Actieve provisietransparantie: overgangstermijn flink korter

Euro's nieuw via Pixabay

In BGfo-artikel 86d, eerste lid, onderdeel b, wordt, zoals eind vorige week bekend werd, voor de dienstverlening aan consumenten de tot nog toe geldende passieve provisietransparantie vervangen door een verplichting tot actieve provisietransparantie. Voortaan moet een adviseur of bemiddelaar de consument actief informeren over de provisie die de aanbieder betaalt in ruil voor respectievelijk het advies of de bemiddeling (afsluit- of doorlopende provisies). Als dat bedrag nog niet exact bekend is, moet hij daarvan een zo nauwkeurig mogelijke indicatie (het fijnmazig gemiddelde, van provisies van zeer vergelijkbare risicodekkingen met zeer vergelijkbare voorwaarden) geven. Deze mededeling mag de adviseur of bemiddelaar zo vroeg mogelijk doen, mits zo nauwkeurig mogelijk en moet gebeuren uiterlijk vóór het einde van de desbetreffende financiële dienstverlening, dat wil zeggen uiterlijk tegelijk met het door een adviseur uit te brengen advies of, bij bemiddeling, voordat de overeenkomst wordt gesloten (vgl. artikel 86i, eerste en tweede lid, en het nieuwe derde lid). Als het gaat om advies aan of bemiddeling voor een cliënt die geen consument is blijft de regeling onveranderd, namelijk dat informatie over het bedrag van de provisie op verzoek moet worden gegeven. Daarbij blijft ook de mogelijkheid bestaan om de wijze van berekening te geven als het bedrag van de provisie nog niet bekend is.

Het nieuwe derde lid van artikel 86d geeft de minister van Financiën de bevoegdheid tot het stellen van technische regels over de wijze van berekening van de indicatie van het bedrag van de provisies, indien het exacte bedrag (nog) niet bekend is. Deze regels kunnen betrekking hebben op factoren die de adviseur of de bemiddelaar in acht moet nemen bij de berekening van de indicatie van het van het provisiebedrag. Uitgangspunt voor die regels is dat de consument het gemiddelde te zien krijgt van de provisies van vergelijkbare producten met vergelijkbare risicodekkingen, uitgedrukt in een bedrag in euro’s. De indicatie is nauwkeuring indien deze het uiteindelijke, exacte bedrag van de provisies benadert.

Het gewijzigde artikel 86d geeft de minister de bevoegdheid om regels te stellen over de wijze waarop de bemiddelaar of adviseur nauwkeurige indicatie berekenen en de bij die berekening in aanmerking te nemen factoren, mocht dit voor een goede uitvoering noodzakelijk blijken.

1 juli

Het nieuwe vierde lid (dat in de plaats komt van het bestaande derde lid) bepaalt dat de verplichting tot actieve provisietransparantie geldt voor overeenkomsten die op of na 1 juli 2024 zijn gesloten. Op bestaande overeenkomsten blijft de oude passieve transparantieverplichting zoals die luidt op 30 juni 2024, van toepassing. Dit is ook van belang voor al bestaande overeenkomsten waarbij de adviseur of bemiddelaar een doorlopende provisie ontvangt. Met de datum van 1 juli 2024 wordt aangesloten bij het moment van inwerkingtreding van het besluit.

Eerder was nog in een invoeringstermijn van twee jaar voorzien, omdat de berekening van het exacte bedrag niet makkelijk uitvoerbaar zou zijn. Inmiddels is gekozen voor het eenvoudiger uit te voeren «een zo nauwkeurig mogelijke indicatie van dat bedrag» (artikel 86d, eerste lid, onderdeel b). Hierdoor kan de invoeringstermijn worden verkort. Een overweging in dit kader is ook dat de Tweede Kamer de motie Van Weyenberg/Grinwis heeft aangenomen, die oproept tot invoering met ingang van 1 januari 2024. Door de nieuwe provisieregels per 1 juli 2024 in werking te laten treden, is beoogd een balans te vinden tussen uitvoering van de motie enerzijds en het bieden van voldoende tijd aan adviseurs en bemiddelaars om zich voor te bereiden om de regels die gaan gelden voor vanaf 1 juli 2024 te sluiten overeenkomsten anderzijds.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Bestuur CFD - Brancheorganisatie CFD 5 februari 2024

Ooit gestart als hersenspinsel van de minister tijdens de evaluatie op het provisieverbod complexe financiële producten, is dit onderwerp over actieve provisietransparantie op schade HET hoofddossier geworden. Het doel van de toenmalige minister was om voorafgaand aan de dienstverlening een soort toekomstvoorspeller te worden van fijnmazige gemiddelde provisies. Nu, na jaren gesprekken voeren, komt het er uiteindelijk op neer dat het opnemen van de exacte provisie in de offerte, voor het afsluiten, is toegestaan. En precies dat deden al veel intermediairs voor deze hele discussie. Politiek blijft bijzonder. Nu afwachten of na deze wetswijziging het door de minister nadrukkelijk beloofde gelijke speelveld (oneerlijke concurrentie van directe aanbieders) wordt aangepakt. En misschien is er ook tijd om de nadelige gevolgen van het provisieverbod op complexe financiële producten aan te pakken. Bijvoorbeeld hoe toegang tot pensioenadvies en vermogensadvies weer toegankelijker wordt voor consumenten. Dat is na 11 jaar provisieverbod op financiële producten een zeer klemmend vraagstuk. CFD zal de politiek hier aan blijven herinneren.

Meer over
Adfiz: “Gebruik transparantieregels om te wijzen op de waarde van je dienstverlening”

Adfiz: “Gebruik transparantieregels om te wijzen op de waarde van je dienstverlening”

Adfiz raadt adviseurs aan proactief in te spelen op de actieve provisietransparantie. Adfiz: “Met de regels voor actieve provisietransparantie wil de minister...

Niet doorgetrokken naar zakelijke markt

Niet doorgetrokken naar zakelijke markt

De regelgeving inzake actieve provisietransparantie wordt niet doorgetrokken naar de zakelijke markt. De minister: “Gelet op de verschillen tussen de particuliere...

Aanbrengprovisietransparantie

Aanbrengprovisietransparantie

Directe aanbieders moeten voortaan kenbaar maken wat zij aan derden, anders dan bemiddelaars of adviseurs, betalen als aanbrengvergoeding. Derden zijn dan bijvoorbeeld...

Evaluatie na drie jaar

Evaluatie na drie jaar

De verplichting voor adviseurs en bemiddelaars om de consument actief te informeren over het bedrag van de afsluitprovisie en doorlopende provisie, evenals de beperking...

Wat wordt beoogd met actieve provisietransparantie?

Wat wordt beoogd met actieve provisietransparantie?

De minister: “Het is belangrijk dat consumenten op de hoogte zijn van de beloning of vergoeding die de aanbieder betaalt aan de bemiddelaar of adviseur voor...

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

Het grote nieuws afgelopen week was ongetwijfeld dat de Afdeling advies van de Raad van State het kabinet haar huiswerk laat overdoen inzake actieve provisietransparantie....

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

Afgelopen week waren er veel reacties op het bericht 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt'.  Het bericht sloeg op een artikel van Bert...

Adfiz: kritiek op verlagen provisie door Menzis

Adfiz: kritiek op verlagen provisie door Menzis

Adfiz heeft kritiek op de provisieverlaging zorgverzekering die Menzis per 2023 heeft aangekondigd. Adfiz: “Wij zijn hier kritisch over, omdat juist in een...

Klant vordert vergeefs terugbetaling provisie beleggingspolissen

Klant vordert vergeefs terugbetaling provisie beleggingspolissen

(Kifid-uitspraak GC 2021-0336) De consument vordert terugbetaling van een deel van de door de tussenpersoon ontvangen provisie, omdat deze niet zou hebben voldaan...

NN krijgt boete van 4 ton voor overtreden provisieregels

NN krijgt boete van 4 ton voor overtreden provisieregels

De AFM heeft een boete van € 400.000 opgelegd aan Nationale-Nederlanden Schade vanwege het overtreden van provisieregels. In augustus 2016 heeft Delta Lloyd...