Klant krijgt gegevens stevig in handen

Digiitaal (mens)

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens. Deze regels hebben een flinke impact op de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners. Hoewel er in de media al veel aandacht aan is besteed, zijn de concrete gevolgen voor veel organisaties nog onduidelijk.

Toch moeten organisaties eind mei volgend jaar met de regels kunnen werken. Adfiz geeft in een aantal bijdragen uitleg over de regelgeving en gaat daarbij in op specifieke aspecten voor de financiële dienstverlening.

De afgelopen jaren is onze samenleving steeds verder gedigitaliseerd. Onze gegevens worden vaker gebruikt en verzonden en het risico op misbruik is toegenomen. Ook worden data steeds vaker buiten Nederland verwerkt. Daarom is binnen Europa nieuwe regelgeving ontwikkeld: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Met de invoering van de AVG vervalt de huidige Wet bescherming persoonsgegevens.

De AVG biedt betere bescherming van de data van consumenten. Zij krijgen meer rechten en moeten zorgvuldig geïnformeerd worden over het verwerken van hun gegevens.. Voor verwerking van data met een hoog risico wordt bijvoorbeeld een privacy impact assessment verplicht. Organisaties met meer dan 250 medewerkers zijn verplicht een verwerkingsregister te onderhouden.

Grondslagen verwerking

Een belangrijk aspect is de grondslag waarop verwerking is gebaseerd. In de AVG zijn zes redenen opgesomd op grond waarvan verwerking rechtmatig kan zijn. Belangrijke grondslagen voor financieel dienstverleners: toestemming van betrokkenen, uitvoering van een overeenkomst met betrokkene, voldoen aan regelgeving en gerechtvaardigd belang van de financieel dienstverlener.

Veel financieel dienstverleners gebruiken toestemming van hun klanten als grondslag voor een rechtmatige verwerking. De AVG stelt daar strengere eisen aan. Zo moet de toestemming ondubbelzinnig zijn en één of meer specifieke doelen betreffen. Ook moet de financieel dienstverlener kunnen aantonen dat hij toestemming heeft. Bij mondelinge toestemming wordt dat lastig. Verder geldt dat de klant zijn toestemming altijd kan intrekken. Als toestemming de enige grondslag vormt voor verwerking, dan vervalt met het intrekken ervan de rechtmatige grondslag. Het is daarom sterk aan te bevelen om zo mogelijk een andere grondslag voor rechtmatige verwerking te hanteren.

Privacy portaal

Mei 2018 lijkt ver weg, maar voor veel organisaties geldt dat ze nog veel moeten doen om op tijd gereed te zijn. Wacht daarom niet te lang met de invoering in uw bedrijfsprocessen, dat is ook in het belang van klanten. Adfiz ondersteunt daarbij met onder meer deze serie en het Privacy Portaal dat zij voor haar leden ontwikkelt.

Deze bijdrage wordt u aangeboden door Adfiz

Lees meer over
Adfiz tegen volledige actieve provisietransparantie

Adfiz tegen volledige actieve provisietransparantie

Onverstandig, ondoordacht en er is geen enkele reden waarom Nederland nog verder uit de pas van Europa moet gaan lopen. Dat is de reactie van Adfiz op het pleidooi...

Wapen jezelf tegen cyberaanvallen

Wapen jezelf tegen cyberaanvallen

Cybercriminaliteit is alomtegenwoordig. Er gaat geen dag voorbij of je leest in de krant over websites die gehackt zijn, onveilige wifiverbindingen en ransomware...

Gun de consument een adviseur

Gun de consument een adviseur

‘Meer dan de helft van de mensen bouwt veel te weinig pensioen op’ (rtl nieuws). ‘Vier op de vijf zzp’ers niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid’...

Betrokkene inlichten over dataverwerking

Betrokkene inlichten over dataverwerking

Op 25 mei 2018 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. De AVG moet klanten en medewerkers bij de verwerking van hun persoonsgegevens...

Kanttekeningen Adfiz bij verkorting loondoorbetalingsplicht

Kanttekeningen Adfiz bij verkorting loondoorbetalingsplicht

Adfiz heeft, net als het Verbond van Verzekeraars, bedenkingen tegen het plan van het kabinet om de loondoorbetalingsplicht te verkorten van twee naar één...

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

"Voor ons is de vraag: hoe kunnen we de regels zo interpreteren dat de markt voor online onafhankelijk advies zich goed ontwikkelt?" Dat zegt Reinier Pollmann (programma-manager...