Consumentenbond raadt rentemiddeling af

Consumentenbond nieuw logo 2015

Niet doen. Dat is het oordeel van de Consumentenbond over rentemiddeling bij ABN Amro en Rabobank. "Het is te duur, er is op de korte termijn geen sterke rentestijging te verwachten en om een rentevoordeeltje te halen, zadel je jezelf voor langere tijd op met hogere lasten."

 

Veel huizenbezitters willen een graantje meepikken van de historisch lage hypotheekrente. Ze zijn echter bang dat als hun huidige rentevaste periode er over een paar jaar opzit, de rente flink hoger zal zijn. Vervroegd oversluiten is kostbaar vanwege de boeterente. Voor wie dat geld niet heeft en toch wil profiteren van de huidige lage tarieven, is rentemiddeling de enige optie. Diverse banken boden deze mogelijkheid al. "Met uitzondering van Obvion zijn ze allemaal te duur. ABN Amro (30 juni) en de Rabobank (1 juli) komen er met enig tromgeroffel nu mee. En zijn nóg duurder dan bijvoorbeeld ING", aldus de bond.

Er zijn grofweg twee manieren van rentemiddeling. Bij de zuivere methode wordt een gewogen gemiddelde genomen van de rente die de klant nu betaalt en de actuele marktrente. Dit doen Obvion en de Rabobank. De overige banken, waaronder ING én ABN Amro, berekenen een boeterente (de rente die de bank misloopt doordat de klant minder gaat betalen) en smeren die uit over de nieuw gekozen looptijd. Dit pakt voor de klant ongunstiger uit.


Opslag en eenmalige kosten

Bovenop het nieuwe rentepercentage doet Rabobank een opslag van 0,2 procent, onder meer als vergoeding voor de kosten die de bank maakt omdat zij tussentijds haar renteverplichtingen op de kapitaalmarkt moet herzien. "Banken moeten hun renteverplichtingen echter voortdurend herzien. Bovendien profiteren zij van de ingreep als de rente de komende jaren laag blijft. Zo ‘zuiver’ is de rentemiddeling bij de coöperatieve bank dus ook weer niet. ABN Amro maakt het nog bonter. Die bank rekent, net als dochter Florius sinds 1 juni, én een boete-opslag én een vaste ‘rentebemiddelingsopslag’ van 0,2 procent. Op die manier profiteert met name de bank van een dienst die wordt gepresenteerd als een geste aan klanten", meent de Consumentenbond.

Naast één of meer opslagen betalen klanten bij rentemiddeling ook eenmalig afhandelings- of administratiekosten. Bij ABN Amro en Florius bedragen die 250 euro. Rabobank heeft haar tarief inmiddels verhoogd tot 350 euro, het hoogste bedrag van alle door de bond bekeken geldverstrekkers.


Lagere lasten tegen een flinke prijs

Ook bij ABN Amro en de Rabobank leidt rentemiddeling volgens de bond weliswaar tot lagere maandlasten, maar daarvoor betaalt de klant over een langere periode wel een flinke prijs. Of het uiteindelijk voordelig uitpakt, hangt volledig af van de ontwikkeling van de hypotheekrente. "Blijft die laag – en daar ziet het voorlopig naar uit – dan is het beter nog even door de zure appel heen te bijten en de huidige rentevaste periode uit te zitten. Wie tóch meteen wil profiteren van de lage rente, doet er doorgaans beter aan vervroegd over te sluiten en de boeterente zodoende in één keer te betalen."

Rentemiddeling bij ABN Amro en de Rabobank is alleen een aanrader voor mensen die:
- direct behoefte hebben aan lagere maandlasten en echt niet kunnen wachten tot hun rentevaste periode is afgelopen;
- niet beschikken over genoeg eigen geld om de (fiscaal aftrekbare) boeterente in één keer te betalen;
- een annuïteiten-, lineaire of aflossingsvrije hypotheek hebben;
- niet van plan zijn om binnen de nieuwe rentevaste tijd te verhuizen (met name bij Rabobank is dit zeer onaantrekkelijk).

Lees meer over
Ovfd: teleurstellend dat Consumentenbond niet wijst op waarde advies

Ovfd: teleurstellend dat Consumentenbond niet wijst op waarde advies

Teleurstellend dat de Consumentenbond niet wijst op de waarde van deskundig financieel advies, aldus de OvFD in een reactie op het bericht dat hypotheekbanken consumenten...

Banken: "bij complexe wijziging hypotheek deskundig advies nodig"

Banken: "bij complexe wijziging hypotheek deskundig advies nodig"

"Bij complexe wijzigingen met grote financiële gevolgen is deskundig, persoonlijk advies gewenst en noodzakelijk. Met dergelijk advies zijn uiteraard kosten...

"Klant met hypotheek melkkoe voor banken"

"Klant met hypotheek melkkoe voor banken"

Volgens de Consumentenbond jagen banken woningeigenaren die tussentijds hun hypotheek willen wijzigen op kosten. Bart Combée, directeur van de Consumentenbond,...

"Gebruik reparatieformulier voorwaarden bij NVM- of vbo-makelaar"

"Gebruik reparatieformulier voorwaarden bij NVM- of vbo-makelaar"

Vereniging Eigen Huis en Consumentenbond raden consumenten met een NVM- of VBO-makelaar aan om hem of haar een 'reparatieformulier' te laten ondertekenen. Hiermee...

"Laagsteprijsgarantie is weinig waard"

"Laagsteprijsgarantie is weinig waard"

Een 'laagsteprijsgarantie' in de hotelbranche klinkt leuk maar je moet een engelengeduld hebben om er een beroep op te kunnen doen, concludeert de Consumentenbond...

Combée: liever leveringspremie dan aankoopsubsidie

Combée: liever leveringspremie dan aankoopsubsidie

Het nieuwe kabinet moet volgens de Consumentenbond snel beslissen over de toekomst van de salderingsregeling voor bezitters van zonnepanelen en duidelijk maken hoe...