Oproep afm: actualiseer Dienstverleningsdocument

AFM (logo)

De AFM roept financiële dienstverleners op om te controleren of hun Dienstverleningsdocument nog actueel is.

De AFM publiceert in de DVD-generator jaarlijks het aantal op de markt verkrijgbare producten per productcategorie: de benchmark. Deze benchmark is op 2 september vernieuwd. "Mogelijk moet u hierdoor uw DVD aanpassen", aldus de toezichthouder.

In de Nadere regeling gedragstoezicht financiële ondernemingen (Nrgfo) is vastgelegd dat een DVD altijd actueel moet zijn.

Een DVD geeft de consument een beeld van de reikwijdte van de dienstverlening. Bijvoorbeeld of er sprake is van een vergelijking van een beperkt aantal producten of van een groot aantal producten. In de DVD-generator heeft de dienstverlener ingevuld hoeveel producten hij binnen een bepaalde productcategorie vergelijkt. Het door hem ingevulde aantal wordt in de DVD-generator afgezet tegen het totaal aantal in de markt verkrijgbare producten binnen de betreffende productcategorie, dit heet de benchmark. Vervolgens concludeert de DVD-generator of de dienstverlener geen, een beperkt of een groot aantal producten vergelijkt.

Ga naar het Digitaal Loket van de AFM en log in met uw AFM-ID. Selecteer daarna de dienst DVD-generator en ga naar de conceptversie van uw DVD. Hier ziet u het DVD op basis van de gegevens die u eerder heeft ingevoerd. Vul onder het kopje ‘objectieve analyse’ in hoeveel producten u binnen de betreffende productcategorie vergelijkt. In de DVD-generator wordt dit aantal afgezet tegen de geactualiseerde benchmark. Na het opslaan verschijnt uw geactualiseerde DVD, en kunt u zien of de update leidt tot een gewijzigd DVD. Is dit het geval, plaats het geactualiseerde DVD op de website van uw onderneming.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - 14 september 2015

Niemand, maar dan ook niemand leest het DVD. Blijft alleen maar een AFM speeltje. Stop met dergelijke tijdrovende regeltjes svp. Laat dit soort info aan de markt over.

Lees meer over
Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Instellingen hanteren veelal een bewuste strategie als verlieslatende producten in de Motor WA- en de WIA-WGA-markt worden gezet, maar de risicobeheersing hierbij...

AFM: meer focus op voorkomen problemen

AFM: meer focus op voorkomen problemen

Meer internationale samenwerking en focus op voorkomen van problemen. Dit zijn de speerpunten van de AFM, zoals aangeven in het jaarverslag over 2017. Voorzitter...

AFM legt Geldshop forse boete op

AFM legt Geldshop forse boete op

De AFM heeft op 18 december 2014 twee bestuurlijke boetes opgelegd van ieder 270.000 euro aan Geldshop.nl  en Geldlenen. Dit omdat zij tussen 1 januari 2011...

MMAB 2018: ook AFM speelt in op verscherpte datawetgeving

MMAB 2018: ook AFM speelt in op verscherpte datawetgeving

Ook de AFM moet inspelen op de aanscherping van de privacy- en datawetgeving, blijkt uit de inmiddels gestarte Marktmonitor adviseurs en bemiddelaars 2018. "Als...

Merel van Vroonhoven blijft AFM-voorzitter

Merel van Vroonhoven blijft AFM-voorzitter

Merel van Vroonhoven is voor vier jaar herbenoemd als voorzitter van de AFM. Paul Rosenmöller, voorzitter van de raad van toezicht: “Onder de leiding...

Boerboom (AFM) neemt taken Raaijmakers waar

Boerboom (AFM) neemt taken Raaijmakers waar

Jan Boerboom, hoofd toezicht Service Centrum van de AFM, neemt vanaf 1 april de taken van Karina Raaijmakers waar. Raaijmakers, nu nog hoofd toezicht Verzekeren...