AFM positief over gedragscode vergelijkingssites

Keurmerk Objectief Vergelijken

De AFM reageert positief op de gedragscode voor vergelijkingssites voor zorgverzekeringen, donderdag gepresenteerd door Hoyhoy.nl, Independer, Pricewise en Zorgkiezer.

 

Ook andere vergelijkingssites kunnen de handvatten uit deze gedragscode toepassen op hun dienstverlening, meent de toezichthouder.

Eind vorig jaar constateerde de AFM dat de dienstverlening van de vijf grootste vergelijkingssites voor financiële producten in het algemeen in het belang van de klant was. Wel was er nog ruimte voor verbetering. Hiervoor had de AFM aanbevelingen, zoals het afschaffen van een ‘betaalde’ top drie, weergave van de daadwerkelijke premie (zonder tijdelijke of eenmalige kortingen die de verkeerde indruk wekken) en het niet standaard instellen van belangrijke variabelen als de hoogte van het eigen risico. De gedragscode komt tegemoet aan de aanbevelingen van de AFM, maar "het succes van de gedragscode staat of valt met de daadwerkelijke toepassing ervan. Dit hebben wij aan de aangesloten vergelijkingssites meegegeven".

De gedragscode schrijft voor dat consumenten altijd duidelijk en direct het beste product uit de vergelijking (met of zonder samenwerking) in het verkorte zoekresultaat (de top drie) zien. Ook krijgen consumenten inzicht in de werkelijk te betalen premie waarbij tijdelijke of eenmalige kortingen niet zorgen voor verkeerde verwachtingen. De AFM verwacht dat vergelijkingssites de komende tijd de gedragscode ook zullen toepassen op andere productvergelijkingen, zoals vergelijkingen van autoverzekeringen.

De AFM vindt het bij de praktische toepassing vooral belangrijk dat in het verkorte zoekresultaat het ‘beste product’ uit de vergelijking duidelijk naar voren komt en dat duidelijk is op welke plek de overige producten terug te vinden zijn in de volledige vergelijking. Op deze manier is het voor consumenten duidelijk hoe de getoonde producten zich daadwerkelijk tot elkaar verhouden. De AFM verwacht dat vergelijkingssites hierin hun verantwoordelijkheid nemen en in de uitvoering van de gedragscode het belang van de klant centraal stellen.

De AFM moedigt alle vergelijkingssites aan de gedragscode toe te passen. "De markt kent namelijk ook vele andere vergelijkingssites waar de kwaliteitsverschillen groot zijn. Zo zijn er nog steeds ‘advertentiesites’ die de consument misleiden doordat ze de indruk wekken te vergelijken." De AFM blijft aandacht hebben voor de markt van vergelijkingssites, ook al is er nu een gedragscode".

Vergelijkingssites van zorgverzekeringen die het keurmerk willen voeren, worden onderworpen aan een strenge selectieprocedure. Het onafhankelijke bestuur van de Stichting Keurmerk Objectief Vergelijken bepaalt de toelating en zal ook stipt toezien op de naleving van de gedragscode. Jaarlijkse vindt hertoetsing plaats. Het keurmerk maakt zichtbaar dat een vergelijkingssite volgens de gedragscode werkt. Wie zich niet aan de regels houdt, mag het keurmerk niet meer voeren.

Om de objectiviteit te waarborgen heeft de stichting een onafhankelijk bestuur van drie leden; Prof. Dr. Bas Donkers, hoogleraar marktonderzoek aan de Erasmus Universiteit, is bestuurslid; naar de voorzitter en het derde bestuurslid wordt nog gezocht.

De initiatiefnemers: "De gedragscode geeft zekerheid aan consumenten over belangrijke zaken. Zo stellen de initiatiefnemers dat de verzekering die het beste aansluit op de wensen van de klant, altijd als eerste moet worden getoond in het vergelijkingsresultaat, ook als de aanbieder niet samenwerkt met de vergelijkingssite en dus geen vergoeding betaalt. Een verzekering mag nooit hoger scoren in het vergelijkingsresultaat, omdat de aanbieder ervan een (hogere) vergoeding betaalt. Daarnaast moet de premie die wordt getoond, overeenkomen met het bedrag dat daadwerkelijk van de rekening wordt afgeschreven."

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Instellingen hanteren veelal een bewuste strategie als verlieslatende producten in de Motor WA- en de WIA-WGA-markt worden gezet, maar de risicobeheersing hierbij...

AFM: meer focus op voorkomen problemen

AFM: meer focus op voorkomen problemen

Meer internationale samenwerking en focus op voorkomen van problemen. Dit zijn de speerpunten van de AFM, zoals aangeven in het jaarverslag over 2017. Voorzitter...

AFM legt Geldshop forse boete op

AFM legt Geldshop forse boete op

De AFM heeft op 18 december 2014 twee bestuurlijke boetes opgelegd van ieder 270.000 euro aan Geldshop.nl  en Geldlenen. Dit omdat zij tussen 1 januari 2011...

MMAB 2018: ook AFM speelt in op verscherpte datawetgeving

MMAB 2018: ook AFM speelt in op verscherpte datawetgeving

Ook de AFM moet inspelen op de aanscherping van de privacy- en datawetgeving, blijkt uit de inmiddels gestarte Marktmonitor adviseurs en bemiddelaars 2018. "Als...

Merel van Vroonhoven blijft AFM-voorzitter

Merel van Vroonhoven blijft AFM-voorzitter

Merel van Vroonhoven is voor vier jaar herbenoemd als voorzitter van de AFM. Paul Rosenmöller, voorzitter van de raad van toezicht: “Onder de leiding...

Boerboom (AFM) neemt taken Raaijmakers waar

Boerboom (AFM) neemt taken Raaijmakers waar

Jan Boerboom, hoofd toezicht Service Centrum van de AFM, neemt vanaf 1 april de taken van Karina Raaijmakers waar. Raaijmakers, nu nog hoofd toezicht Verzekeren...