"Ik heb een allrisk polis maar alle risico's liggen bij mij"

Kifid LOGO 2017

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de consument niet die beweerde: ik heb een allrisk polis maar alle risico's liggen bij mij.

De commissie in Uitspraak 2017-595: "Uit het feit dat Consument het grootste gedeelte van de annuleringskosten van Verzekeraar vergoed heeft gekregen en bij tijdige annulering zelfs de gehele som aan annuleringskosten vergoed zou hebben gekregen, blijkt reeds dat niet alle risico’s bij Consument zijn gelegd."

De klager boekte voor zijn gehele gezin op 19 januari 2016 een reis naar Indonesië van 27 juli tot 13 augustus 2016. Op 15 juli 2016 annuleerde hij de reis wegens ziekte van zijn zoon. 

De verzekeraar (ASR) vergoedde de aanbetalingskosten (2.965 euro) en de annuleringskosten van de vliegtickets. Echter niet de overige annuleringskosten van het landarrangement (circa 4.500 euro). De consument had eerder kunnen annuleren, stelt ASR. De zoon bleek al een tijdlang klachten te hebben. Klachten die volgens de medisch adviseur de annulering rechtvaardigden. Maar ook hij meent dat de annulering eerder had kunnen geschieden, waardoor de kosten veel lager zouden zijn geweest.

 

Reactie toevoegen

 
MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

De assurantiebelasting op reisverzekeringen is in de praktijk een onnavolgbaar ratjetoe. MoneyView stelde een min of meer vergelijkbaar pakket samen met bij reisverzekeringen...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

(Kifid-uitspraak GC 2023-0740) De consument vordert dat de verzekeraar de schade die hij opliep als gevolg van een skiongeval volledig vergoedt. De verzekeraar stelt...

Kifid: kennisdocument reis- en annuleringsverzekering

Kifid: kennisdocument reis- en annuleringsverzekering

Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over de reis- en annuleringsverzekering. In dit kennisdocument geeft Kifid inzicht in wat consumenten...

Nederlanders onderschatten de kosten van onverwachte terugreis van vakantiebestemming naar huis

Nederlanders onderschatten de kosten van onverwachte terugreis van vakantiebestemming naar huis

Slechts vijftien procent van de Nederlanders sluit een reisverzekering vooral af vanwege de kosten voor het vervoer naar Nederland als ze niet meer zelf kunnen terugreizen....

Kifid laat verzekeraar excuses maken

Kifid laat verzekeraar excuses maken

(Kifid-uitspraak GC 2023-0052) De consument stelt dat de verzekeraar en zijn alarmcentrale geen adequate hulp hebben geboden bij de repatriëring van de man...