Vind jezelf opnieuw uit

Richard Meinders 2017

In tijden van crisis zie je vaak de mooiste innovaties opbloeien. Het lijkt erop dat wij de crisis achter ons hebben gelaten, maar welke innovaties zijn er opgebloeid? In 2016 wordt het ‘hot’ om te innoveren, door jezelf opnieuw uit te vinden.

Simon Sinek introduceerde enkele jaren geleden de ‘Gouden cirkel’ theorie. Met deze theorie verklaart hij waarom sommige bedrijven en personen zo succesvol zijn. Hij doet dit vanuit drie cirkels ‘Wat’, ‘Hoe’ en ‘Waarom’. Veel ondernemers en hun medewerkers kunnen goed uitleggen wat ze doen en vaak ook nog wel hoe ze het doen, maar het zijn de bedrijven die kunnen vertellen waarom ze de dingen op hun manier doen die echt succesvol zijn. Zij hebben tevreden klanten die ware ambassadeurs van hun bedrijf zijn.

Met de ‘Gouden cirkel’ theorie denk je samen met de belangrijkste stakeholders van jouw onderneming na over het ‘waarom’. Wat geeft jou en je medewerkers energie? Hoe kun je het verschil maken voor je klanten? Zodra dit bepaald is kan worden nagedacht over het ‘hoe’, om tenslotte bij de uiteindelijke dienstverlening aan de klant uit te komen, het ‘wat’. De inancieel dienstverlener die zich op deze wijze opnieuw uitvindt en dit concretiseert in een ondernemingsplan is klaar voor de toekomst.

De grootste valkuil is te denken dat alles weer zijn gewone gangetje gaat, nu de crisis voorbij is. De economische opleving wordt gestuurd door de centrale banken. Overheden en burgers hebben meer schulden dan voor de crisis, de werkloosheid neemt niet af en het verschil tussen arm en rijk wordt steeds groter. Bedrijven hebben veelal niet veel ‘vet op de botten’, waardoor een volgende crisis ze sneller fataal wordt. Zorg dat je daar niet bij bent!

Tip: Kijk eens op YouTube naar de TEDtalk van Simon Sinek.

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Adviesproces schade zorgvuldig vormgeven

Adviesproces schade zorgvuldig vormgeven

De trouwe lezer van deze rubriek zal het zijn opgevallen, dat ik nagenoeg altijd schrijf over het adviseren bij complexe producten -vaak producten die onder het...

‘Evenwicht tussen commercieel en maatschappelijk herstellen’

‘Evenwicht tussen commercieel en maatschappelijk herstellen’

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van vvp online: de rubriek like & unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de...

Orde op zaken voor advieskantoren in 2018

Orde op zaken voor advieskantoren in 2018

Voor veel financieel dienstverleners was 2017 een goed jaar, zo schrijft Richard Meinders van SVC Groep in VVP 1, februari 2018. "Maar ondanks alle positieve signalen,...

Orde op zaken in het nieuwe jaar

Orde op zaken in het nieuwe jaar

Voor veel financieel dienstverleners was 2017 een goed jaar. De economie is in volle vaart en dit betekent dat er weer veel reuring in de markt is. Ook de woningmarkt...

Spreiding vergroot kans op fair tarief

Spreiding vergroot kans op fair tarief

Bij de invoering van het provisieverbod voorzag men problemen ten aanzien van de betaalbaarheid van financieel advies. Om consumenten tegemoet te komen, is een...

Wat wil de klant  nu echt?

Wat wil de klant nu echt?

Op de advisering van inkomensvervangende verzekeringen zijn de adviesregels van artikel 4:23 Wft van toepassing. Dit betekent dat de adviseur de financiële...