Adfiz: "wacht niet op compensatievoorstel verzekeraars"

Adfiz

Adfiz adviseert consumenten met een beleggingsverzekering niet langer te wachten op compensatiebrieven van de verzekeraars, maar naar een adviseur te stappen die werkt met de BeleggingPolisCheck. Volgens Adfiz kan dit duizenden euro's voordeel opleveren.

Volgens Adfiz kunnen de huidige kosten drastisch worden verlaagd en dat zou een substantieel hoger eindkapitaal op kunnen leveren. Bovendien zijn de belangrijkste (ook fiscale) randvoorwaarden inmiddels ingevuld om zonder nadelige gevolgen over te stappen als er betere alternatieven zijn. Begin dit jaar introduceerde Adfiz een ondersteuningsprogramma voor de leden, dat bestaat uit een ‘Stappenplan klantbegeleiding’ en overeenkomsten met de aanbieders van BeleggingsPolisCheck (BPC) en MoneyView. Volgens Adfiz is het met de BPC niet nodig te wachten op de individuele compensatiebrieven, die voor sommige aanbieders pas ruim na de zomer (of zelfs pas begin 2012) worden verwacht. Een adviseur kan met de BPC-tool de verwachte compensatie indicatief voorrekenen en aangeven of verdere verbetering alsnog wenselijk is. In veel gevallen zal dat zo zijn, omdat er intussen producten met fors lagere kosten op de markt komen. Bovendien zijn nieuwe, losse overlijdensrisicoverzekeringen goedkoper geworden. Klanten kunnen hierdoor direct honderden euro’s besparen, aldus Adfiz. "Het komt er voor de markt nu op aan te laten zien dat zij het klantbelang voorop stelt. Eerder riepen we daarom onze leden op om de eigen klanten gratis bij te staan voor eenvoudige verbeteracties, wanneer daarbij geen sprake is van nieuw advies door veranderde omstandigheden of wensen bij de klant." Adfiz verzoekt de aanbieders om in het klantbelang versneld haar aangekondigde nieuwe, transparante producten met lage kosten te introduceren. "Er zijn weliswaar enkele voorlopers in de markt, maar het aanbod kan veel breder. Aanbieders zouden daarbij voldoende in eigen kracht moeten geloven en dus afzien van ‘behoudprikkels’ die erop gericht zijn de adviseur ervan te weerhouden een klant te adviseren naar een ander product van een concurrent over te stappen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Verheijen - 3 augustus 2011

Het komt er voor verzekeraars op aan nu eens te laten zien dat zij waarde hechten aan "de klant". Dat wil zeggen zeer ruim compenseren (!) en een nieuw produkt aanbieden waarop de klant geen "nee" kan zeggen. Die klant moet voelen dat zij serieus genomen wordt. Dat is pas imago building. Wat een kansen!! Laat bijvoorbeeld ASR dat doen en zij kunnen als eerste een voorsprong op de rest nemen. Ben het trouwens niet eens met het advies.

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Uit DIL-onderzoek van MoneyView blijkt dat in polissen de stijgende marktrentes sneller worden doorberekend dan in de bancaire tegenhangers. Het bureau: “De...

Schadeafhandeling watersnood deint na

Schadeafhandeling watersnood deint na

Burgemeester Daan Prevoo van Valkenburg a/d Geul schetst geen opwekkend beeld van de schadeafhandeling na de watersnood medio 2021. Prevoo is een van de personen...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Het eerste exemplaar van Watersnood in de Valckenborgh (een uitgave van Adfiz) is op 16 november 2023 door Adfiz-directeur Enno Wiertsema uitgereikt aan Geeke Feiter-Van...

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

In de nieuwe VVP (5-2023) staat Martin Koot van MoneyView stil bij de weer opgelaaide woekerpolisaffaire en nieuwe pijnlijke dossiers. Koot merkt op dat financieel...

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-2023) De invoering van de Wet toekomst pensioenen leidt ertoe dat álle pensioenregelingen moeten worden aangepast. Pensioenadviseurs...

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 5-2023) En ineens zijn ze weer in het nieuws: woekerpolissen! Eind september deed het Gerechtshof Den Haag uitspraak in het hoger...

Pensioen en de onwil om het te willen begrijpen

Pensioen en de onwil om het te willen begrijpen

(Dion van der Mooren van MoneyView in VVP 4, 2023) Het heeft even geduurd, maar de nieuwe pensioenwet (Wtp) is eindelijk aangenomen. Een van de gevolgen van deze...

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...