Bekendheid met provisieverbod neemt af

Parkeerverbod

De bekendheid van de consument met het provisieverbod is deze zomer afgenomen. Dat is te zien in het boekje 'Verzekerd van Cijfers 2013' van het Verbond van Verzekeraars.

Was in februari en maart 66 procent van de consumenten bekend met het verbod, in juni was dit teruggelopen naar 60 procent, in augustus naar 56 procent. Het boekje licht het waarom niet toe. Waarschijnlijk was de bekendheid begin dit jaar groter vanwege de publiciteit rond de invoering van het verbod op 1 januari.

De uitgave laat verder zien dat het marktaandeel van de tussenpersoon bij particuliere verzekeringen afneemt en dat de rechtstreekse tekening terrein wint. Zo is het aandeel van de tussenpersoon bij schadeverzekeringen teruggelopen van 37,9 in 2010 naar 33,8 procent in 2012 (GfK-cijfers).

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
"Fiscale behandeling advies moet terug naar niveau van voor provisieverbod"

"Fiscale behandeling advies moet terug naar niveau van voor provisieverbod"

Bevorder de toegankelijkheid van advies en breng de fiscale behandeling van advies terug naar het niveau van voor het provisieverbod. Dat is de boodschap van Enno...

Geldbelangen wil provisieverbod bij consumptief krediet

Geldbelangen wil provisieverbod bij consumptief krediet

Stichting Geldbelangen pleit opnieuw voor een provisieverbod bij consumptief krediet. Het pleidooi is ingebracht in de consultatie 'Besluit analyse vakbekwaamheidsbouwwerk'. Geldbelangen:...

CFD wil dat minister conclusies provisieverbod heroverweegt

CFD wil dat minister conclusies provisieverbod heroverweegt

"Wat is het volgende balletje dat het Verbond van Verzekeraars gaat opwerpen? Dat de eerbiedigende werking van doorlopende provisie maar moet worden afgeschaft omdat...

Rust keert terug aan provisiefront

Rust keert terug aan provisiefront

De rust aan het provisiefront is teruggekeerd, in ieder geval voorlopig. Het provisieverbod is geëvalueerd en minister Hoekstra ziet op basis van de uitkomsten...

Adfiz vraagt aandacht voor kwetsbare klanten

Adfiz vraagt aandacht voor kwetsbare klanten

"Ik roep de politiek op om zich geen zand in de ogen te laten strooien. Maar om oog te hebben voor wat kwetsbare klanten werkelijk nodig hebben: een adviseur", aldus...

OvFD: "Minister te kort door de bocht"

OvFD: "Minister te kort door de bocht"

De OvFD vindt het "te kort door de bocht dat geconcludeerd wordt dat er geen problemen zijn vastgesteld met betrekking tot de toegankelijkheid van advies onder...