"Achmea voert kkv-norm correct uit"

Logo KKV

"De strekking van de norm inzake claimbehandeling is dat de klant vooraf weet waar hij aan toe is, wie de kosten van een contra-expert betaalt en als de kosten (deels of geheel) voor rekening komen van de klant dan moet de klant worden geïnformeerd over de hoogte van de kosten. Er staat niet in de norm dat de keurmerkhouder vooraf een concreet bedrag dient aan te geven.", Aldus reageert het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) op een persbericht dat anders suggereert.

Schadecoach stelde zaterdag dat Achmea zich niet aan de betreffende KKV-norm houdt. Achmea zou de norm zelfs als onhoudbaar hebben omschreven tegenover Schadecoach. Ed van Bokhoven van Schadecoach: "De Norm 8 geeft de verzekerde VOORAF zekerheid en is daarom ook zo geformuleerd, maar Achmea suggereert ijskoud dat de Norm 8 'onhoudbaar is'. Hiermee geeft zij de opstellers van het KKV Handboek een brevet van onvermogen. Oók Achmea moet zich, net als iedere andere keurmerkverzekeraar gewoon aan de keurmerknormen houden en zij kan dan natuurlijk niet met eigen uitleg komen die de in de norm geboden zekerheid direct weer wegneemt."

Volgens directeur Ron van Kesteren van de Stichting toetsing verzekeraars klopt de uitleg die Achmea aan de norm geeft echter wel degelijk: "De uitleg van Achmea over het toepassen van norm 8, zoals zij in de mail aan de heer Van Bokhoven vermeldt, is correct."

Schadecoach heeft aangegeven de kwestie bij de Tuchtraad Financiële Dienstverlening te melden. Van Bokhoven: " Het is natuurlijk onzin dat Achmea haar verzekerde niet zou kunnen inlichten over het bedrag wat eventueel voor eigen rekening komt. Ook zonder onze declaratie te kennen kan men immers een bedrag noemen of voor mijn part een staffel aanhouden. Achmea spreekt zichzelf in haar brief tegen door enerzijds te stellen dat de Norm niet uit te voeren is en door anderzijds te roepen dat zij zich juist aan de Norm 8 houdt. Hierover mag de Tuchtraad zich nu uitspreken."

Ook Verzekeringsklachten heeft inmiddels een klacht over Achmea ingediend bij de Tuchtraad Financiële Dienstverlening Assurantiën.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Anton Rietveld - 14 november 2016

de reactie van de heer van Kesteren heeft er alle schijn van dat hij zijn eigen keurmerkhouders de hand boven het hoofd wil houden, alle logica ten spijt. . In de (weeg)norm 8, voor bestaande KKV dragers staat letterlijk: "De keurmerkhouder informeert deze klant vooraf over wie de kosten van contra-expertise moet betalen en de hoogte van het bedrag als de kosten voor rekening zijn van de klant." . De hoogte van het bedrag is dus gewoon een concreet bedrag, anders zou de klant immers nog steeds niet weten wat voor eigen rekening komt. . Een gemiste kans van Ron van Kesteren om nu eens te laten zien dat zijn Stichting Toetsing verzekeraars op heldere wijze de toetsingen uitvoert!

Roelof Radstaake - 14 november 2016

In mijn idee staat de uitleg haaks op het gestelde in BW 7:959 en BW 7:963 lid 6. Daarin wordt bepaald dat de redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid ook behoort tot het begrip ‘schade’ (959) en dat hiervan niet ten nadele van de consument kan worden afgeweken (963/6). Aangezien de redelijkheid pas achteraf kan worden vastgesteld is de Rechter en niemand anders bevoegd hierover een finale beslissing te nemen. Ik ben dus de mening toegedaan dat de contra expert factureert aan opdrachtgever (verzekerde) en daarna namens verzekerde de kosten terugvordert bij verzekeraar. Betaalt deze de kosten niet volledig, dan is de gang naar de Rechter onvermijdelijk. Maar ben benieuwd naar andere zienswijzes!

Martin Koot - 14 november 2016

Wat een rare stellingname van het Keurmerk. De tekst van de norm is ondubbelzinnig: "De keurmerkhouder wijst de klant – indien relevant – actief op de mogelijkheid van een contra-expertise. Daarbij wordt de klant vooraf geïnformeerd over wie de kosten moet betalen voor de contra-expertise. Als deze kosten voor rekening komen van de klant, dan moet de keurmerkhouder de klant vooraf inlichten over de hoogte van het door hem verschuldigde bedrag." Er staat letterlijk: vooraf en de hoogte van het door de klant verschuldigde bedrag. Van Kesteren zegt: "Er staat niet in de norm dat de keurmerkhouder vooraf een concreet bedrag dient aan te geven". Dat staat er dus wel! Volgens mij is het KKV in het leven geroepen om bij te dragen aan het herstel van vertrouwen in de branche. Dit soort gedraai helpt daar niet bij.

Anton Rietveld - 14 november 2016

in het artikel staat trouwens niets over de uitleg die van kesteren geeft, ondanks dat zijn naam wel genoemd wordt.

Achmea gaat in gesprek met intermediaire partners

Achmea gaat in gesprek met intermediaire partners

(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzaamheid is een gemeenschappelijk streven van veel verzekeraars. Ook Achmea ondertekende...

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Karin Bos, sinds 2022 verantwoordelijk voor Schade & Inkomen bij Achmea, staat centraal in de zesde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

Driekwart medewerkers Achmea heeft verduurzamingsbudget van 2500 euro besteed

Driekwart medewerkers Achmea heeft verduurzamingsbudget van 2500 euro besteed

Achmea boekte over 2023 een nettoresultaat van 814 miljoen euro (2022 -808 miljoen euro). Een van de speerpunten blijft verduurzaming. Zo kregen medewerkers in 2023...

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Verkenning opties voor portefeuilles Achmea Pensioen & Levensverzekeringen

Verkenning opties voor portefeuilles Achmea Pensioen & Levensverzekeringen

Achmea bevestigt berichtgeving dat de opties voor Achmea Leven & Pensioen, waaronder verkoop, worden onderzocht. Achmea: "De afgelopen jaren hebben wij op gezette...

Slachterofferhulp en Achmea ontwikkelen 'Letselschadeproces in kaart'

Slachterofferhulp en Achmea ontwikkelen 'Letselschadeproces in kaart'

Slachtofferhulp Nederland en Achmea hebben Letselschadeproces in kaart ontwikkeld, dat slachtoffers na een ongeval meer inzicht biedt in het proces: van het ongeluk...

Nieuwe cao voor medewerkers Achmea

Nieuwe cao voor medewerkers Achmea

Een grote meerderheid van de leden van FNV Finance, CNV Vakmensen én van alle Achmea-medewerkers heeft ingestemd met een nieuwe cao. De cao geldt voor circa...

Woontest: meerderheid ouderen willen kleinere woning

Woontest: meerderheid ouderen willen kleinere woning

Zes op de tien 55-plussers wil in de toekomst kleiner gaan wonen. Dit blijkt uit de Woontest van Achmea waaraan ruim 15.000 55-plussers deelnamen. Op dit moment...