Veel onbegrip over brief reigerdael Advies

Reigerdael Advies logo

Reigerdael Advies uit Emmen haalde zaterdag 'Kassa'. Helaas op een negatieve manier.

Het gaat om een brief die het kantoor heeft verstuurd aan klanten inzake kosten beheer kapitaalverzekeringen.

Zelf zegt Reigerdael: "Op 12 mei jl.hebben wij een brief verzonden naar een deel van onze relaties met een uitvaartverzekering. In deze brief informeerden wij deze relaties over onze dienstverlening en de bijbehorende jaarlijkse kosten.

"Wij krijgen veel vragen over deze brief. Daarom lichten we graag toe hoe het zit.

"Enige tijd geleden hebben wij het beheer van (vaak oude) uitvaartpolissen overgenomen van onder andere verzekeraar Reaal. Dat betekent dat u bij vragen of wijzigingen voortaan bij ons terecht kunt. Reaal heeft alle betreffende verzekerden daarover eerder geïnformeerd. Door verandering in de wetgeving (provisieverbod) moeten wij voortaan de kosten die verband houden met onze dienstverlening rechtstreeks in rekening brengen bij de klant. Om onverwachte kosten te voorkomen, hebben wij daarom een abonnement ontwikkeld. Voor 12,50 euro per jaar kunt u met alle vragen en/of wijzigingsverzoeken en aanvullend advies m.b.t. uw uitvaartpolis bij ons terecht."

Die 12,50 euro schiet bij een aantal klanten duidelijk in het verkeerde keelgat. Ook Reaal is niet happy met de actie. De verzekeraar: "De uitvaartbrief van Reigerdael roept logischerwijs veel vragen op. Wij zijn inhoudelijk niet betrokken geweest bij de brief en waren vooraf niet geïnformeerd. Wel gaan wij bij Reigerdael aangeven dat wij klachten hebben ontvangen en onze zorgen bespreken."

Volgens Reaal is de klant "niet verplicht om de nota te betalen. Je kan er voor kiezen de nota te betalen, een andere financieel adviseur te zoeken of de nota niet te betalen en geen gebruik te maken van de dienstverlening van Reigerdael. In het laatste geval lopen de polis en de dekking ongewijzigd door en blijft men op agentschap van Reigerdael staan. Als je geen periodieke kosten voor beheer betaalt, blijven een aantal zaken kosteloos. Zoals adreswijzigingen, verstrekken van basisinformatie over de polis (zonder advies) en het afhandelen van een verzoek om uitkering bij overlijden. Komt er advies bij kijken? Dan kan Reigerdael hier per advies kosten voor in rekening brengen. (...) Ook kan je Reaal bellen. In het geval van adreswijzigingen of andere wijzigingen zal Reaal die kosteloos doorvoeren. Ook in geval van overlijden kan dit direct bij Reaal gemeld worden; wij gaan zonder aanvullende kosten over tot uitkering."

'Kassa' omschrijft de brief als misleidend. Onder de kop 'Verzekeringstussenpersoon stuurt misleidende brief aan klanten' stelt het consumentenprogramma: "Deze week ontvingen we klachten van consumenten die een brief van verzekeringstussenpersoon Reigerdael B.V. op de mat kregen. Reigerdael stuurde een brief naar 30.000 mensen met een declaratie voor het beheren van hun uitvaartverzekering. Het blijkt echter te gaan om een aanbieding van extra diensten en niet om een openstaand bedrag dat nog betaald moet worden, zoals het bedrijf klanten wil doen geloven."

In het programma kondigde Reigerdael zaterdagavond aan nog eens naar de brief te zullen kijken.

Op Telstar Online is een deel van de brief te zien en het moet gezegd: ze is nogal tot he point.

- 5 juni 2016

Ze doen maar, ik heb helemaal geen overeenkomst met Reigerdael gesloten dus betaal ik niet. De diensten worden gratis door de verzekeraar geleverd zolas verhuizing,overlijden en uitkeren. H.H.M.Mergler

Kees Bergman - 23 mei 2016

Waarom stoot Reaal 30.000 klanten af naar Reigerdaal? Typisch weer een geval van dag oude wereld. Door u zijn wij groot geworden, maar wij kennen u niet meer. Op naar de nieuwe wereld zonder overtollige ballast uit het verleden. Hier is natuurlijk Reaal niet de enige in.

Albert van der Poll - 23 mei 2016

het sommetje 30.000 X 12.50 is wat al te eenvoudig. Ook de brief van Reigerdael is nogal kort door de bocht. Zouden ze bij een 12,50 vergoeding per jaar ook echt advies gaan geven? Kan het zo zijn dat Reigerdael tot de ontdekking komt dat het polisbeheer - ook van oude polissen- toch nogal wat werkzaamheden oplevert die uit jaarprovisies van vaak enkele euro's niet betaald kunnen? Als je er een paar hebt valt het wel mee, maar 30.000 polissen met een 2% doorloop? Een adviesvraag zal er zelden of nooit tussen zitten, waarbij dan nog de vraag is of dat betaalde adviezen zijn. Zit je met 30.000 polissen in je mik waar Reaal blijkbaar graag vanaf wilde. Of zou Reaal menen dat via intermediair gesloten posten altijd een intermediair moeten hebben? Het straalt wel weer vervelend af op "tussenpersonen"

Nico van Koesveld - 23 mei 2016

Hm, ik lees 30.000 klanten. Dan zou je toch een super efficiënte klantgerichte machine verwachten. Tegenovergestelde is waar, stelletje pummels die terecht in Kassa terecht gesteld werden. Beschamend voor het vak.