Geld overmaken zonder rekeningnummer

Nederlandse banken voelen de hete adem in hun nek van nieuwe fintech ICT-bedrijven, zoals bunq, boon, n26, revolut, atom, monzo en gocardless. Dit soort bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond en bunq is zelfs alweer een tijd actief op de Nederlandse markt met een bankvergunning op zak. Ook bestaande banken realiseren zich terdege dat ze zich moeten ontwikkelen tot hightech ICT-bedrijf willen ze de concurrentieslag in de nieuwe wereld aankunnen. Vandaar dat ABN Amro, ASN, ING, Rabobank, RegioBank en SNS de handen ineen hebben geslagen en Payconiq hebben ontwikkeld, een app waarmee gebruikers onderlinge betalingen kunnen verrichten en kunnen afrekenen bij winkels en webshops, zonder een rekeningnummer in te vullen.

Winkels moeten aangesloten zijn bij het betaalinitiatief om er met Payconiq te kunnen betalen. Op de app wordt op basis van geolocatie aangegeven of er in de winkel kan worden betaald met behulp van een qrcode. In webshops kan worden betaald via een directe link of een qr-code. In België bestaat Payconiq al langer. Daar zijn nu 25.000 winkels aangesloten.volkomen anders uit zal zien.

section1_page66_article49_1.jpg

Wie het boek Breken met banken heeft gelezen over het ontstaan van bunq weet een beetje hoeveel tijd en energie het kost om een nieuw, veilig en gebruiksvriendelijk betalingsverkeer mogelijk te maken waarbij het invoeren van rekeningnummers niet meer nodig is. De whizkids van bunq zijn er bijna twee jaar dag en nacht mee bezig geweest. Een van hun reacties op het nieuwe Payconiq luidde: “Wij zijn gestopt met Payconiq. Dit systeem is snel in elkaar geknutseld door een paar banken als antwoord op de nieuwe betaalsystemen en online banken. Er is geen API of ontwikkelmogelijkheden en daardoor geen koppeling met kassa, alle werknemers moeten inloggen op hetzelfde systeem met zelfde login en zien dag, maand en jaaromzet. Dat gaat hun niet aan. Bovendien is het portaal met de ontvangsten aangesloten op Google Analytics tracking.”

Payconiq reageerde snel op deze negatieve reactie. “Dank voor je feedback. We ontwikkelen ons systeem op hoog tempo en moeten daarin scherpe keuzes maken over welke features we als eerste willen ontwikkelen. We werken aan een API voor kassakoppelingen. Deze wordt nu getest. Op onze backlog staat user management voor ondernemers. Dat was in de pilotfase nog geen wens van klanten, maar wordt steeds belangrijker. Google Analytics wordt spoedig uit het portaal weggehaald.” De meeste reacties zijn ervan overtuigd dat Payconiq is ontwikkeld omdat de banken inderdaad de concurrentie van nieuwlichters voelen en beseffen dat niets doen geen optie is. Ook bestaande banken worden dus ICT-bedrijven. Het is aan de klant om over te stappen naar ‘frisdoeners’ zonder een besmet verleden en zonder track record of te blijven kiezen voor mogelijkheden die de bestaande banken bieden. Zeker is dat het bankenlandschap er over een jaar of vijf

Reactie toevoegen

 
Editie
Bestaande verzekeraars blijven achter bij Open Insurance

Bestaande verzekeraars blijven achter bij Open Insurance

De tweede editie van de INNOPAY Open Insurance Monitor toont een stijging van het aantal Insurtech-spelers die verzekeraars toegang verschaffen tot digitale ecosystemen....

Open insurance nog steeds niet opgepakt door verzekeraars

Open insurance nog steeds niet opgepakt door verzekeraars

Veel verzekeraars hebben nog steeds een lange weg te gaan als het gaat om het openstellen van hun (verzekerings)data, producten en diensten. Aldus de wereldwijde...

Hypotheekrente.com biedt gratis API

Hypotheekrente.com biedt gratis API

Hypotheekrente.com stelt gratis een API beschikbaar. Hiermee kan iedereen zelf informatie over hypotheekrentes op een website plaatsen. John Heijen, Hypotheekrente.com...