Transparantie voorkomt rampen

Pepijn van Kleef

Je zou kunnen denken dat we, nu MoneyView alweer 25 jaar bestaat, er wel zo’n beetje zijn als het gaat om markttransparantie. Niets is minder waar. Nog steeds wordt de eindafnemer van financiële producten, alsmede de adviseur, informatie onthouden.

Meest actueel in dit kader is de regelgeving zoals vastgelegd in Mifid II. Deze is per 3 januari ingegaan en schrijft voor als het om beleggingsdiensten gaat: ‘De beleggingsonderneming moet voorafgaand aan de dienstverlening de cliënt een totaaloverzicht van alle te verwachten kosten verstrekken’ (bron: AFM).

Deze nieuwe, aangescherpte regelgeving vormde de aanleiding voor ons om eens een extra kritische blik te werpen op de kosten van beleggingsrekeningen en de onderliggende beleggingen. Wat blijkt: men maakt er in een aantal gevallen een potje van, vooral als het gaat om de beleggingsrekeningen op basis van ‘Gedelegeerd Vermogensbeheer’.

Een wet die voorschrijft, dat er voorafgaand aan de dienstverlening een overzicht van alle kosten verstrekt moet worden? Pech gehad, dat overzicht krijg je niet. Wil je weten wat de onderliggende beleggingen zijn van jouw ‘offensieve’ of ‘neutrale’ profiel? Jammer dan, die informatie krijg je niet. Het bestaat dus gewoon nog steeds: aanbieders, met name de grootbanken, die weigeren informatie te verschaffen die toch echt cruciaal is.

De afgelopen decennia hebben wij meer dan een dagtaak gehad aan het werken aan ons streven: het transparant maken van het productaanbod van banken en verzekeraars. Maar waarom eigenlijk? Waarom maken we ons zo druk over het ontbreken van wat kostenoverzichten en de verdeling van wat onderliggende beleggingen?

De belangrijkste reden waarom transparantie een noodzaak is, is dat we ooit met elkaar hebben bedacht, dat de financiële dienstverlening een markt van vraag en aanbod moet zijn. Over de wenselijkheid van het gegeven dat de financiële dienstverlening een markt is, kun je diep-filosofische discussies voeren, maar het is nu eenmaal een feit dat die markt er is. Een markt waarop meerdere aanbieders actief zijn en waar -in theorie-onder invloed van concurrentie de afnemers van de producten de beste kwaliteit voor de laagste prijs krijgen.

Maar een markt kan alleen functioneren als er binnen alle geledingen in die markt, dus producent, distributeur en afnemers, sprake is van een informatie-evenwicht. Binnen elk van de marktgeledingen worden voortdurend beslissingen genomen. De producenten moeten beslissen hoe ze producten vormgeven en prijzen, het distributiekanaal moet bepalen welke producten in het schap komen te liggen en de afnemer moet beslissen welk product er aangekocht gaat worden.

Voor het nemen van beslissingen geldt in het algemeen, dat de kans op een goede beslissing groter wordt naarmate er voorafgaand aan die beslissing meer informatie beschikbaar is. Als nu aan één van de geledingen binnen de markt informatie onthouden wordt, kunnen er grote en kleine rampen ontstaan.

De woekerpolisaffaire, een ramp van fenomenale omvang, is uit niets anders ontstaan dan een informatie disbalans: de afnemers van de producten is cruciale informatie onthouden, waardoor ze aankoopbeslissingen namen die ze, als ze wél over die informatie beschikten, niet genomen zouden hebben.

‘Het bestaat nog, aanbieders die weigeren informatie te verschaffen’

Dát is de reden waarom MoneyView zich zo druk maakt over transparantie. Dát is de reden waarom wij het ontbreken van die kostenoverzichten zo hoog opnemen. Transparantie is geen modegril en geen politiek correct schaamlapje, transparantie is een randvoorwaarde voor het goed functioneren van markten. Transparantie voorkomt rampen!

Reactie toevoegen

 
Editie
MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

De assurantiebelasting op reisverzekeringen is in de praktijk een onnavolgbaar ratjetoe. MoneyView stelde een min of meer vergelijkbaar pakket samen met bij reisverzekeringen...

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

“Als je nu kijkt wat voor producten ‘laten beleggen’ er worden aangeboden en welke informatie hierover voorafgaand aan het openen van zo’n...

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

(Dion van der Mooren, MoneyView, in VVP 2-2024) Zeker voor mensen die zich niet willen verdiepen in alle losse beleggingsmogelijkheden die een normale beleggingsrekening...

Stijging spaarrente zwakt weer af

Stijging spaarrente zwakt weer af

Na een jaar waarin de spaarrentetarieven een enorme stijging hebben laten zien bij zowel de dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) als lange termijndeposito’s...

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

De spaarrentes in Nederland zijn weer terug op het niveau van tien jaar geleden, blijkt uit onderzoek door MoneyView. Op 1 maart was het gemiddelde rentetarief 2,5...

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView constateert grote verschillen in de voorwaarden verhogings- en verlagingsrecht AOV. Het onderzoeksbureau bij de publicatie van zijn nieuwe Special Item...

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView heeft ook de hypotheken van Handelsbanken opgenomen in haar database. Het productoverzicht voor de particuliere markt is hiermee compleet, met van elke...

Gemiddeld orv-premie in de lift

Gemiddeld orv-premie in de lift

De gemiddelde premie van een overlijdensrisicoverzekering is in 2023 met 2,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...