Aantal overnames en fusies verdubbeld

Bangma & Bosma (logo)

Het aantal overnames en fusies in de verzekeringsbranche is in de eerste negen maanden van dit jaar verdubbeld, aldus Bangma & Bosma Bedrijfsadvies. De toename was het grootst in het derde kwartaal.

 

 

De overnames en fusies betreffen met name assurantiekantoren. Bangma & Bosma schetst in haar kwartaalbericht overigens een weinig rooskleurig beeld: "De kleinere intermediairs kunnen niet goed zaken meer doen met verzekeringsmaatschappijen. Er zijn nauwelijks meer aanspreekpunten bij verzekeraars (waar is die inspecteur?) voor hen, waardoor zij zich steeds meer moeten inspannen om de belangen van hun klanten goed te kunnen behartigen. Daarnaast is hun volume te klein om zelfstandig tegen gunstige voorwaarden te kunnen inkopen. De serviceproviders nemen die rol van verzekeraars over en we zien het aantal aansluitingen van kleinere intermediairs bij die serviceproviders in stijl tempo toenemen.
"Het middelgrote intermediair: om zowel de inkoopkant als de commerciële zijde voor de middellange termijn weer onder controle te krijgen zijn investeringen in een ander businessmodel, inkoop, ict, personeel, managementinformatie, compliance en onderscheidend klantconcept noodzakelijk. Om die investeringen terug te verdienen is voor veel middelgroot intermediair een grotere klantengroep noodzakelijk. Ondernemers tegen de pensioenleeftijd lopen hier tegen aan, zeker die zonder opvolging in eigen (familie)kring. Hetzelfde geldt voor de kantoren die geen of beperkte middelen hebben. De eerste groep heeft een continuïteitsprobleem. De andere groep kan feitelijk niet investeren. In de markt zien we dat deze kantoren zich strategisch aan het oriënteren (samenwerken, verkopen, etc.) zijn. Ze moeten nu handelen omdat ze anders de regie over hun onderneming kwijt zullen raken.
"De Top 200 grootste intermediairs ziet zich ook geconfronteerd met een aantal uitdagingen die grotendeels overeenkomen met die van het middelgrote intermediair. Echter, de complexiteit is hier veel groter. Kennis op het gebied van ict  (wordt steeds complexer), benadering van particuliere klanten ten opzichte van mkb/instellingen/hoger opgeleide professional (dus doelgroepen denken), beleggingspolissen, concurrentie/margedruk/afnemende omzet, externe toezichthouders, zijn zo wat onderwerpen die bij de Top 200 hier en daar tot hoofdbrekens leiden."

Reactie toevoegen

 
Adviseurs handhaven provisiemodel bij schade

Adviseurs handhaven provisiemodel bij schade

Bijna acht op de negen adviseurs houden de komende drie jaar zoveel als mogelijk vast aan het provisiemodel op schadeverzekeringen. Dit blijkt uit een onderzoek...