Adfiz: "Proefballon AFM en Verbond meteen uit lucht schieten"

Ballon blauw

"Deze proefballon verdient de aandacht niet. Laat ons dus alsjeblieft weer aan het werk gaan allemaal. Daar wordt de consument immers pas echt beter van." Aldus Adfiz in een nadere reactie op het pleidooi van AFM en Verbond van Verzekeraars voor actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen.

Adfiz: "Publicitair lijkt de geest uit de fles nu AFM en Verbond openlijk hun liefde aan ongevraagde transparantie verklaard hebben. Laten we de zaak wel nuchter blijven bekijken. Want er is geen enkele reden om deze gevaarlijke maatregel uit de kast te halen. Des te verwonderlijker dat de AFM achter dit stokpaardje van het Verbond aanloopt. Er zijn heel veel redenen voor ministerie en politiek om dit proefballonnetje links te laten liggen.

"Allereerst het ontbreken van de waarom-vraag. Beide pleitbezorgers komen er niet uit. Het Verbond komt niet verder dan dat het naar eigen zeggen anno 2017 niet houdbaar is dat verzekeraars niet transparant zijn over de provisies. Blijkbaar waren ze even vergeten dat er geen verbod op transparantie bestaat. Sterker, er zijn regels die verplichten altijd te vertellen dat je beloond wordt via provisie, en als de consument erom vraagt ook hoe hoog die provisie is.

"Dan de AFM. Die wil vooral voorkomen dat er in de toekomst consumenten zijn die in een online omgeving niet weten hoe hoog de provisie is. Dat kan toch in alle objectiviteit geen reden zijn. Als we daarbij optellen dat Europa zover niet gaat, de minister de maatregel eerder disproportioneel zwaar noemde, de schademarkt geen incidenten kent, provisie geen effect op de prestatie van schadeverzekeringen heeft, en producten na een jaar opzegbaar zijn zonder noemenswaardige switchkosten, dan hangt de vraag levensgroot boven de markt: waarom?

"Temeer daar het risico groot is een goed functionerende adviesmarkt te verstoren. Want laten we wel zijn: financiële producten zijn low interest, mensen zijn van nature slechte rationele beslissers en de aard en kwaliteit van financiële producten en diensten zijn vooraf lastig te bevatten. De grootste toegevoegde waarde van goed advies is het voorkomen van verkeerde keuzes. De impact daarvan blijft alleen buiten beeld als die verkeerde keuze niet gemaakt wordt. De grootste toegevoegde waarde van een goede schadeverzekering via een adviseur is dekking en hulp bij schade. En die wordt vaak pas jaren later duidelijk, als er schade is. En als schade uitblijft zelfs helemaal niet. Er ligt een zware verplichting bij Verbond en AFM om aan te tonen dat klanten in die setting betere keuzes maken wanneer de focus zo eenzijdig op één stukje van de prijs wordt gelegd. Een heilloze missie, waar ze dan ook logischerwijs bij uit de buurt blijven.

"Een tweede risico is minstens zo kwalijk. Een te eenzijdige focus op prijs van het advies leidt namelijk tot concurrentie op prijs en uitholling van solidariteit. Het onvermijdelijke gevolg zijn slechtere voorwaarden en uitgeklede klantbediening. Zeker voor kwetsbare klanten. Ongevraagde provisietransparantie zal resulteren in een race-to-the-bottom. Dat is precies wat we maatschappijbreed niet willen. Kortom: waarom?

"We kunnen gissen. De reiswereld geeft bijvoorbeeld prima voorbeeld hoe het opknippen van prijzen als middel is ingezet tegen prijsdruk. En iedere keten kent bij momenten zijn machtstrijdjes tussen productie en distributie. Maar laten we niet gissen. Het is aan de verzekeraars en de AFM om met een beter antwoord op de waarom-vraag te komen, voordat het überhaupt onderwerp van gesprek zou mogen zijn. Deze proefballon verdient de aandacht niet. Laat ons dus alsjeblieft weer aan het werk gaan allemaal. Daar wordt de consument immers pas echt beter van."

 

Reactie toevoegen

 
VVP-poll: Actieve provisietransparantie is in veel situaties niet praktisch uitvoerbaar.

VVP-poll: Actieve provisietransparantie is in veel situaties niet praktisch uitvoerbaar.

De stelling van afgelopen week luidde: 'Twee jaar is voldoende tijd voor adviseurs om zich voor te bereiden op actieve provisietransparantie'. Hiermee was 41 procent...

Adfiz bundelt kennis over bezwaren en mogelijkheden transparantie

Adfiz bundelt kennis over bezwaren en mogelijkheden transparantie

Adfiz heeft een speciaal dossier geopend met alle bezwaren tegen het huidige uitvoeringsvoorstel actieve provisietransparantie van de minister, en met twee...

VVP-poll: Twee jaar is voldoende tijd ter voorbereiding op actieve provisietransparantie

VVP-poll: Twee jaar is voldoende tijd ter voorbereiding op actieve provisietransparantie

Zes op de tien respondenten was het eens met de stelling van vorige week: 'Hypotheekrenteaftrek en jubelton vergroten kloof tussen arm en rijk in de samenleving'....

Adviseur krijgt twee jaar om zich voor te bereiden op actieve provisietransparantie

Adviseur krijgt twee jaar om zich voor te bereiden op actieve provisietransparantie

Minister Hoekstra geeft adviseurs en bemiddelaars twee jaar om zich in te schieten op actieve transparantie. De minister: “Ik ben het met de AFM eens dat de...

Adfiz hekelt ontwerp actieve provisietransparantie

Adfiz hekelt ontwerp actieve provisietransparantie

Adfiz hekelt in niet mis te verstane bewoordingen het door de minister bij de Tweede Kamer ingediende voorstel voor actieve provisietransparantie. Adfiz-directeur...

Provisietransparantie kost adviseurs miljoenen

Provisietransparantie kost adviseurs miljoenen

De kosten voor adviseurs en bemiddelaars van actieve provisietransparantie belopen miljoenen, becijfert de minister bij het ontwerp Wijzigingsbesluit financiële...

Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie

Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ART) gaf de minister het advies om een provisieverbod als minder belastend alternatief te overwegen dan wel toe te lichten...

Ontwerp actieve provisietransparantie naar Tweede Kamer

Ontwerp actieve provisietransparantie naar Tweede Kamer

Actieve provisietransparantie komt dichterbij. Minister Hoekstra heeft het ontwerp van het Wijzigingsbesluit financiële markten 2021 waarin actieve provisietransparantie...

Beloningstransparantie

Beloningstransparantie

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! VVP 3-2021) Sinds de discussie de afgelopen tijd over de provisie die adviseurs ontvangen van leveranciers van energiezuinige...

Sonneveld (FvA): “Actieve provisietransparantie nu al oppakken”

Sonneveld (FvA): “Actieve provisietransparantie nu al oppakken”

Bert Sonneveld, voorzitter Federatie van Assurantieclubs, roept adviseurs op nu al werk te maken van actieve provisietransparantie. Sonneveld in zijn maandcolumn...