Goed klantbeeld cruciaal

Aad Kraaij:  ‘Een advies kan niet goed zijn  als je geen goed klantbeeld  hebt’

Welke rol speelt Business Support in het advieskantoor? VVP vraagt het een aantal financieel adviseurs. Aad Kraaij leidt Freek Noordwijk en Freek Voorhout. Zijn ideaalbeeld is dat de adviseur altijd beschikt over de actuele klantdata (komt dichterbij).

Freek zorgt voor je hypotheek. Zo omschrijft de nog jonge hypotheekadviesketen Freek zichzelf. De organisatie telt zeven deelnemers, daarvoor allemaal aangesloten bij De Hypotheekshop. De kantoren besloten hun eigen weg te gaan, omdat ze meer grip op zaken wilden hebben. Waaronder de automatisering.

Kraaij is verantwoordelijk voor de Freek-kantoren in Noordwijk en Voorhout. Deze kantoren zijn onderdeel van Van Egmond Van Hirtum, waarvan hij directielid is. Voor het hypotheekbedrijf zoekt Kraaij business support die a) helpt de kwaliteit van advies en dienstverlening te verbeteren en b) de efficiency te vergroten. De

support – concreet heeft hij het dan over Elements van Faster Forward voor de CRM, Adviesbox van Intersoftware voor advies en De Nationale Hypotheekbond voor klantzorg – moet tevens naadloos op elkaar aansluiten.

Bij het adviseren vindt Kraaij het belangrijk dat goede vergelijkingen kunnen worden gemaakt, en dan niet alleen op prijs. Sterker, Kraaij vindt dat sommige adviseurs veel te veel het accent leggen op de goedkoopste rente.

“De keuze voor de laagste prijs kan een goede zijn, maar pas nadat alle consequenties zijn gewikt en gewogen”, zegt Kraaij. “Daarom moet je ook goed kijken naar de voorwaarden. Ik wil adviessoftware, waarin ik de klant makkelijk de verschillen kan laten zien tussen de verschillende hypotheeksoorten en aanbiedingen van de geldverstrekkers.” diGit ALiSeRiNG Goed advies en klantzorg beginnen volgens Kraaij met een goede inventarisatie. “Een advies kan niet goed zijn als je geen goed klantbeeld hebt. De digitalisering maakt dat we veel gegevens veel efficiënter kunnen vergaren dan voorheen. Vroeger was je lang bezig om de pensioensituatie in kaart te brengen, nu is dat dankzij mijnpensioenoverzicht.nl veel makkelijker. Bovendien verkleint het werken met bronbestanden de kans op fouten enorm.

“Wij hebben net vanochtend de eerste aanvraag verstuurd in het kader van ‘Handig!’. Bij dit initiatief is de werkgeversverklaring vervangen door een digitaal document met loon- en werkgeversverleden van de consument dat wordt verstrekt door het UWV. Het document geeft exact het toetsinkomen waarmee ik als adviseur mag rekenen. Ideaal, ook voor de klant. Want ik kan hem precies vertellen hoeveel hypotheek hij kan krijgen.

“Een groeiend aantal aanbieders geeft de adviseur toegang tot de actuele klantdata. Een grote stap voorwaarts, want is het is niet zelden een drama om de actuele klantgegevens te krijgen. Als volgende stap zou ik graag zien dat de informatie automatisch in onze systemen loopt. Dat is nu nog niet het geval. Het mooiste zou zijn als de adviessoftware na het advies leeg wordt gemaakt en automatisch gevuld wordt met de actuele klantdata als ik een nieuw of vervolgadvies geef.” n

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over