Bar Rescue: de elf van Jon Taffer

Martin Koot 2015

Kent u het programma Bar Rescue? Deze Amerikaanse show is bijna elke dag te zien op de zender Spike. Ik beken: ik ben fan. Al vijf seizoenen lang wordt elke aflevering een slecht lopende bar onder handen genomen door horecagoeroe annex geweldige schreeuwlelijk Jon Taffer en in vijf dagen omgekat tot een aantrekkelijke horecagelegenheid met goed getraind personeel en kundige managers en eigenaren.

Dat dit geen garantie geeft op succes blijkt uit de statistieken: één op de drie bars die in het programma zijn ‘gered’ hebben alsnog de deuren gesloten. De eigenaren van die mislukkingen geven alles en iedereen de schuld daarvan, inclusief Taffer. Maar gek genoeg ligt het volgens hen nooit aan henzelf.

De lange ervaring van Taffer bij het omkatten van cafés hebben een lijstje opgeleverd van de meest voorkomen-de problemen. Met dank aan Spike: hier gaan we!

1. Een bar starten om de verkeerde redenen. Je bent helemaal wild van je eigen idee, visie of concept. Maar of de wereld om je heen er op zit te wachten is vraag twee.

2. Een miserabel menu. Bedorven vlees, geen know-how in de keuken, slechte hygiëne… Ondertussen hebben de koks in kwestie nauwelijks door hoe beroerd het product is waar de klanten voor betalen. Of nog erger, ze weten het wel maar ze malen er niet om. Elke uitzending is er weer genoeg te gruwen.

3. Excuusjes en de schuld bij anderen leggen. Het ligt aan alles en iedereen, maar zelf kritisch in de spiegel kijken? Nee.

4. Zonder team ben je nergens. Zelf een goede bartender zijn, maar niets snappen van marketing. Of alles weten van marketing maar geen sjoege hebben van hoe je een goede cocktail maakt. Een goede bar heeft talent in huis voor alle aspecten.

5. Het belang van ervaring niet inzien. Veel bars worden gestart door nieuwbakken ondernemers. Slechts één op de twaalf redt het. Bij de ondernemers die voor de tweede keer een bar starten slaagt één op de drie. Bezint eer gij begint…

6. Geen tijd én geld investeren. Je werkt je uit de naad en loopt zo alle gaten dicht. Denk je. Maar soms is een investering nodig om een volgende stap te zetten; wel zo verstandig dat je daar dan het geld voor hebt.

7. Geen samenhang in sfeer en propositie. Veel cafés zijn aangekleed met toevallig aangekochte ‘leuke dingen’, zonder dat er is nagedacht of de totale uitstraling wel aantrekkelijk is en blijft. Een rommeltje jaagt klanten weg.

8. Niet genoeg alcohol op voorraad. ‘Nee’ moeten verkopen omdat je je voorraadbeheer niet op orde hebt is je klant teleurstellen.

‘Zie de meest lastige klanten alsof ze familie van je zijn, dan wordt het eenvoudiger’

9. Het belang van technologie negeren. Techniek heeft een immense impact en kan door geen enkele weldenkende ondernemer worden genegeerd. Voor veel potentiële klanten is de website van een bar de eerste kennismaking. Facebook geeft ruimte voor beleving, het delen van ervaringen en de interactie tussen bar en (mogelijke) bezoekers. Maar ook in de bar zelf mag de tijd niet stilstaan. Innovaties als slimme tapinstallaties en goede verkoop- en voorraadbeheersystemen verlagen de kosten en vergroten de klanttevredenheid.

10. De doelgroep niet kennen. Weten voor wie je aantrekkelijk bent en daar je formule op afstemmen; het lijkt een no-brainer maar dat blijkt het in de praktijk niet.

11. Elke klant is koning – ook de lastige. De tip van Taffer: zie de meest lastige klanten alsof ze familie van je zijn, dan wordt het makkelijker. Als je zelfs hen tevreden stelt, dan weet je dat je echt goed bezig bent. Bovendien zijn dit vaak je beste ambassadeurs. Maar als ze ontevreden weggaan de grootste online klagers.

En: herkenbaar?

Reactie toevoegen

 
Editie
MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

De assurantiebelasting op reisverzekeringen is in de praktijk een onnavolgbaar ratjetoe. MoneyView stelde een min of meer vergelijkbaar pakket samen met bij reisverzekeringen...

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

“Als je nu kijkt wat voor producten ‘laten beleggen’ er worden aangeboden en welke informatie hierover voorafgaand aan het openen van zo’n...

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

(Dion van der Mooren, MoneyView, in VVP 2-2024) Zeker voor mensen die zich niet willen verdiepen in alle losse beleggingsmogelijkheden die een normale beleggingsrekening...

Stijging spaarrente zwakt weer af

Stijging spaarrente zwakt weer af

Na een jaar waarin de spaarrentetarieven een enorme stijging hebben laten zien bij zowel de dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) als lange termijndeposito’s...

Succesvolle boekpresentatie 'Boreling' van Martin Koot

Succesvolle boekpresentatie 'Boreling' van Martin Koot

Martin Koot heeft op 30 maart tijdens een bijzondere bijeenkomst zijn boek Boreling gepresenteerd. Het werd een groot succes. Mensen die wilden komen, konden een...

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

De spaarrentes in Nederland zijn weer terug op het niveau van tien jaar geleden, blijkt uit onderzoek door MoneyView. Op 1 maart was het gemiddelde rentetarief 2,5...

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView constateert grote verschillen in de voorwaarden verhogings- en verlagingsrecht AOV. Het onderzoeksbureau bij de publicatie van zijn nieuwe Special Item...

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView heeft ook de hypotheken van Handelsbanken opgenomen in haar database. Het productoverzicht voor de particuliere markt is hiermee compleet, met van elke...