Adfiz: gesprekken met Unigarant zonder resultaat

Adfiz

Heeft Unigarant op dit moment alleen oog heeft voor het eigen bedrijfsresultaat of ook voor haar business partners? Dat vraagt Adfiz zich af, nadat gesprekken over de provisieverlaging door Unigarant zonder resultaat zijn gebleven. "We gaan zien of het inderdaad eenmalig is of dat deze toezegging lippendienst blijkt te zijn."

Adfiz: "Wij hebben de afgelopen maand meerdere keren met Unigarant gesproken over de onredelijke provisieverlaging op het Woonpakket Plus. Unigarant moet haar kostenprobleem niet afwentelen op de adviseur. Als Unigarant verdere verhoging van de premie geen reële optie vindt, dan moet zij de eigen operationele kosten en schadelast verlagen. Maatregelen die nodig zijn om de schadelast te beheersen zoals risicoselectie, preventie en aanpassing van de polisvoorwaarden, vragen juist betrokkenheid van de adviseur. Verlaging van de provisie werkt averechts. Adfiz vindt dit niet acceptabel.

"Unigarant is niet bereid terug te komen op haar besluit want zij beroept zich in haar weerwoord op marktconformiteit. Door de gestegen premie zou een lager provisiepercentage resulteren in een vergelijkbare marktconforme vergoeding voor werkzaamheden. Adfiz vindt dit een gelegenheidsargument omdat Unigarant bij premiedalingen het provisiepercentage de afgelopen jaren ook niet verhoogd heeft.

Unigarant benadrukt dat deze aanpassing eenmalig is. Unigarant zegt op verzoek van Adfiz dan ook bereid te zijn te kijken naar de bepalingen in de SWO waarop ze nu de aanpassing baseert. Maar niet nu. Daarmee schuift Unigarant de kans voor zich uit de SWO in lijn te brengen met wat voor bestaande overeenkomsten marktconform is. Zoals dat ook verwoord is in het Refertemodel voor een samenwerkingsovereenkomst dat Adfiz, OvFD en het Verbond van Verzekeraars eind 2015 hebben gepubliceerd.

"Dat dwingt tot de pijnlijke vraag of Unigarant op dit moment alleen oog heeft voor het eigen bedrijfsresultaat of ook voor haar business partners. We gaan zien of het inderdaad eenmalig is of dat deze toezegging lippendienst blijkt te zijn. Adfiz zal in ieder geval in gesprek blijven met Unigarant om de spelregels voor samenwerking te verbeteren voor de adviseurs en hun klanten."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Alex van der Sluijs - 9 november 2016

Kunnen we gelijk door met ONVZ die zojuist eenzijdig de provisie op hun producten heeft aangepast. Allemaal niet betrouwbare partijen dus die zogenaamde intermediairsverzekeraars.

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....