Jezelf verzekeren in ruil voor data in plaats van premie?

Verzekeren What Else

Betalen voor bescherming en preventie met je data in plaats van in euro’s. Dat business model van een toekomstbestendige verzekeraar, op 4 oktober 2016 bedacht tijdens het eerste grootschalige Innovatie Lab  van het New Financial Forum (NFF), gaan mensen van en rond het NFF uitwerken.

De opdracht tijdens dit eerste grote NFF Innovatie Lab, waarvan a.s.r. als gastheer optrad, leek eenvoudig: bouw hét nieuwe business model voor de toekomst van verzekeraars, daarbij puttend uit succesvolle business modellen van buiten de branche. Vijf groepjes gingen aan de slag, waarbij iedere groep eerst de succesfactoren van geslaagde business modellen als Ikea, Nespresso en Coolblue analyseerden. Vervolgens was de opdracht voor iedere groep de verzekeraar voor de toekomst te bouwen gebruikmakend van die succesfactoren.

Het bleek nog een hele kunst om a) die factoren te bepalen, b) ze vervolgens te vertalen naar een verzekeringsmaatschappij en c) ze om te zetten in een business model. Het lijkt ook niet zomaar dat veel groepjes niet kwamen met een verzekeraar maar met een ‘andere’ aanpak van verzekeren. Andere tussen aanhalingstekens, want de onderlinge verzekeringsgedachte was meestal toch wel de basis. En uiteindelijk ging het er natuurlijk om een sluitende business case te presenteren, de middag wilde vooral inspireren.

 

Verbinding

De ‘Skype-groep’ zette heel erg in op verbinding, waar het bij Skype natuurlijk vol om draait. Het idee was om netwerken te vormen, die zelf bepalen wie ze toelaten. De deelnemers aan een netwerk vormen feitelijk een onderlinge. Er was zelfs een naam voor bedacht: Connect.

 

Beleving en transparantie

De ‘Ikea-groep’ zette in op typische Ikea-kenmerken als beleving en transparantie. “Wij bieden platforms voor specifieke doelgroepen, zoals Ikea dat doet. Verder geen black box-gedoe, maar transparantie zoals Ikea-meubels ook transparant worden geleverd; je ziet elk onderdeel, elk schroefje. De consumenten krijgen toegang tot data. Een student bijvoorbeeld geven we data voor zijn scriptie, een ondernemer data waar hij iets mee kan in zijn afzetgebied. En we verzekeren niet langer het eigendom van een goed, maar het goed. Want veel mensen delen vandaag de dag spullen.”

 

Exclusief voor u

De ‘Nespresso-groep’ legde de relatie met het exclusieve karakter van Nespresso. “Wij geven de klant hetzelfde gevoel bij zijn financiële huishouding.” Letterlijk werd gesproken over de club ‘Nespresso for sure. Exclusief voor u’. Het concrete aanbod: een all-inn pakket financiële en andere diensten tegen een vaste prijs. Alle diensten bieden ontzorging, dus geen geldvergoedingen maar bijvoorbeeld een andere auto bij schade aan de huidige wagen.

 

Data

De ‘Apple-groep’ kwam met Kevin. Deze maatschappij verzekert de klant van alles in ruil voor zijn data. Premie betalen is niet aan de orde. Want met behulp van de data - tegenwoordig niet zo moeilijk te vergaren dankzij de smartphone - kan de verzekeraar de klant volgen en daardoor het risico verkleinen en soms zelfs vóór zijn. “Als ik hoest, kan de verzekeraar me aanraden het even rustiger aan te doen.”
Maar de verzekeraar kan bijvoorbeeld ook de buitenlanddekking op de reisverzekering aanzetten als de klant over de grens gaat.

 

Delen

De ‘Coolblue-groep’ bedacht Hubje, een platform. “Want verzekeren is niet meer hip. We zorgen voor elkaar, we helpen elkaar, we delen met elkaar. Voor de grote excessen is er herverzekering.”

 

De deelnemers aan de New Financial Inspiration mochten stemmen op de ideeën. Kevin kwam als glorieuze winnaar uit de bus. Jelle Bartels (Next Step Factory), die deze middag organiseerde samen met de andere leden van het NFF Innovatie Lab (Jeroen Bais, Michiel Brandt, Douwe Dijkstra, Thom Boot en Paul Rijns), wil dit idee samen met mensen uit het New Financial Forum en anderen proberen in realiteit om te zetten. Overigens ziet hij in de andere business modellen interessante elementen, die hij zeker ook wil uitwerken.

Bartels werkt vaak met het Canvas Model. De groepen werkten hier ook mee, maar het was nog niet zo makkelijk om alle bouwstenen uit dit model in te vullen. Maar het allerbelangrijkste deze middag was natuurlijk toch dat er frisse ideeën kwamen. Niet in de laatste plaats van jonge deelnemers. En misschien is het business model van de verzekeraar van de toekomst ook wel dat-ie geen verzekeraar meer is.

 

New Financial Forum

De New Financial Inspirations worden georganiseerd door New Financial Forum, het initiatief van Willem Vreeswijk (tevens hoofdredacteur VVP) om bij te dragen aan een betere financiële wereld. Ambassadeurs van het New Financial Forum en belangstellenden gaan tijdens de bijeenkomsten samen op zoek naar nieuwe ideeën en initiatieven. Belangrijk uitgangspunt hierbij: werkelijke verandering kan alleen van binnenuit ontstaan. Dus vergroting van zelfkennis en bewustzijn is zeker ook een van de doelstellingen van het Forum. Tevens brengt het Forum eens per kwartaal een inspiratiemagazine uit. Klik HIER voor meer achtergronden.


 

Reactie toevoegen

 
New Financial inspiration: denken met je handen

New Financial inspiration: denken met je handen

Een middag Lego Serious Play bracht de deelnemers aan de New Financial Inspiration woensdagmiddag dichter bij het concretiseren van vernieuwing in de financiële...

Zonder ander systeem geen nieuwe financiële wereld

Zonder ander systeem geen nieuwe financiële wereld

De vele financiële crises in de loop van de tijd laten zien dat mensen zich steeds opnieuw stoten aan dezelfde steen. Daar is weinig tegen te doen. Bouw daarom...

New Financial inspiration: wat wil de klant

New Financial inspiration: wat wil de klant

New Financial Forum/VVP organiseert op dinsdagmiddag 14 oktober de inspiratiebijeenkomst 'Wat wil de klant?'. Deelnemers gaan in gesprek met échte klanten....

Nog veel discussie over nieuwe rollen

Nog veel discussie over nieuwe rollen

Welke waarden en verantwoordelijkheden horen er bij de nieuwe rollen die ontstaan in de nieuwe financiële wereld? Die  waarden laten zich nog wel bepalen,...

Wat betekent integer zijn

Wat betekent integer zijn

“Wat betekent het als je met twee vingers in de lucht gaat staan en belooft integer te zijn?” Via levendig debat bracht Femke de Jong (Van Beem de Jong...

Femke de Jong op New Financial inspiration: "afspreken hoe sector met klant wil omgaan"

Femke de Jong op New Financial inspiration: "afspreken hoe sector met klant wil omgaan"

Tijdens de zevende New Financial Inspiration van New Financial Forum/VVP heeft Femke de Jong (van Beem de Jong Advocaten) de branche opgeroepen afspraken te maken...