Iris Hond put inspiratie uit leven op straat

Iris Hond

Concertpianiste Iris Hond stond in november in dezelfde week zowel op de cover van Straatnieuws als op het podium van de Meesterklas van NNEK. Een zeer inspirerende persoonlijkheid die haar talenten laat horen in alle beroemde concertzalen ter wereld en die zelf ooit dakloos was. Haar lezing tijdens de Meesterklas van NNEK was aangrijpend en menig financieel dienstverlener hield het tijdens haar verhaal niet droog. Adviseur Maurice van den Hemel (All-Insure, Wemeldinge) schreef er een blog over op het New Financial Forum.

“Iris heeft op haar nog jonge leeftijd al een bewogen leven achter de rug. Vanaf driejarige leeftijd is haar talent voor de piano al duidelijk. Als Iris elf jaar is, komt een vriendinnetje te overlijden en spreekt haar vader de woorden: in je leven zal je regelmatig verdriet hebben. Je kan dan zelf kiezen wat te doen, of je blijft erin hangen of je ziet het als inspiratiebron en gebruikt het als kracht.” Iris besluit op haar veertiende jaar te gaan studeren aan het conservatorium in Den Haag en in te trekken bij een pleeggezin in de buurt. Bij het pleeggezin liep het mis, Iris kwam op straat terecht. Een moeilijke, vaak eenzame tijd brak aan. Later bleek deze tijd misschien wel de beste leerschool. Als voorbeeld voor die tijd noemt Iris de ontmoeting met Martin, eveneens dakloos in die tijd. Martin vraagt Iris om geld voor eten, maar Iris geeft aan zelf geen eten te hebben. ‘Blijf hier wachten’, zegt Martin. Iets in Iris zegt dat het goed is om te wachten, dat ze de dakloze kan vertrouwen. En na een uur komt Martin terug met wat muntgeld zodat Iris wat eten kan kopen. De lessen die Iris leerde: je bent nooit alleen en blijf altijd dromen.

Terwijl ze op het conservatorium zit, leert ze op straat wat haar levensmissie is. Met haar muziek kan ze mensen verbinden en zorgen voor verlichting. Het dubbelleven blijkt goed uit te pakken. Ze slaagt summa cum laude aan het conservatorium en haar carrière kan echt beginnen. Totdat ze erachter komt dat muziek van anderen naspelen niet echt haar ding is. Ze wil haar eigen verhaal vertellen. Luisterend naar haar gevoel neemt ze de stap om naar Amerika te gaan en te gaan werken aan haar eigen muziek. De zekerheid van haar carrière in Nederland laat ze achter zich en ze gaat in Los Angeles aan de slag met Patrick Leonard (bekend als producer voor o.a. Madonna en Pink Floyd).

Voor Maurice van den Hemel is Iris Hond een voorbeeld voor velen. “Dagelijks is ze nog onzeker, maar na alles wat ze heeft meegemaakt, is ze overtuigd geraakt dat als je je hart maar blijft volgen er altijd deuren zullen opengaan.”

In de daklozenkrant is nog te lezen dat Iris momenteel bezig is met het oprichten van The Heart Escapes Foundation. Dankzij de stichting kunnen er straks concerten gegeven worden in ziekenhuizen, gevangenissen, woonzorgcentra en de daklozenopvang.

Editie