Wél problemen bij toegankelijkheid financieel advies

Enno Wiertsema NIEUW 2017

Anders dan minister Hoekstra stelt bij de uitkomsten van de evaluatie van het provisieverbod, zijn er volgens Adfiz wél problemen bij de toegankelijkheid van financieel advies. Adfiz: "De minister concludeert dat er geen problemen zouden zijn met de toegankelijkheid van advies. Het lijkt erop dat toegankelijkheid daarbij beperkt is tot 'het kunnen betalen' van advies. Als je met een bredere scope naar toegankelijkheid kijkt schetst de evaluatie echter uitgebreide problemen. Consumenten hebben een beperkte bereidheid te betalen voor advies en nazorg, ongevraagd advies wordt minder gegeven, en er is een toename van execution only. "En het is juist de groep consumenten die erg gebaat is bij financieel advies die het meest geneigd is de adviseur links te laten liggen." Niet onze woorden, maar die van de onderzoekers zelf, en een sterke aanwijzing dat het slecht gesteld is met de toegankelijkheid van advies."

Adfiz is "verbaasd dat in de brief van de minister wel de vlucht naar execution only wordt benoemd, maar niet de problemen die dit kanaal kent. Zowel in de markt als nu ook in het onderzoeksrapport worden immers vraagtekens geplaatst bij de kwaliteit van consumentenbescherming in het doe-het-zelf kanaal. Met name de gebrekkige werking van de kennis- en ervaringstoets is een probleem dat aangepakt moet worden".

Vertrouwen

Adfiz zegt vol vertrouwen te kijken naar het onderzoek dat de minister heeft aangekondigd naar eventuele provisietransparantie bij schadeverzekeringen. Adfiz: "Zoals bekend vinden wij ongevraagde transparantie bij schadeverzekering een heilloos idee. Het is goed dat de minister eerst de wenselijkheid en effecten van de ingrijpende maatregel goed wil onderzoeken. We hebben er vertrouwen in dat wanneer goed gekeken wordt naar de effecten dat zal blijken dat er geen probleem is waarvoor dit als oplossing wordt gesuggereerd, en dat er wél grote risico’s zijn dat hierdoor een goed functionerende markt verstoord wordt in het nadeel van de consument."

Positief, aldus Adfiz, is dat de minister aangeeft dat "meer aandacht nodig is voor het onderscheid tussen het advies bij een aanbieder en zelfstandig advies, omdat het van toegevoegde waarde is voor consumenten. Verder biedt de evaluatie diverse aanknopingspunten om het gelijk speelveld te verbeteren.".




Reactie toevoegen

 
Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....