Zzp\'er sluit verzekering liefst online af

De meerderheid van de zzp’ers (57 procent) sluit het liefst volledig online een verzekering af, zonder tussenkomst van een adviseur of tussenpersoon.

Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 920 zzp’ers in opdracht van Centraal Beheer Achmea.

Een groot deel van de zzp’ers heeft zich volgens het onderzoek niet verzekerd, maar overweegt zich wel te verzekeren. In totaal overwegen 581.000 zzp’ers een verzekering af te sluiten, waarvan 198.000 zzp’ers een aov, 134.000 de rechtsbijstand voor bedrijven en 118.000 een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Slechts 36 procent van de zzp’ers beschikt nu over rechtsbijstand voor bedrijven, 37 procent over een aov, 41 procent over een overlijdensrisico- of beroepsaansprakelijkheidsverzekering en 58 procent over een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven. Redenen om nog geen verzekering af te sluiten zijn de hoge kosten (59 procent), een eigen financiële buffer (32 procent) of de gedachte dat de zzp’er niet zoveel risico’s loopt (24 procent).

Vier op de tien zzp’ers denkt vóór de start van zijn bedrijf na over (het verzekeren van) risico’s die hij als ondernemer loopt. Driekwart van de zzp’ers vindt het belangrijk om zich tegen deze risico’s te verzekeren. Maar de zzp’er mist flexibiliteit, mogelijkheden voor kleine(re)budgetten, klantgerichtheid, een duidelijk en soepel acceptatiebeleid en simpliciteit bij het huidige aanbod van verzekeraars.

Een van de respondenten merkt op: “De zzp’er is een van de minst risicovolle groepen, maar de producten zijn daar niet naar: er gelden hoge toelatingseisen, ouderwetse opvattingen over de markt en de producten zijn disproportioneel duur.” Bijna alle zzp’ers vinden bovendien dat zij zich moeten kunnen aansluiten bij een collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Frans Lampe - 16 december 2015

Volgens mij was het een on-line onderzoek.

Mark van den Broek - 16 december 2015

ha, ha, ha, een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor liefst 118000 potentiele relaties, ik ben benieuwd of deze niet een AVB bedoelen.....en dat regelen ze dan bij Centraal beheer...ja zeker.....

Rob Bastian - 16 december 2015

Kop van het artikel had ook kunnen zijn: zzp’er mist aansluiting op het huidige aanbod van verzekeraars. Het is daarom goed dat er adviseurs zijn.

Berend Tooms - 16 december 2015

Uiteraard, zou ik bijna willen zeggen. Dan wordt je niet lastig gevallen door een deskundige die je begeleid in het proces om risico's in kaart te brengen en dat je dan het gevoel hebt dat je wel iets moet doen met die adviezen. En als je dan nog het gevoel hebt dat er iemand iets (extra) aan je wil verdienen. Kun je gek van worden. Moet je niet hebben. Het sentiment dus, dat men tracht op te roepen met dit onderzoek? Je krijgt in ieder geval wat je vraagt. Tenminste...... dat is nog maar de vraag. Die 58% AVB geloof ik nog, maar dan die 41% BAV! Daar schik ik een beetje van. Ik doe iets verkeerd! Zegt dat iets over de groep ondervraagden of hebben die alleen "aansprakelijkheidsverzekering" meegekregen bij het onderzoek? We zullen het nooit weten.

Geert Hoek - 16 december 2015

Een onderzoek over verzekeringen en dan hebben 920 zzp'ers gereageerd. dat is een heel klein percentage van de doelgroep. en die hebben dan nog de moeite genomen om een onderzoek in te vullen. Achmea kan zich betere eens achter de oren krabben of het verstandiger is de hele doelgroep aan te schrijven en te wijzen op een adviseur in de buurt ! win - win - win !!

Arnoud Wennekus - 16 december 2015

Mag ik het eerst zien...?

Kees Bergman - 15 december 2015

Hebben ze mijn verzekerden waarschijnlijk niet in het onderzoek meegenomen.

Rene van der Borch - 15 december 2015

Prachtig onderzoek in opdracht van Centraal Beheer. Ben benieuwd welke verzekeringen een ZZPer online afsluit. Graag het hele onderzoek openbaar delen zodat we er wat van kunnen leren.

Webinar 'Tien tips voor je website'

Webinar 'Tien tips voor je website'

Dutch Media Lab organiseert 21 juni om 11 uur in samenwerking met Bureau DFO en Faster Forward het webinar ‘Tien tips voor je website! Optimaliseer je website...

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld...

Nepreviews en misleidende zoekresultaten vanaf mei wettelijk verboden

Nepreviews en misleidende zoekresultaten vanaf mei wettelijk verboden

Een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms gaat vanaf 28 mei dit jaar in. De Eerste Kamer heeft ingestemd...

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de...

Verbond: "95 procent AOV-aanvragen zzp'ers geaccepteerd"

Verbond: "95 procent AOV-aanvragen zzp'ers geaccepteerd"

Zo’n 95 procent van alle zzp’ers die een aanvraag voor een verzekering doen wordt door verzekeraars geaccepteerd. Aldus het Verbond van Verzekeraars...

Drie kwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten

Drie kwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten

Bijna driekwart (74 procent) van de Nederlanders twijfelt weleens aan de betrouwbaarheid van informatie op het internet over financiële producten. Dit blijkt...

SharePeople biedt opschorten deelnamekosten tijdens coronacrisis

SharePeople biedt opschorten deelnamekosten tijdens coronacrisis

Deelnemers kunnen hun deelnamekosten aan SharePeople voor voorlopig drie maanden opschorten. Dat is een van de maatregelen waarmee het platform voor crowdsurance...

AFM tegen betaalde Top 3 in vergelijkingen

AFM tegen betaalde Top 3 in vergelijkingen

De meeste vergelijkingssites tonen volgens de AFM na het maken van een vergelijking eerst een betaalde Top 3. De AFM vindt dit niet wenselijk. De volgorde van een...

ACM werkt aan leidraad online beslisomgeving

ACM werkt aan leidraad online beslisomgeving

De ACM gaat een leidraad opstellen die onder andere invulling moet geven aan de reikwijdte van de zorgplicht voor bedrijven bij de inrichting van online beslisomgevingen....

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

"Voor ons is de vraag: hoe kunnen we de regels zo interpreteren dat de markt voor online onafhankelijk advies zich goed ontwikkelt?" Dat zegt Reinier Pollmann (programma-manager...