Adfiz vraagt aandacht voor kwetsbare klanten

Enno Wiertsema NIEUW 2017

"Ik roep de politiek op om zich geen zand in de ogen te laten strooien. Maar om oog te hebben voor wat kwetsbare klanten werkelijk nodig hebben: een adviseur", aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema die zijn maandcolumn dit maal wijdt aan Collateral damage.

Wiertsema zegt dat er adviseurs zijn die sinds de invoering van het provisieverbod een grote groep klanten uit de lagere inkomensklassen niet meer zien. Dat baart hem zorgen. "Want hoe bekaaid komen kwetsbare klanten ervan af in de evaluatie van het provisieverbod? Met droge ogen concluderen de onderzoekers (evaluatie provisieverbod, red.) dat het wel goed zit met de toegankelijkheid van advies. Tegelijkertijd zien ze dat 'juist de groep consumenten die erg gebaat is bij financieel advies het meest geneigd is de adviseur links te laten liggen."

Wiertsema veegt de vloer aan met de redenering dat het maar om een beperkt aantal mensen zou gaan die geen advies meer kan betalen. "We hebben het over de groep kwetsbare klanten! Klanten die juist het meest baat hebben bij financieel advies. Dat zij nu kind van de rekening worden, gaan we toch niet zien als collateral damage!"

"Ik ga hier echt geen lans breken voor een terugkeer naar provisie op complexe producten. Wat ik wel wil bereiken, is aandacht voor kwetsbare klanten. En dat hun noden en positie niet gebagatelliseerd worden bij het evalueren van de huidige markt. Want als we nu niet erkennen dat we hier met een serieus probleem te maken hebben, krijgen we vroeger of later de rekening gepresenteerd. Ik roep de politiek dan ook op om zich geen zand in de ogen te laten strooien. Maar om oog te hebben voor wat kwetsbare klanten werkelijk nodig hebben: een adviseur."

 

Reactie toevoegen

 
Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...