Schijntegenstelling maatwerk en automatisering

Frank Soede 2017

Door Frank Soede, BLG Wonen, over zzp’ers en flexwerkers op de hypotheekmarkt

STP-straten, track and trace en offertetrajecten van een week of korter. De automatisering en digitalisering zijn inmiddels diep doorgedrongen in de vezels van het bankwezen. Heel vreemd is dat natuurlijk niet, want de bijbehorende voordelen zijn overtuigend: efficiëntere werkwijze, kortere doorlooptijden, besparingen en 24/7 toegankelijkheid van informatie. Het zijn voordelen waar zowel de klant als de bank direct van kunnen profiteren. Zo’n 80 tot 90 % van alle hypotheekaanvragen zijn immers vrij uniform en kunnen redelijk geautomatiseerd beoordeeld worden. Zelfs de meer afwijkende aanvragen van bijvoorbeeld zzp’ers kunnen na de inkomensberekening verder door als een ‘gewone’ aanvraag. Daar komt bij dat de hypotheekproducten de laatste jaren sterk vereenvoudigd zijn. Kortom, alleen een digibeet zou de digitalisering nog links laten liggen.

Geen vierkante blokjes door ronde gaatjes duwen

Het wordt natuurlijk wel een ander verhaal als we in de financiële dienstverlening alleen de digitale highway aan gaan houden en zijwegen niet meer durven opgaan. Een klant die niet past of afwijkt, afwijzen omdat het computersysteem ‘no’ zegt.  Neem de explosief groeiende groep aan zzp’ers. De inkomensberekening daarvan wordt door de verschillende inkomstenbronnen door veel geldverstrekkers als te tijdrovend ervaren. En het meenemen van het toekomstperspectief wordt gezien als kijken in de glazen bol. Want een inkomen uit het verleden mag dan wel geen garantie voor de toekomst zijn, het is nog altijd met meer zekerheid vast te stellen dan de subjectieve inkomensschattingen voor de toekomst. En dat maakt het voor een groot deel van de financiële dienstverlening wel heel verleidelijk om uit te gaan van standaard criteria en processen. Maar totaal uiteenlopende klanten door een en hetzelfde aanvraagproces laten gaan, is hetzelfde als vierkante blokjes door ronde gaatjes proberen te duwen. Niet erg succesvol.

Een gezonde hypotheekmarkt

Tja, wat gaat het dan worden? Automatisering of persoonlijke dienstverlening? Het lijkt een grote tegenstelling, maar is dat het wel? Ik pleit namelijk voor een combinatie van beiden. Automatiseer waar je kan en ga over op maatwerk daar waar dat nodig is. Voor een gezonde hypotheekmarkt heb je dat nodig. Automatisering zorgt voor de efficiëntieslag waardoor je tegelijkertijd tijd en geld overhoudt om maatwerk te kunnen aanbieden voor hen die het nodig hebben. In mijn ogen de perfecte oplossing.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Focus meer en meer naar adviseren"

"Focus meer en meer naar adviseren"

"Klanten zullen meer zelf op gaan pakken, maar nog altijd het vertrouwen van een adviseur willen hebben. In mijn ogen zal de focus ook daardoor meer en meer verschuiven...

Frank Soede nieuwe directeur BLG Wonen

Frank Soede nieuwe directeur BLG Wonen

Per 1 januari 2018 wordt commercieel directeur Frank Soede de directeur van BLG Wonen. De huidige directievoorzitter Rein Wispelweij is benoemd tot directeur van...

Nederlander denkt bij aankoop huis weinig aan daling inkomen

Nederlander denkt bij aankoop huis weinig aan daling inkomen

Ruim een derde van de huizenbezitters zegt bij de aankoop van de woning geen rekening te hebben gehouden met de financiële impact van onverhoopte echtscheiding,...

Starter vindt strenge hypotheekregels lastig

Starter vindt strenge hypotheekregels lastig

De strengere hypotheekregels zorgen ervoor dat een op de vijf starters (21%) de aankoop van een woning moeilijker vindt dan verwacht, aldus onderzoek van GfK in...

Blg: profielbeleggen alternatief voor sparen

Blg: profielbeleggen alternatief voor sparen

BLG Wonen lanceert een digitale en vereenvoudigde vorm van vermogensbeheer onder de naam 'Profielbeleggen'. “Bij een gedegen financieel advies hoort een vorm...

Activiteiten Reaal Bancaire Diensten naar BLG Wonen

Activiteiten Reaal Bancaire Diensten naar BLG Wonen

De activiteiten van Reaal Bancaire Diensten gaan per 1 april over naar BLG Wonen. Dat is te lezen in een brief aan financieel adviseurs. Reaal schrijft daarin de...

Reaal Bancaire Diensten over naar BLG Wonen

Reaal Bancaire Diensten over naar BLG Wonen

Per 1 januari 2015 gaan de activiteiten van Reaal Bancaire Diensten over naar BLG Wonen. Op een later moment in 2015 wordt de desbetreffende portefeuille juridisch...

Bespreekdesk blg alleen nog voor select aantal adviseurs

Bespreekdesk blg alleen nog voor select aantal adviseurs

BLG Wonen biedt de Bespreekdesk vanaf eind augustus alleen nog aan een select aantal adviseurs aan. De stap wordt gemeld vanuit het intermediair. Een woordvoerder...

Energie Bespaar Advies van blg Wonen

Energie Bespaar Advies van blg Wonen

BLG Wonen biedt adviseurs de mogelijkheid klanten bij te staan bij besparen op energiekosten. Dit in de vorm van Energie Bespaar Advies (EBA). Het aanbod past in...

Blg Wonen start woondenken.nl

Blg Wonen start woondenken.nl

BLG Wonen start met het platform WoonDenken.nl, waar adviseurs kennis, tools en good practices rond 'WoonAdvies' kunnen vinden en delen. Commercieel directeur Frank...