Consumentenbond: opzegkosten moeten verdwijnen

Bart Combée

Verzekeraars moeten stoppen met het rekenen van kosten voor het opzeggen van een verzekering. De Consumentenbond roept de verzekeraars op hun gedragscode hierop aan te scherpen. In een brief aan de Tweede Kamer vraagt de Consumentenbond om wettelijke maatregelen als actie uitblijft.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "Consumenten worden door deze werkwijze benadeeld. Opzegkosten belemmeren een overstap naar een andere aanbieder. Dat kan niet, vinden wij. Een verzekering moet je, net als andere contracten, na een jaar kosteloos kunnen opzeggen. Wij hopen dat het Verbond van Verzekeraars in gesprek met zijn leden ervoor zorgt dat ook zij de Wet Van Dam nu echt gaan naleven. Zo niet, dan vragen we de politiek om de Wet Van Dam zó aan te passen, dat ook schadeverzekeringen eronder vallen."

Voor de meeste contracten geldt de Wet Van Dam. Deze wet bepaalt dat consumenten na een jaar kosteloos kunnen opzeggen, met maximaal een maand opzegtermijn. Schadeverzekeringen vallen niet onder die wet, maar verzekeraars hebben in een gedragscode vastgelegd zich wel aan die regels te houden.

Relatief hoge opzegkosten
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt echter dat "sommige verzekeraars hun klanten ontmoedigen om op te zeggen, door relatief hoge ‘opzegkosten’ te rekenen. Bovag en PolisDirect spannen daarbij de kroon met 20 euro. United Insurance vraagt 18,15 euro en Lancyr, Witgeld, Fairzekering en De Kilometerverzekering 15,13 euro.

De bond: "De opzegkosten zijn soms even hoog als de maandelijkse verzekeringspremie. Sommige verzekeraars brengen die kosten alleen in rekening bij klanten die nog geld van hen krijgen. Dat leidt tot grote irritatie: te veel betaalde premie wordt verrekend waardoor de opzeggende klant uiteindelijk niets terugkrijgt. De opzegkosten staan bovendien vaak niet, of onduidelijk in de polisvoorwaarden."

Naast opzegkosten, zadelen verzekeraars consumenten ook op met tal van andere bijkomende kosten, zoals poliskosten, incassokosten en wijzigingskosten. De Consumentenbond vindt dat dergelijke kosten in de premie moet zitten, zodat meteen duidelijk is hoeveel de verzekering kost.

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Wet beperkt tussentijds opzeggen door verzekeraar

Wet beperkt tussentijds opzeggen door verzekeraar

SCHADE – De verzekeraar wijst in deze casus een schade op een reisverzekering af. De consument is hier zeer boos om. Hij schrijft onder meer aan de verzekeraar:...

Dekking bereddingskosten niet onbeperkt

Dekking bereddingskosten niet onbeperkt

SCHADE – Onder bereddingskosten wordt in het algemeen verstaan de kosten die een verzekerde maakt om tijdens of na een schadegebeurtenis schade te voorkomen...

Reisverzekering en normale voorzichtigheidsclausule

Reisverzekering en normale voorzichtigheidsclausule

SCHADE – De consument in deze casus heeft een doorlopende reisverzekering. In de polisvoorwaarden is de volgende bepaling opgenomen: “U moet alles doen...

Schadegarant is geen financiële dienst

Schadegarant is geen financiële dienst

SCHADE – Schadegarant is een samenwerkingsverband tussen een aantal verzekeraars en autoschadeherstellers. Een consument is niet tevreden over de kwaliteit...

Wanneer is er sprake van een uitrit?

Wanneer is er sprake van een uitrit?

SCHADE – Artikel 54 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens schrijft voor dat bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren het overige verkeer...

Geen dekking voor kosten haken breekwerk bij waterschade

Geen dekking voor kosten haken breekwerk bij waterschade

SCHADE – Consument heeft een verzekering voor zijn woonhuis. Verzekerd is iedere onvoorzienbare schade tijdens de looptijd van de verzekering. Bij waterschade...