Adviseurs meest kritische stakeholders van AFM

Merel van Vroonhoven AFM

Stakeholders oordelen in het algemeen positiever over de effectiviteit van de AFM, zo blijkt uit onderzoek van de TNS Nipo onder 2.000 zakelijke stakeholders van de AFM. Ruim vier op de tien respondenten is positief hierover, tegenover 29 procent in 2011. Adviseurs, bemiddelaars en kleine accountantskantoren zijn echter het meest kritisch.

Voorzitter Merel van Vroonhoven van de AFM: “De AFM houdt structureel de vinger aan de pols voor wat betreft het eigen functioneren, onder meer door onderzoeken. Het is fijn om te bemerken dat stakeholders ervaren dat onze effectiviteit toeneemt. Het commentaar van de markt biedt goede aanknopingspunten voor verdere verbetering van de uitvoering van ons toezicht.”

De AFM blijft dan ook aandacht geven aan de kritiekpunten van zakelijke marktpartijen die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen. De toezichthouder moet nog meer inzicht geven in haar prioriteiten en effecten, en beter laten zien dat ze de markt begrijpt, zo geven de respondenten aan. De AFM wil die punten adresseren door onder meer op alle niveaus in gesprek te zijn met marktpartijen, input te vragen op haar plannen voor 2015 en werkbezoeken en praktijkdagen te organiseren in de sector. De AFM onderzoekt ook de ervaringen van consumenten. Van Vroonhoven: ‘’Die blijven heel kritisch over de ontwikkelingen in de financiële sector. Door effectief toezicht te houden dragen wij bij aan een gerechtvaardigd vertrouwen in de financiële sector. Vergroten van gerechtvaardigd vertrouwen is in de eerste plaats een taak van banken, verzekeraars en financieel adviseurs, maar ook de AFM speelt daarbij vanzelfsprekend een rol.’’

Uit de meting blijkt dat handelsplatformen het meest positief (75 procent) zijn over de effectiviteit van de AFM. Gevolgd door banken (54 procent) en beursgenoteerde ondernemingen (52 procent). Accountantsorganisaties – vooral kleinere kantoren – zijn het minst positief (32 procent). Het is de enige groep die de effectiviteit van de AFM minder waardeert dan twee jaar geleden, het aandeel ontevreden respondenten steeg van een op de tien naar een op de vijf. Zij zijn samen met adviseurs en bemiddelaars (38 procent positief) de meest kritische stakeholders. Van alle respondenten is ongeveer een op de tien negatief en vier op de tien is neutraal over de effectiviteit van de AFM.

Van Vroonhoven: “We zijn tevreden dat het oordeel over de effectiviteit van ons toezicht is gestegen. Vooral omdat ons toezicht is gericht op het behalen van een zo groot mogelijk effect. We passen ons toezicht steeds opnieuw aan om in te spelen op veranderende omstandigheden.”

Stakeholders die persoonlijk contact hebben (gehad) met de AFM, hebben vaker een positief oordeel over de AFM. Het onderzoek toont dan ook het belang aan om in gesprek te blijven met marktpartijen.

Lees meer over

Reacties

Paul Schoo 7 juli 2014

Logisch de AFM schiet met een kanon op een mug.

AFM focust op top 10-risico's financiële sector

AFM focust op top 10-risico's financiële sector

De AFM focust zich in 2018 in het toezicht op de top 10-risico's in de financiële sector. "Bestaande problemen willen we oplossen en nieuwe risico’s...

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

"Innovatieve producten en diensten brengen kansen met zich mee, zoals het stimuleren van veilig gedrag en meer toegankelijk (robo)advies. De ontwikkelingen moeten...

AFM: uitspraak rechter leidt tot minder effectief toezicht

AFM: uitspraak rechter leidt tot minder effectief toezicht

De AFM gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van de bestuursrechter van 20 december 2017, om meer duiding te krijgen over de interpretatie van de zorgplicht. Volgens...

Raaijmakers weg bij AFM

Raaijmakers weg bij AFM

Karina Raaijmakers vertrekt bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Ze begint op 1 april als directeur Toezicht en Handhaving van de Nederlandse Zorgautoriteit...

Adviseurs gaan minder bijdragen aan toezichtskosten

Adviseurs gaan minder bijdragen aan toezichtskosten

Adviseurs en bemiddelaars gaan minder bijdragen aan de kosten van het doorlopende AFM-toezicht. Droegen zij tot nu toe 21,2 procent van de totale kosten bij, dit...

AFM kijkt naar financiële producten met duurzaamheidslabel

AFM kijkt naar financiële producten met duurzaamheidslabel

De AFM brengt dit jaar in kaart welke financiële producten in de retailmarkt een duurzaamheidslabel voeren. Dat staat in Agenda 2018 die de toezichthouder woensdag...