Aanbieders maken redelijke start met kostprijsmodel

AFM (logo)

Banken en verzekeraars hebben in 2013 "een redelijke start" gemaakt met het zogenoemde kostprijsmodel, dat ze gebruiken om de advies- en distributiekosten apart bij consumenten in rekening te brengen. Dat concludeert de AFM.

Er is nog ruimte voor verdere verbetering van de kostprijsmodellen. Deze kunnen in sommige gevallen leiden tot aanpassingen in de tarieven. In een brief, die afgelopen week is verstuurd, geeft de AFM banken en verzekeraars een nadere toelichting op deze aandachtspunten.

De aandachtspunten zijn: neem de kosten van internetmarketing op in het kostprijsmodel, stel ook een kostprijsmodel op als bemiddeling in een apart bedrijfsonderdeel is ondergebracht, onderneem actie als de accountant zich onthoudt van een oordeel of het kostprijsmodel afkeurt, valideer de aannames en veronderstellingen in het kostprijsmodel, breng het kostprijsmodel in 2014 onder in de reguliere organisatie en borg de kwaliteit van het kostprijsmodel.

Aanbieders moeten de aandachtspunten uit deze brief en de bevindingen van de accountant gebruiken om te beoordelen of het kostprijsmodel en/of de berekening van de advieskosten voor 2014 moet worden aangepast. De toezichthouder roept marktpartijen op om de gevraagde verbeteringen zo snel mogelijk door te voeren, en om waar nodig de tarieven voor 2014 hierop aan te passen.
In de eerste helft van dit jaar heeft de AFM een informatieverzoek naar banken en verzekeraars gestuurd, waaruit een aantal aandachtspunten naar voren kwam. In september heeft de AFM vervolgens met een aantal partijen gesproken over deze resultaten uit het informatieverzoek. Ook heeft de toezichthouder de rapportages ontvangen die accountants hebben opgesteld naar aanleiding van hun controles van de kostprijsmodellen. Naar aanleiding hiervan hebben de meeste partijen aanpassingen doorgevoerd in hun kostprijsmodel.

"De inhoudelijke en kritische blik van de externe accountant op de toepassing van het kostprijsmodel stelt ons in staat om ook in de toekomst toezicht te houden op het kostprijsmodel. Aan de hand van deze controle van de berekening van de tarieven voor 2014 bepalen wij of er aanleiding is voor verdere aandacht voor dit onderwerp", aldus de toezichthouder.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 24 december 2013

Is er iemand die werkelijke gelooft dat grote aanbieders lukt tegen een structureel veel lagere prijs het advies- en de distributietraject te verzorgen dan de assurantiekantoren zonder managementlagen aandeelhouders, en -vooruit- de grote gebouwen, bonussen enzovoorts? AFM geeft aan dat die kosten eigenlijk even hoog zouden moeten zijn. Ze zijn uiteraard via intermediair veel en veel lager, op de provisievrije tarieven zeker! Aanzienlijk lager dan eigen verkoop via bankkantoor uitvaart langs-de-deur of internetmarketing. Of telt sportsponsoring weer mee bij intermediaire distributiekosten en niet bij de directe labels? Hier kom je nooit uit. De enige verwachting die ik heb is dat het verwerken van de kosten in de tarieven er toe zal leiden dat de aanbieders die de werkelijke kosten van intermediaire distributie aanhouden op prijs voordeliger zullen zijn. Dan is een iets hoger adviestarief niet zo'n punt meer.

Meer over
VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

Nog even nagenieten van de tweede editie van het VIP Congres? Bekijk dan de sfeerimpressie van deze digitale innovatiedag, georganiseerd door VVP en de Stichting...

Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM

Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM

Sander Dekker is benoemd tot voorzitter van de raad van toezicht van de AFM. Dekker is sinds 1 januari 2023 bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis. Daarvoor was...

AFM stelt vast dat veel DC-deelnemers een beperkte premie-inleg hebben

AFM stelt vast dat veel DC-deelnemers een beperkte premie-inleg hebben

De AFM benadrukt dat de deelnemers met een beperkt pensioen (de zogeheten ‘grijze vlek’) niet uit het oog verloren dienen te worden. "Het risico van...

Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars

Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars

De dienstverlening en informatieverstrekking aan klanten van een ‘closedbook’-levensverzekering lijken op dit moment adequaat te gebeuren. Ook bij uitbesteding...

Verzekeraars: verhoging kosten toezicht AFM buiten proportie

Verzekeraars: verhoging kosten toezicht AFM buiten proportie

De recente stijging van de tarieven voor het doorlopend AFM-toezicht op verzekeraars is buitenproportioneel, vindt het Verbond. Voor levens- en pensioenverzekeraars...

Bas Windt in Geschillencommissie Kifid

Bas Windt in Geschillencommissie Kifid

Bas Windt wordt per 1 juli benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn...

Uitnodiging Michael Mackaaij voor het VIP Innovatie Congres ACT NOW!

Uitnodiging Michael Mackaaij voor het VIP Innovatie Congres ACT NOW!

Michael Mackaaij, voorzitter van de stichting Contactgroep Automatisering, nodigt de financiële sector in een videoboodschap uit voor het VIP Innovatie Congres...

Toezichthouders lanceren platform pensioentransitie

Toezichthouders lanceren platform pensioentransitie

DNB en de AFM hebben samen met de sector een platform voor de pensioentransitie ingericht. Het doel van dit platform is het tijdig signaleren en bespreken van sectorbrede...

VIP-Congres ACT NOW!: alles over AI en ChatGPT

VIP-Congres ACT NOW!: alles over AI en ChatGPT

Na zijn indrukwekkende presentatie vorig jaar tijdens het eerste VIP-congres zal Jarno Duursma (trendwatcher digitale technologie en auteur van vier boeken over...

AFM extra waakzaam op risico’s financieel systeem

AFM extra waakzaam op risico’s financieel systeem

Een verdere daling van de huizenprijzen kan er volgens de AFM voor zorgen dat woningen onder water komen te staan. “Dit zal dan met name gelden voor huishoudens...