Social media als kern van alle business

Geoffrey Colon, trendwatcher, auteur van Disruptive Marketing en Senior Marketing Communications Designer bij Microsoft, schrijft in een blog op LinkedIn waarom ondernemingen in de 21ste eeuw alleen kunnen overleven als ze sociaal georiënteerd zijn. Met ‘sociaal’ bedoelt hij de inzet van moderne technologie om meer verbonden te zijn. Onderling op de werkvloer en met klantgen. Binnen Microsoft constateert hij sinds 2013 een enorme verandering. “De communicatieafdeling was toen nog een volledig aparte tak binnen Microsoft. We werden ingeschakeld voor PR-activiteiten of om publiciteit te genereren.” “Sinds 2013 is communicatie binnen Microsoft in een stroomversnelling gekomen. Nu wil elk team niet alleen onze diensten afnemen, maar wil het ook weten hoe je met social media je impact als marketeer kunt vergroten.

Het volstaat niet meer om straks op je CV te zetten dat je bij Microsoft hebt gewerkt. Dat maakt nauwelijks meer indruk op een nieuwe werkgever. Wel moet je kunnen aantonen wat jouw invloed als marketeer is op bepaalde nichegroepen. Op zijn minst moet je de essentie en de impact begrijpen van communicatie en marketing via social media.” Volgens Colon profiteren bedrijven nog veel te weinig van de mogelijkheden. “Ze isoleren zo’n afdeling en gebruiken alleen de PR-mogelijkheden. “Social media raakt echter alles, van productontwikkeling tot klantrelatiebeheer tot overnames en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Social media staat voor verbinding, voor sociaal en dat raakt alle geledingen in een moderne bedrijfsorganisatie.” Veel mensen zullen zich volgens hem afvragen wat het daadwerkelijke rendement is van een social netwerk.

Daarom legt Colon uit wat hij onder de term ‘sociaal’ verstaat. “Geweldig als

section1_page68_article10_1.jpg

uw bedrijf aanwezig is op Facebook, LinkedIn, Snapchat of Twitter, maar dat zijn platforms. Wat ik bedoel met sociaal is, is dat u uw bedrijf of organisatie daadwekelijk openstelt voor gesprekken en dialoog op alle gebieden. Met klanten, partners, werknemers, aanbieders, de pers, aandeelhouders, filantropen. Voor bedrijven is dit een totaal andere manier van werken en zaken doen, maar deze nieuwe werkwijze is wel essentieel om te groeien in dit nieuwe tijdperk. Dit vergt transparantie in alle delen van het bedrijf en leidt tot leercurves en verbeteringen in alle gelederen van het bedrijf dat voor iedereen veel meer toegankelijk wordt.” Bij zo’n kanteling hoort ook een andere mentaliteit. “Niet langer zal een social media team alleen maar uit de doeken doen hoe een product werkt of zal een PR-afdeling alleen nog maar een goednieuwsshow opvoeren. Een bedrijf zal eerlijk moeten zijn als iets nog niet goed werkt. Het is niet meer van deze tijd om maar te hopen dat klanten vergeetachtig zijn.” Platforms komen en gaan, stelt Colon.

Jonge generaties betitelen platforms als Facebook en Twitter als hopeloos verouderd. Zij kiezen voor nieuwe platforms. “Je aanwezigheid op een bepaald platform maakt niet het verschil. Wel hoe je social media integreert in je eigen organisatie. Iedere werknemer is tegenwoordig immers ‘sociaal’. De vraag is dus: hoe snel kun je social media daadwerkelijk en totaal integreren in je onderneming? Hiermee staat of valt het succes van ondernemingen in de nieuwe wereld.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over