Eenvoudige producten ontglippen financieel adviseur

Wijzer in geldzaken logo nieuw

Bijna de helft van de consumenten (46 procent) denkt niet meteen aan de financieel adviseur als hij de aanschaf van een eenvoudig financieel product overweegt. Slechts 15 procent doet dat meteen wel.

 

Dat is te zien in de eind vorige week gepresenteerde Publieksmonitor november 2013 van Wijzer in geldzaken. Een van de vragen in de monitor was: ‘Als ik een eenvoudig financieel product (bijvoorbeeld een spaarrekening, autoverzekering of reisverzekering) wil afsluiten, dan…’ antwoordt 46 procent zich niet door een financieel adviseur te laten bijstaan. Vijftien procent zegt van wel, 20 procent zit er tussenin. Gaat het om complexe producten is het beeld juist omgekeerd: 44 procent gaat meteen naar de financieel adviseur, 25 procent zit er tussenin en 16 procent zegt meteen van niet.
Zowel bij eenvoudige als complexe producten geeft de helft aan eerst zelf producten van verschillende aanbieders te vergelijken op kenmerken en voorwaarden.


Reacties

Kees Bergman 26 november 2013

Het is aan onszelf te wijten als ATP. Als wij blijven vasthouden aan het feit, dat een AVP maar €9,-- oplevert en wij nog steeds als ATP het totaaladvies aan "simpele producten" niet zien zitten, dan gaat de klant zijn eigen weg. Simpele producten vormen bij heel veel van onze collegae nog een gezonde basis. Vanuit deze basis kun je verder bouwen. Gooi het kind met het badwater niet weg. Bezoek deze klant eens per 3 jaar hetzij fysiek, hetzij per telefoon of e mail. Vermenigvuldig dan de provisie van alle simpele producten per klant maal 3 en je verdienmodel ziet er ineens heel anders uit. Zelf ben ik nog steeds geen voorstander van abonnementen, maar ook onze abonnementenevangelisten kunnen hiermee uit de voeten. Wanneer wij dit op deze manier doen, dan ziet de klant ook, dat het simpele product eigenlijk zo simpel nog niet is.

Kees Bergman 26 november 2013

Jammer Albert van der Poll. Het is een andere benadering. We hebben het niet over afsluitprovisie, maar doorlopende provisie. Ik noem het bij mijn klanten vergoeding. Hier is uitstekend mee te leven en geeft een duurzaam en stabiel model en komt bij 80% van mijn relaties boven jouw € 10,-- per maand. Ik heb niets tegen abonnementen, maar wil dit systeem niet opgedrongen krijgen. Veel succes met jouw abonnementen.

Albert van der Poll 26 november 2013

@ Kees Bergman, die rekensom is me wat te kort door de bocht. Ik heb een soort piketpaaltje gezet bij een omzetbijdrage per klant van 10 euro per maand, als richtlijn. Uit zo'n model kan een gezonde bedrijfsvoering volgen, het maakt daarbij niet uit of het provisie of abonnement is. Ik denk dat vele collega's nog steeds blijven hikken over het verdwijnen van de afsluitprovisies, terwijl je naar mijn mening met vaste bedragen een stabieler een duurzamer model hebt. Die simpele producten bevatten nog behoorlijk wat geheimen voor de consumenten, niet in de laatste plaats zoals Berend al stelt dat je ze wel moet afsluiten. Ik zie tegenwoordig vaak genoeg nieuwe klanten die al jaren zonder AVP en inboedelverzekering zitten. Soms weten ze niet eens dat zo'n ding bestaat, een aansprakelijkheidsverzekering,

Paul Schoo 26 november 2013

Klant vond ONVZ te duur, ging shoppen kwam veel goedkoper uit. Heeft nu een kindje met zorg en wil op z'n knieën terug kruipen naar ONVZ. Natuurlijk gaan wij ons best weer voor hem doen. Een van de vele voorbeelden. Veel jeugd verzekerd zich überhaupt niet met simpele producten. Ik zag een budget van een dertiger in het NRC staan, inkomsten uitgaven. 0 euro aan verzekeringen maandgeld was op.

Berend Tooms 25 november 2013

Wat ontbreekt in dit overzicht/rapport is het groeiend aantal, voornamelijk jongeren, dat niet eens een beslissing neemt over het sluiten van een eenvoudig financieel product. Ik begrijp uit andere onderzoeken dat ruim 20% van de 30-minners geen keuze gemaakt heeft daar waar het "eenvoudige financiële producten" betreft. En dan nog.... noem mij eens een eenvoudig product. Zo worden er hier een aantal als eenvoudig bestempeld waar ik wel mijn vraagtekend bij heb. Een onbewust onbekwame zelfdoener ligt niet wakker van een dergelijke bewust onbekwame keuze of zelfs het ontbreken van een keuze. Daar is helaas niet naar gevraagd.