Be good and show it @ Positive Finance Day

Positive Finance Day 2017 Indra en Loek

Het kan écht anders. Voorbeelden daarvan te over op de Positive Finance Day, een initiatief van de Stichting New Financial Forum en Dazure. Voorbeelden die mens, maatschappij en milieu centraal stellen in plaats van winst op de korte termijn.

Een jaar geleden organiseerden Dazure en het New Financial Forum de bijeenkomst ‘Gewoon doen!’. Dit onder het motto: niet langer praten over vernieuwing maar doen. De Positive Finance Day is daar een geslaagd vervolg op, met tal van voorbeelden van good finance. De middag bij gastheer Aegon in Den Haag, met Indra Frishert (commercieel directeur Dazure) en Loek Peters (bekend van hitserie Penoza en initiatiefnemer van ‘Maak de ander beter’) als dagvoorzitters, werd afgetrapt door Kees Klomp. Hij besprak acht tools die elk bedrijf kan inzetten om van betekenis te zijn.

“De behoefte aan betekenis heeft grote gevolgen voor onze economische activiteiten. Door onze zoektocht naar persoonlijke ontplooiing en zelfrealisatie, ontdekken we als een soort bewustzijnsbijvangst, dat wij allemaal actief onderdeel zijn van het groter geheel en daar altijd invloed op hebben. We doen ertoe. Allemaal! We betekenen iets. Altijd! Ons eigenbelang is onlosmakelijk verbonden met het algemeen belang. Alles wat bedrijven doen, heeft per definitie rechtstreeks invloed op ons leven. Bedrijven kunnen onmogelijk géén invloed hebben. Is de invloed van een bedrijf positief of negatief, luidt de cruciale vraag. Anders gezegd: berokkent het bedrijf sociale of ecologische schade, creëert het bedrijf sociale of ecologische vooruitgang?”

Van overhemd tot boxershort

Nederland blaast overigens een aardig deuntje mee in de betekeniseconomie. Klomp noemde voorbeelden als Kipster, de Vegetarische Slager, Fairphone, de Verbinding, Peerby, Oikocredit, MUD Jeans en de Verspillingsfabriek. Ook Van Hulley is een Nederlandse sociale onderneming. Deelnemers was gevraagd een oud overhemd of oude blouse mee te nemen, want Van Hulley maakt daar boxershorts van. Jolijn Creutzberg richtte Van Hulley in 2012 op als bedrijf voor vrouwen met weinig opleiding of weinig werkervaring. Doel was eigenlijk een traditionele onderneming te beginnen, maar vertelde Creutzberg: “De vrouwen hadden veel meer potentie dan alleen het maken van boxershorts.” Vandaar dat Van Hulley nu een werkervaringsbedrijf is, waar vrouwen een jaar werken en dan doorstromen.

Amba Zeggen, bij financials wellicht nog bekend als Actuaris van het Jaar en als toezichthouder, gaf prachtige voorbeelden van good finance. Terwijl de banken in IJsland zichzelf vol schulden laadden, hielden de vrouwen die vermogensbeheerder Audur Capital oprichtten het hoofd koel. Door vast te houden aan principes als denken voor de lange termijn, geen zaken doen die je niet snapt, transparantie, onafhankelijkheid en niet alleen oog hebben voor cijfers maar ook voor het emotionele kapitaal waarin je belegt, rolde Audur goed door de crisis. Zeggen: “Net zijn de Paradise Papers gepubliceerd, met daarin bedrijven die zo min mogelijk belasting proberen te betalen. Maar er is geen aandacht voor bedrijven die zeggen: ik betaal gewoon mijn fair share. Bijvoorbeeld Lush is zo’n bedrijf.”

Iedereen een identiteit

De Syriër Tey El-Rjula werd geboren in Koeweit tijdens de eerste Golfoorlog. Zijn geboortecertificaat werd tijdens de inval door Irak vernietigd. Volgens El-Rjula zijn er wereldwijd 230 miljoen kinderen onder de vijf jaar die geen geboortecertificaat meer hebben en daardoor kwetsbaar zijn. Hoe dan ook is het onhandig als er op je papieren ‘Onbekend’ staat. El-Rjula vertelde dat hij heel wat vliegtuigen mist omdat hij uit de rij wordt gepikt voor verdere ondervraging. Zijn missie is met behulp van blockchaintechnologie een einde te maken aan de misstanden van ontbrekende geboorte-en andere certificaten.

De kracht van blockchain is volgens El-Rjula, dat eenmaal ingevoerde gegevens niet meer kunnen worden veranderd, dat blockchain geen grenzen kent, open is, neutraal en decentraal. De kunst is wel om bij de invoer van gegevens te zorgen voor goede authenticatie. Dat is dan ook onderdeel van de oplossing, die het mede door hem opgerichte bedrijf Tykn.nl in de loop van volgend jaar hoopt te lanceren. Over drie jaar wil hij met behulp van zijn techniek het probleem van identiteit-loze kinderen de wereld hebben uitgeholpen.

Op het marktplein lieten tal van financiële deelnemers zien hoe zij met hun bedrijf van toegevoegde waarde zijn voor medewerkers, klanten en samenleving. Be good and show it in de praktijk. Met onder meer de presentatie van het Jongerenperspectieffonds door Aygul Keskin. Madelyn Horsting met het Aegon-initiatief ‘Van schulden naar kansen’ en Marijke Troost van de ASR Foundation, die samen met collega’s liet zien wat de slogan ‘helpen door te doen’ in de praktijk betekent. Heel veel vrijwilligers binnen ASR helpen gezinnen in financiële nood om hun leven weer op orde te krijgen, geven les op scholen of helpen kinderen met een taalachterstand.

Verder was er de presentatie van de Voedselbank-app voor financieel ongeletterden, een concept ontwikkeld tijdens een Yellowtail hackathon en ontstaan tijdens één van de denktanksessies van het New Financial Forum. Ruan de Haas vertelde meer over MLF junior, financieel onderwijs van vrijwilligers aan kinderen uit groep 8. Ook alle genomineerden voor de Positive Finance Award presenteerden zich op het marktplein.

Enorme overschotten delen

Lendahand, Kandoor en Natasja Naron van Gabriël Financiële Bescherming zijn de winnaars van de Positive Finance Award 2017. De jury, bestaande uit Odette Bakker (Dazure), Antoinette Kalkman (FlexFront), Alexander Koene (BR-ND) en Jack Vos (Luyten Adviesgroep) ging op zoek naar rolmodellen in de financiële sector. De jury hanteerde drie categorieën: initiatieven die bewezen betekenisvol zijn, vooruitstrevende initiatieven die in potentie betekenisvol zijn en personen die het verschil maken.

Jack Vos maakte namens de jury bekend dat Natasja Naron van Gabriël Financiële Bescherming is uitgeroepen tot meest inspirerende persoon in de financiële sector. Andere genomineerden waren: Ronald de Rooij en Rob Wolters van Huis & Hypotheek Nunspeet en Joyce Velu en Robbert Vesseur van Good Finance. Vos: “De missie van Natasja is ‘gaan voor genoeg’. Genoeg om van te leven, genoeg om te delen en genoeg om te genieten. Zij stelt haar volledige winst beschikbaar voor goede doelen en stimuleert duurzaamheid in het eigen bedrijf en bij klanten. Onder winst verstaat ze alle inkomsten minus kosten en reserveringen nodig voor een gezond bedrijf. Daarmee is zij wat ons betreft een voorbeeld voor alle verzekeraars, banken en financiële instellingen. Want waarom zouden verzekeraars en banken megawinsten moeten maken met ons geld? Waarom worden de enorme overschotten niet gedeeld met anderen in de wereld die het veel harder nodig hebben?”

Binnen vier uur beantwoorden

Naast deze juryprijs waren er twee publiekspijzen. In de categorie ‘bewezen betekenisvol’ had de jury Commoneasy, Lendahand en Otly genomineerd en in de categorie ‘in potentie betekenisvol’ Fitter en Kandoor. Odette Bakker: “Voor de jury zijn dit allemaal winnaars. We zijn trots op al deze initiatieven, die niet alleen de samenleving een dienst bewijzen, maar ook de financiële sector in een positief daglicht stellen.”

Het publiek koos voor Kandoor als initiatief met veel potentie. Nanet Beumer nam de award in ontvangst. “De consument maakt steeds meer financiële keuzes zelf. Dat geeft vrijheid maar soms ook stress. On-nodig. Want er zijn genoeg mensen met kennis die willen helpen. Deze financiële professionals uit het veld hebben zich aangesloten bij Kandoor en worden gidsen genoemd. Zij helpen je vrijwillig en chatten dus kosteloos met de consument over een vraag. Geheel onafhankelijk. Gewoon omdat ze daar blij van worden en er zelf van leren. De financiële vragen worden binnen vier uur beantwoordt.” Kandoor is een maatschappelijk initiatief gefinancierd en gesteund door pensioenuitvoerder APG, met als partners SVB, ABP, Menzis, Obvion, Jumba.nl en ACP.

‘Nederland blaast aardig deuntje mee in de betekeniseconomie’

Weg met armoede

Publiekswinnaar van de categorie ‘bestaande initiatieven’ werd Lendahand. Lendahand is een online-investeerderplatform waar maatschappelijk verstandige spaarders en beleggers ondernemers en duurzame initiatieven kunnen financieren in opkomende economieën. Zij willen banen creëren en mensen in staat stellen hun toegang tot basisbehoeften te verbeteren. De jury zei onder de indruk te zijn van de ontwikkelingsdoelstellingen van Lendahand. “Hoe mooi is het dat een bedrijf de vier duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties omarmd, zoals beëindig armoede overal en in al haar vormen.” Peter Stolze nam de prijs in ontvangst. Hij benadrukte dat ondernemerschap en werkgelegenheid de sterkste wapens zijn tegen armoede. ASR kreeg tenslotte een eervolle vermelding vanwege haar beleggingsbeleid.

De Positive Finance Day is mede mogelijk gemaakt door Aegon, ASR, ING en Maakdeanderbeter.nl

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Lendahand, Kandoor en Natasja Naron winnaars Positive Finance Awards

Lendahand, Kandoor en Natasja Naron winnaars Positive Finance Awards

Kandoor, Natasja Naron van Gabriël Financiële Bescherming en Lendahand zijn de winnaars van de Positive Finance Award 2017. De jury van de Positive Finance...

Het bruist van betekenis in de sector

Het bruist van betekenis in de sector

Het kan écht anders. Voorbeelden daarvan te over op de Positive Finance Day van 9 november in Den Haag, een initiatief van de stichting New Financial Forum...

Vijf nominaties Positive Finance Award 2017

Vijf nominaties Positive Finance Award 2017

Commoneasy, Lendahand, Otly, Fitter en Kandoor zijn genomineerd voor de Positive Finance Award 2017. Voor de jury zijn dit de meest betekenisvolle initiatieven...

Impactvolle shortlist Positive Finance Award 2017

Impactvolle shortlist Positive Finance Award 2017

Er zijn volop lichtpunten in de financiële wereld. Dat is de conclusie van de jury van de Positive Finance Award. Uit een longlist van meer dan vijftig kandidaten...

Positive Finance Day: be good and show it

Positive Finance Day: be good and show it

Be good and show it. Dat is het thema van de Positive Finance Day in Den Haag. Tijdens dit event wordt door deelnemers uit de financiële sector in beeld gebracht...

Het nieuwe geluid: ndfm wordt Positive Finance Day

Het nieuwe geluid: ndfm wordt Positive Finance Day

Na 21 succesvolle edities van de Nationale Dag Financiële Marketing is het tijd voor een nieuw en ander geluid! Op 17 november organiseert VVP met kennispartner...