 1-2-3 en UPO

Minister schrapt standaardmodellen Pensioen 1-2-3 en UPO

Minister Koolmees schrapt de verplichting voor pensioenuitvoerders om de standaardmodellen te gebruiken bij de Pensioen 1-2-3 en het UPO. Dit naar aanleiding van...

Ingrid de Graaf van Aegon naar ASR

Ingrid de Graaf van Aegon naar ASR

De Raad van Commissarissen van ASR  wil Ingrid de Graaf-de Swart benoemen tot lid van de Raad van Bestuur. Zij vervult daarmee de vacature die is ontstaan met...

Goed invullen 'Adfiz-formulier' zou enorm helpen

Goed invullen 'Adfiz-formulier' zou enorm helpen

Als er trage offertes WGA-ERD worden afgegeven, ligt dat soms ook aan de adviseurs. Bijvoorbeeld omdat ze het 'Adfiz-formulier' niet goed of niet volledig invullen....

Kifid: consument schendt meldingsplicht en moet AOV-uitkeringen terugbetalen

Kifid: consument schendt meldingsplicht en moet AOV-uitkeringen terugbetalen

Een consument moet AOV-uitkeringen terugbetalen die hij ontving van ASR en Zwitserleven. Dit omdat hij zich niet heeft gehouden aan de meldingsplicht. Aldus een...

Navigatiemetafoor om toekomstig ouderdomspensioen inzichtelijker te maken

Navigatiemetafoor om toekomstig ouderdomspensioen inzichtelijker te maken

Vanaf 30 september 2019 zal een navigatiemetafoor gebruikt worden om deelnemers van werkgeverspensioenregelingen beter inzicht te geven in hun toekomstig ouderdomspensioen. Een...

Veertien financiële instellingen maken CO2-impact zichtbaar

Veertien financiële instellingen maken CO2-impact zichtbaar

Veertien financiële instellingen, verenigd in het Platform Carbon Accounting Financials (PCAF),hebben in een rapport de CO2-impact van hun beheerd vermogen...

Adviseren gaat het beste met passie

Adviseren gaat het beste met passie

Neurensics, een onderzoeksbureau voor neuromarketing, bekeek voor ASR de effecten op het brein van het verkopen van een verzekering met een verkoopgesprek en pitches....

Anbang van start met verkoop Vivat

Anbang van start met verkoop Vivat

Anbang heeft een aantal internationale zakenbanken verzocht een voorstel te doen om Vivat te verkopen, aldus de Telegraaf. Anbang nam Vivat in 2015 over voor 1...

ASR past voorwaarden VVP aan

ASR past voorwaarden VVP aan

ASR heeft binnen het Vernieuwd Voordeelpakket (VVP) de Aansprakelijkheid-, Inboedel en Woonhuisverzekering aangepast. De aangepaste verzekeringen gelden voor nieuwe...