Gedrag zelfstandige belegger wijkt af van gewenste gedrag

AFM (logo)

Uit AFM-onderzoek blijkt dat het gedrag van beleggers vaak afwijkt van de wijze waarop toezichthouders, financiële ondernemingen en wetgevers zouden willen dat beleggers zich gedragen.

De prestaties van zelfstandige beleggers met een actieve beleggingsstrategie blijken gemiddeld genomen slechter dan die van een passieve beleggingsstrategie zoals index-beleggen. De AFM hoopt dat aanbieders van execution only beleggingsdienstverlening de uitkomsten van het onderzoek gaan toepassen in hun dienstverlening zodat zelfstandige beleggers goede beslissingen kunnen nemen. Ook roept de AFM deze partijen op om te experimenteren met inzichten uit de gedragswetenschappen en dit te delen met de AFM. Ten slotte hoopt de AFM dat dit rapport een startpunt vormt voor een goede discussie in binnen- en buitenland over effectieve manieren om beleggers te ondersteunen.

De AFM in het onderzoeksrapport: "Een gebruikelijke aanname over beleggers, zelfstandig of niet, is dat zij een duidelijk geformuleerd beleggingsdoel hebben. Voor een rationele belegger zou een abstract doel (bijvoorbeeld ‘ik heb extra inkomen nodig na pensionering’) het startpunt zijn voor het bepalen van zijn beleggingshorizon (‘ik heb het extra inkomen over 30 jaar nodig’), het op te bouwen vermogen (‘gegeven het gewenste inkomen, mijn levensverwachting en de inflatie, heb ik een totaal bedrag van €X nodig’) en de beleggingsstrategie (‘gegeven mijn lange beleggingshorizon zou ik moeten beleggen via een offensieve, goed gespreide portefeuille). Het abstracte doel zou ook de basis moeten vormen voor het vergelijken van verschillende vormen van dienstverlening (‘hoewel de kosten hoger zijn, geeft het me meer rust om mijn vermogen te laten beheren door een beleggingsexpert’).
"Het moge duidelijk zijn dat het nemen van de hierboven genoemde beslissingen veel vraagt van de cognitieve capaciteiten en motivatie van de consument. Dat consumenten ergens in dit beslissingsproces afhaken, is niet verrassend. Wat ons echter wel verraste, is het feit dat veel zelfstandige beleggers al heel vroeg in het proces uitvallen; zij bepalen geen abstract doel of een bedrag dat zij nodig hebben. Wat consumenten, logischerwijs, wel weten, is dat zij hun vermogen willen behouden en geen geld willen verliezen.

"De tweede aanname die we aan de orde stellen, is dat consumenten vergelijkingen maken: verschillende vormen van dienstverlening (execution only versus advies en beheer), beleggingsproducten (beleggingsfondsen versus indextrackers) en beleggingsstrategieën (actief versus passief). Hoewel het logisch is dat beleggers niet alle alternatieven met elkaar vergelijken, vonden wij het wel verrassend dat de geïnterviewde beleggers regelmatig geen enkele vergelijking maken."

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
AFM legt bestuurder Nederlands Innovatiefonds last onder dwangsom op

AFM legt bestuurder Nederlands Innovatiefonds last onder dwangsom op

De AFM heeft een last onder dwangsom opgelegd aan Ruben Wolf, bestuurder van Nederlands Innovatiefonds B.V. en Nederlands Innovatiefonds Bond I B.V. (samen het Nederlands...

Verschil in vakbekwaamheidseisen moeilijk uitlegbaar

Verschil in vakbekwaamheidseisen moeilijk uitlegbaar

De AFM is van mening dat alle personen die diensten mogen verlenen binnen het Nationaal Regime dienen te voldoen aan de MiFID II vakbekwaamheidseisen. Aldus de toezichthouder...

VVP Event Communicatie: AFM geeft inzicht in toezicht op communicatie

VVP Event Communicatie: AFM geeft inzicht in toezicht op communicatie

Met welk oog kijkt de toezichthouder naar de communicatie van uw advieskantoor aan uw klanten? Welke concrete communicatietips biedt toezichthouder AFM voor adviseurs?...

Bestuurders, stap uit je bubbel

Bestuurders, stap uit je bubbel

Zorg voor een bedrijfscultuur waarin het veilig is om je kwetsbaar op te stellen en waarin je fouten mag maken en zorg voor diversiteit en inclusiviteit op alle...

Big Brother nu ook anoniem

Big Brother nu ook anoniem

De financiële sector heeft er kennelijk geen moeite mee dat toezichthouders die zich bezig houden met consumentenbescherming, waaronder de AFM, vanaf begin...

Merel van Vroonhoven (AFM): “Bestuurders, stap uit je bubble”

Merel van Vroonhoven (AFM): “Bestuurders, stap uit je bubble”

Zorg voor een bedrijfscultuur waarin het veilig is om je kwetsbaar op te stellen en waarin je fouten mag maken en zorg voor diversiteit en inclusiviteit op alle...