Aanbieder moet wijzen op risico van beleggen
De AFM wil dat aanbieders van beleggingsproducten in hun reclameuitingen duidelijk zijn over de verschillen tussen sparen en beleggen en dat de risico’s worden benoemd.
Vanwege de lage rentestand worden spaarders in veel reclames aangespoord met hun spaargeld te gaan beleggen, constateert de toezichthouder. Er worden bijvoorbeeld vergelijkingen gemaakt tussen het rendement op beleggingen en de spaarrente, waarbij onvoldoende duidelijk wordt wat de verschillen tussen de twee typen producten zijn, aldus de AFM.
Verschil in risico
De AFM vindt het belangrijk dat er in deze reclames duidelijk wordt gemaakt wat de risico’s van beleggen ten opzichte van sparen zijn. De waarde van beleggingen kan immers fluctueren waardoor een belegger zijn inleg ook kan verliezen. De AFM wil dat consumenten op basis van de juiste uitgangspunten een keuze maken voor een type product of dienst en wijst aanbieders van beleggingsproducten er daarom op dat de informatie in reclames correct en duidelijk moet zijn.
Misleidende reclame
Vergelijkende reclames mogen een consument niet misleiden. De informatie moet daarbij op een begrijpelijke, vindbare en evenwichtige wijze worden gepresenteerd. Voor misleidende reclames kan de AFM een maatregel opleggen.
Reactie toevoegen
Meer over
ACM start marktonderzoek naar werking Nederlandse spaarmarkt
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat een algemeen onderzoek doen naar de werking van de Nederlandse spaarmarkt. Consumenten die geld opzij zetten, hebben...
AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen
De AFM is positief over de gedragscode van de aanbieders van Buy Now Pay Later (BNPL) om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Om consumenten voldoende...
Momentum dient tuchtklacht in tegen AFM-accountants
Momentum Capital stapt naar de Accountantskamer - het college dat is belast met het tuchtrecht voor accountants - omdat twee AFM-accountants de beroepsregels zouden...
AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker
De AFM heeft een last onder dwangsom van 50.000 euro opgelegd aan Vast & Verzeker B.V. vanwege het niet volledig aanleveren van informatie. De AFM wil onderzoeken...
AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims
De AFM publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen...
Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking
Zes op de 100 Nederlanders zegt te zijn overgestapt naar een goedkopere verzekering met een minder uitgebreide dekking. Aldus de AFM Consumentenmonitor voorjaar...
Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter
Laura van Geest is herbenoemd als bestuursvoorzitter van de AFM voor een periode van vier jaar. De nieuwe termijn gaat in op 1 februari 2024. Van Geest (1962) is...
AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start
De AFM is volgens Adfiz gestart met het eerder dit jaar aangekondigde onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies. De AFM heeft aangegeven voor het onderzoek...
Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM
De AFM heeft familiebedrijf Bliss Hypotheekadviseurs uit Spijkenisse een collectieve vergunning verleend. De goedkeuring van de vergunningaanvraag is inmiddels ook...
VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'
De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...